فونیکسریمکسبهتام

قرارداد جایگزینی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده با گازسوز هیبریدی امضا شد

عصر خودرو- قرارداد جایگزینی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز هیبریدی بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و اتحادیه تعاونی های سراسری تاکسیرانی کشور منعقد و مبادله شد.

قرارداد جایگزینی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده با گازسوز هیبریدی امضا شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، در این آیین که با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در محل این وزارتخانه برگزار شد، عملیاتی کردن مرحله نخست این طرح و قرارداد پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت به تعداد 10 هزار دستگاه خودروی فرسوده به امضا رسید.

     این قرارداد شامل 2 هزار تاکسی صندوق دار پایه گازسوز و هشت هزار دستگاه ون پایه گازسوز است.

    طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا در راستای تحقق سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و با هدف کاهش مصرف سوخت بنزین و آلاینده های زیست محیطی مناظر با آن با جایگزینی تاکسی یا ون فرسوده، متنوع سازی سبد سوخت در بخش حمل و نقل عمومی و ارتقای بازده پیمایش تاکسی یا ون به تصویب رسیده است.

    از مزایای این طرح دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با استفاده از جایگزینی خودروی فرسوده و با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات داخلی، افزایش ایمنی و افزایش توانمندی صادرات سوخت است.

    برپایه این گزارش، اجرای این طرح با جایگزینی 140 هزار تاکسی یا ون فرسوده پایه گازسوز پیمایش بالا با تاکسی یا ون فرسوده بوده و تعهدات موضوع آن متناسب با پیمایش هر دستگاه خودروی جایگزین، با اعلام متقاضی (سازمان شهرداری ها، اتحادیه تعاونی های سراسر کشور و اتحادیه تاکسیرانی شهری) و تایید شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و وزارت نفت در سررسیدها توسط شرکت ملی نفت تا سقف 635 میلیون دلار از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه جویی شده بازپرداخت خواهد شد.

    اجرا و بازپرداخت این طرح تا سال 1402 خورشیدی بوده که کاهش بیش از سه هزار و 200 میلیون لیتر بنزین و 1.54 میلیون تن دی اکسید کربن را به همراه خواهد داشت.

    مکانیزم محاسبه بازپرداخت طرح به سرمایه گذاران در سقف های مقرر متناسب با پیمایش هر دستگاه خودروی جایگزین، حداکثر تا سقف مبلغ کل سرمایه گذاری بوده و واحد بازپرداخت به ازای تحقق هر کیلومتر پیمایش 1.1 سنت دلار برای هر دستگاه تاکسی (تا سقف سه هزار و 780 دلار به ازای هر تاکسی در پنج سال) و 1.55 سنت دلار برای هر دستگاه ون جایگزین )تا سقف هفت هزار و 810 دلار برای هر دستگاه ون طی هفت سال) در نظر گرفته می شود.

    خودروهای هیبریدی، محصولاتی هستند که تولید آنها برای کاهش آلودگی هوای ناشی از فعالیت خودروهای بنزینی در دستور خودروسازان قرار دارد.

    در شکل کلی، به هر نوع وسیله نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند، خودروی هیبریدی گفته می شود؛ بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی - الکتریکی هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو