فونیکسریمکسبهتام

خانه‌تکانی صنعت موتورسیکلت

عصر خودرو- در همه کشورها استفاده از محصولات محافظ محیط زیست از اولویت‌های تولید و حتی بازاریابی محسوب می‌شود.

خانه‌تکانی صنعت موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در کشور ایران نیز در اصل 50 قانون اساسی آمده است: «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.»
    حال در خصوص کاهش آلاینده‌ها و افزایش ایمنی موتورسیکلت‌ها در چند سال گذشته شاهد تغییرات مثبتی بوده‌ایم که این ارتقا‌ عمدتا به 3 دلیل اتفاق افتاده است:
    ١- افزایش نسبی قیمت موتورسیکلت‌ها باعث شد مصرف‌کنندگان خواهان موتورسیکلت‌های با‌کیفیت‌تر باشند!
    ٢- رقابتی‌بودن این صنعت نیز در افزایش ارتقای کیفیت و ایمنی موتورسیکلت‌های تولیدی موثر بوده است!
    ٣- قوانین و مقررات سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در خصوص این صنعت باعث ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی شرکت‌ها شد!
    لذا قابل ذکر است که قطعا صنعتگران این صنف از ارتقای سطح کیفی محصولات خود خوشحال خواهند شد و از هر طرح و برنامه‌ای که در این جهت تدوین شود، حمایت خواهند کرد، اما چیزی که ناراحت‌کننده است، طرح‌های بعضا ضربتی نسبت به این صنعت است که دلیل آن عدم نگاه مثبت مسئولان ارگان‌های مختلف به وجود موتورسیکلت در کشور است؛ مانند مسئولان راهنمایی و رانندگی که بارها اعلام کرده‌اند که اصلا نباید موتورسیکلت تولید شود!
    یکی از این طرح‌های ضربتی جلوگیری از شماره‌گذاری محصولات کاربراتوری شرکت‌های تولید‌کننده موتورسیکلت از اول مهر ١٣٩٥است که با توجه به اینکه موجودی شرکت‌های تولیدی اخذ شد و قرار بر این شد که فعلا پلاک این تعداد موجودی شرکت‌ها را بدهند و بعد از آن صرفا شرکت‌ها محصولات انژکتوری تولید کنند، متاسفانه هنوز از ارائه شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها خودداری می‌کنند!
    حال نکته‌ای که وجود دارد این است که اصل این طرح بسیار عالی است چرا‌که باعث خانه‌تکانی صنعت موتورسیکلت می‌شود ولی در واقعیت کمی بزرگ‌نمایی نیز در خصوص آلودگی این موتورسیکلت‌ها‌‌ شده است. لذا اگر واقعا این 300هزار دستگاه موتورسیکلت که هنوز شماره‌گذاری نشده است ضرر دارد(هر چند که تعداد اعلامی شرکت‌ها حدود 500هزار دستگاه است و مورد قبول وزارت صنعت حدود 300هزار دستگاه است) پس مسئولان محترم لطف کنند جلوی  چند میلیون موتورسیکلت کاربراتوری که در شهرهای کشور تردد می‌کنند را هم بگیرند تا بلکه آلودگی هوا از این طریق ریشه‌کن بشود!
    قابل ذکر است که اصرار بر جلوگیری از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها باعث ضرر و زیان به کارخانه‌ها شده و چه بسا باعث ورشکستگی عده‌ای از تولیدکنندگان شود.
    لذا مناسب است در سال اقتصاد مقاومتی با ملاحظه بیشتری نسبت به این صنعت برخورد بشود.
    در آخر مطلبی که در خبرگزاری ایسنا در تاریخ ١٢ آذر ١٣٩٥ از قول معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران آمده بود را عرض می‌کنم و نتیجه‌گیری کل این مطالب را به خواننده محترم می سپارم:
    ایشان در جواب علت آلودگی هوای تهران فرمودند:
    «صرفا آلودگی هوا مربوط به بحث ترددها نیست و ما روزانه چندین میلیون متر مکعب در تهران گاز مصرف می‌کنیم و هنگامی که امکان خروج این آلاینده‌ها در شهر نباشد، آلاینده‌ها جمع می‌شوند. لذا منابع مختلف آلاینده در سطح شهر سبب آلودگی هوا شده و فقط خودروها عامل این اتفاق نیستند.»

    اگر موتورسیکلت‌های کاربراتوری خیلی ضرر دارند پس تردد چند میلیونی آن را در شهرهای ایران ممنوع کنید.

    *نویسنده :محمدعلی نژادیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو