فونیکسریمکسبهتام

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران :

برخی بیمه ها بدون سند رسمی خودرو،خسارت نمی دهند

عصر خودرو- رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت:خریداران خودرو آگاه باشند که برخی بیمه ها بدون سند رسمی خودرو، خسارت نمی دهند.

برخی بیمه ها بدون سند رسمی خودرو،خسارت نمی دهند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، محمدرضا دشتی اردکانی افزود: برخی از شرکت‌های بیمه، خسارت اعم از جانی، مالی و سرقت را در صورت نبود سند رسمی و وجود برگ سبز تعویض پلاک به صاحب خودرو نمی‌پردازند.
وی خاطر نشان کرد: وفق ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، «نقل ‌و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام شود» و فروشنده ، طبق ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مکلف است قبل از تنظیم سند نقل و ‌انتقال خودرو، مالیات نقل ‌و انتقال را پرداخت کند.
دشتی ارکانی ادامه داد: چنانچه خریدار به برگ تعویض پلاک بسنده کند و اقدام به تنظیم سند رسمی نقل ‌و انتقال نکند، هنگام فروش متضرر خواهد شد چون فروشنده که تمام مبلغ معامله را دریافت کرده است، بعید است مالیات یا هزینه محضر را متقبل شود، در نتیجه ممکن است هزینه انتقال چند دست نقل ‌و انتقال قبلی خودرو به خریدار تحمیل شود.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که برخی از مسئولان اداره راهنمایی و رانندگی اظهار می‌ کنند که برگ تعویض پلاک به منزله سند رسمی است و نیاز به تنظیم سند رسمی در دفترخانه نیست،‌ گفت : آیا تاکنون قانونگذار برای امری که اجباری نیست مالیات نقل و ‌انتقال تعیین کرده است تا درخصوص خودرو چنین باشد؟
وی افزود: به هر صورت این هشدار به مردم داده می‌شود مراقب باشند که هنگام نقل و ‌انتقال خودرو ضرر نکنند و هزینه نقل و انتقال در دفترخانه به آنها تحمیل نشود در صورتیکه توجهی به این موضوع نداشته باشند باید برای احقاق حق به مراجع قضایی مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا، تنظیم سند خودرو داستان ادامه داری است که توپ تنظیم آن در زمین دفاتر اسناد رسمی و تعویض پلاک (ناجا) سرگردان است به گونه ای که به موضوع مناقشه برانگیز بین این دو نهاد تبدیل شده است و در این میان، کانون سردفتران، سند قلمداد کردن ورقه تعویض پلاک را جفای به قانونگذار می داند.
پلیس راهنمایی رانندگی از اردیبهشت ماه سال 90 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را به اجرا گذاشت؛ اما تفسیر ماده 29 این قانون همچنان محل اختلاف پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.
براساس این ماده نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌ شود اما دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل یاد شده در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه کنند.
در زمان حاضر موضوع ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی در کمیسیون اصل ٩۰ برای رفع اختلافات موجود، در حال بررسی است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو