فونیکسریمکسبهتام

۱۰ خودرو اقتصادی‌ بازار ایران کدامند؟

عصر خودرو- خودروهای منتخب و کم‌مصرف بازار که با بودجه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان پشت رل آنها نشست.

۱۰ خودرو اقتصادی‌ بازار ایران کدامند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام جم ،چند سالی از سهمیه‌بندی سوخت‌های فسیلی در کشورمان می‌گذرد و حال که موضوع سهمیه‌بندی به پایان رسیده، هر از گاهی زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین به گوش می‌رسد. این روزها هر لیتر بنزین با نرخ آزاد 1000 تومان محاسبه می‌شود که پرداخت چنین مبلغی برای بعضی رانندگان ممکن است سنگین باشد. برخی افراد برای مقابله با هزینه‌های مصرف سوخت به خرید خودروهای دوگانه‌سوز یا گازسوز کردن خودرو اقدام می‌کنند که در درازمدت، منجر به افزایش استهلاک پیشرانه اتومبیل می‌شود، اما راه مناسب‌تر این است که از هر قشری هستید، بودجه‌ای را که در اختیار دارید، به خرید خودروی کم‌مصرف اختصاص دهید.

    در ادامه به معرفی 10 نمونه از کم‌مصرف‌ترین خودروهای موجود در بازار کشور خواهیم پرداخت که در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی، کمتر از هفت لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

    سایپا 111 به نیابت از خاندان بزرگ پراید

    قیمت: 21 میلیون تومان

    پراید عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار کشور را یدک می‌کشد که این موضوع به دلیل استهلاک پایین، مصرف سوخت بهینه و همچنین قیمت مقرون بصرفه (نسبت به قیمت دیگر خودروهای داخل بازار) پدید آمده است. این خودرو که در تمام نمونه‌ها از پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم 3/1 لیتر بهره می‌برد، اخیرا با استانداردهای یورو چهار همگام شده و در حال حاضر نمونه انژکتوری مورد استفاده روی 131، 132، 111 و 151 نهایت قدرتی معادل 71 اسب بخار دارد که عدد خوبی به نظر می‌رسد. سایپا 111 مصرف سوختی معادل 44/6 لیتر در هر صدکیلومتر دارد و با توجه به بهره‌گیری از مخزن سوخت 40 لیتری قادر به پیمایش 621 کیلومتر به ازای هر باک بنزین در شرایط ایده‌آل خواهد بود.

    سایپا ساینا، برادر پیشرفته پراید

    قیمت: 29 میلیون تومان

    مدتی پیش سایپا محصولی با عنوان تیبا را بر پایه پراید و با تغییرات کلی در ساختار بدنه، طراحی و البته پیشرانه روانه بازار کرد که با توجه به برخی ویژگی‌ها، فروش چندان بدی را هم تجربه نکرد. این روزها ساینا به عنوان نسخه جدیدتر تیبا به بازار عرضه شده است که از همان پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم 5/1 لیتر و هشت سوپاپ استفاده می‌کند. این خودرو که از جعبه‌دنده پنج سرعته دستی بهره می‌برد، نهایت توانی معادل 87 اسب بخار دارد و طبق اعلام کارخانه سازنده مصرف سوختی معادل هفت‌لیتر به‌ازای هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی به شما ارائه می‌کند. با توجه به مخزن سوخت 41 لیتری این خودرو، ساینا با هر باک سوخت چیزی نزدیک به 585 کیلومتر را می‌پیماید.

    پژو 206 تیپ 2، پرطرفدار و محبوب جوانان

    قیمت: حدود 33 میلیون تومان

    پژو 206 که از اوایل دهه 80 تاکنون، روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد، از خودروهای محبوب و مقرون بصرفه بازار محسوب می‌شود که در حال حاضر در دو تیپ دو و پنج با دو پیشرانه چهار سیلندر 4/1 و 6/1 لیتری از سوی این شرکت به فروش می‌رسد. نسخه تیپ دو که بتازگی شرایط فروش جدیدی برای آن تعریف شده، از پیشرانه‌ای منسوب به TU3 بهره می‌برد که با وجود حجم 4/1 لیتری، قدرتی معادل 75 اسب بخار را به جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و محور فعال جلو منتقل می‌کند. این خودرو که شتاب و کشش چندان بالایی هم ندارد، مصرف سوختی معادل 4/6 لیتر در هر صد کیلومتر (سیکل ترکیبی) به شما ارائه می‌کند و با وجود باک سوخت 50 لیتری، مسافتی نزدیک به 780 کیلومتر را با یک بار سوخت‌گیری می‌پیماید.

    ام‌وی‌ام 110 اس، کوچولوی دوست‌داشتنی

    قیمت: 31 تا 34 میلیون تومان

    مدیران خودرو که مسئولیت عرضه محصولات شرکت خودروسازی چینی چری تحت برند ام‌وی‌ام را به بازار ایران دارد، بتازگی محصولی با عنوان 110 اس روانه خیابان‌های کشور کرده است که نسل جدیدی از همان 110 که سابقا در بازار حضور داشت، به شمار می‌رود. این محصول تنها با پیشرانه سه سیلندر خطی به حجم 0/1 لیتر به بازار عرضه می‌شود و در تمام نسخه‌ها از جعبه‌دنده پنج سرعته دستی استفاده می‌کند. ام‌وی‌ام 110 اس که یک خودروی سایز کوچک شهری محسوب می‌شود، مصرف سوختی معادل 2/4 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دارد که با توجه به بهره‌گیری از باک سوخت 35 لیتری، با هر بار پرکردن مخزن بنزین قادر به پیمایش مسافتی نزدیک به 833 کیلومتر (در شرایط ایده‌آل رانندگی و آب و هوایی) خواهد بود.

    برلیانس اچ 220، حاصل وصلت سایپا با چینی‌ها

    قیمت: 40 تا 46 میلیون تومان

    اچ 220 (H220) چینی که چند ماهی است به بازار کشور عرضه شده، از دیگر خودروهای مقرون بصرفه خیابان‌های ایران محسوب می‌شود. این محصول هاچ‌بک سایز متوسط ساخته شده در شرکت برلیانس چین، از پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ 5/1 لیتری با نهایت قدرت 103 اسب بخار بهره می‌برد و با دو نوع جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک در بازار حضور دارد که هر یک از این نمونه‌ها به ترتیب رکوردهای مصرف سوختی معادل 4/6 و 5/6 در هر 100 کیلومتر به شما ارائه می‌کند که با وجود باک بنزین 42 لیتری قادر به پیمایش 650 کیلومتر با هر بار سوخت‌گیری خواهد بود. البته برادران دیگر این خودرو نیز از پیشرانه‌ای مشابه با توان، گشتاور و مصرف سوخت یکسان استفاده می‌کنند که نمونه هاچ‌بک آن، مشتریان جوان‌پسند خاص خود را خواهد داشت.

    کیا پیکانتو، کره‌ای محبوب در بازار

    قیمت: حدود 69میلیون تومان

    سه سال پیش که نخستین پارت از کیا پیکانتو به بازار کشورمان راه پیدا کرد، کسی فکرش را نمی‌کرد این خودرو روزی به محبوبیت کنونی‌اش برسد. پیکانتوی کوچک با ظاهر عجیب، اما جالبش و البته از همه مهم‌تر با وجود مصرف سوخت پایین خود توانست یکی از خودروهای بهینه وسوسه‌انگیز بازار باشد. این محصول کوچک که شاهد عرضه نسخه فیس‌لیفت آن با مدل 2017 به بازار هستیم، از پیشرانه چهار سیلندر 2/1 لیتری 16سوپاپ با نهایت قدرت 85 اسب بخار و جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک بهره می‌برد که با وجود استاندارد آلایندگی یورو 6، مصرف سوختی معادل 5/5 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی خواهد داشت. توجه داشته باشید، باک سوخت این خودروی کوچک فقط 35 لیتر گنجایش دارد. از این رو شما با هر بار پر کردن باک بنزین قادر به پیمایش مسافتی بیش از 600کیلومتر خواهید بود.

    ام‌جی3، فرزند چینی‌تبار با والدین انگلیسی

    قیمت: حدود 60 میلیون تومان

    شرکت خودروسازی ام‌جی (MG) که از برندهای اصیل انگلیسی به شمار می‌رود، چندی پیش با توجه به بحران مالی به SAIC Motors چین واگذار شد و از آن پس، خودروهای جالب و جذابی از خط تولید مشترک این دو برند روانه بازار شده‌اند. ام‌جی3 (MG 3) تنها هاچ‌بک حال حاضر برند MG است که از دو سال پیش به بازار کشور ما راه پیدا کرد. این خودرو که یک هاچ‌بک اسپرت، اما اقتصادی است، از یک پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم 5/1 لیتر با نهایت توان 107 اسب بخار بهره می‌برد که با وجود جعبه‌دنده اتوماتیک پنج سرعته، مصرف سوختی حدود 8/5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دارد. این عدد در کنار مخزن سوخت 45 لیتری خودرو به معنای پیمایش 775 کیلومتر به ازای هر بار پر کردن باک بنزین خواهد بود. هرچند نمایندگی این کمپانی در ایران آخرین محموله ام‌جی3 را در سال 1394/ 2015 از گمرک ترخیص کرد، اما به نظر می‌رسد امسال شاهد ورود دوباره نسخه به روز شده این خودرو به بازار باشیم.

    هیوندای آی 10 کرمان خودرو، به کیفیت قالی کرمان

    قیمت: 72 میلیون تومان

    گروه خودروسازی کرمان خودرو قرار است، بزودی هیوندای آی 10 (i10) را برای نخستین بار به بازار کشورمان عرضه کند. هرچند شرکت خصوصی دیگری مسئولیت واردات محصولات هیوندای را بر عهده دارد، اما آی10 به عنوان کوچک‌ترین هاچ‌بک هیوندای بزودی روی خط تولید کرمان خودرو قرار خواهد گرفت. این خودروی کوچک و دوست‌داشتنی از پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ خطی 2/1 لیتری با نهایت قدرت 86 اسب بخار و بیشینه گشتاور 121 نیوتن‌متر بهره می‌برد که با انتقال قدرت به جعبه‌دنده چهار سرعته تیپ ترونیک، مصرف سوختی معادل فقط9/4 لیتر در هر 100 کیلومتر (برای سیکل ترکیبی) خواهد داشت که عدد ایده‌آلی است. همچنین این خودرو به لطف بهره‌گیری از باک سوخت 40 لیتری، مسافتی حدود 800 کیلومتر را با هربار سوختگیری می‌پیماید.

    هیوندای آی20 کرمان خودرو، هاچ‌بک پرقدرت کره‌ای

    قیمت: 87 میلیون تومان

    هیوندای آی 20 (i20) که پیشینه حضور بیش از چهار سال را در بازار کشورمان دارد، در کنار آی10 از سوی کرمان خودرو به بازار عرضه خواهد شد. این محصول که نسل جدید آی20 به شمار می‌رود، از طراحی جذابی، مطابق زبان طراحی جدید هیوندای بهره می‌برد. کرمان خودرو قرار است این خودرو را با پیشرانه 4/1 لیتری مشابه نسل قبل به بازار عرضه کند. این موتور چهار سیلندر خطی 4/1 لیتری که در هر دو نسخه نسل قبل و حال حاضر 98 اسب بخار تولید می‌کند، به جعبه‌دنده چهار سرعته تیپ ترونیک متصل می‌شود و نهایتا مصرف سوخت 9/5 لیتر در هر 100کیلومتر را برای این هاچ‌بک سایز متوسط به ارمغان خواهد آورد. این محصول با وجود باک سوخت 50 لیتری، حدود 850 کیلومتر مسافت را با هر بار سوختگیری می‌پیماید.

    میتسوبیشی میراژ، کم‌مصرف‌ترین در بازار ایران

    قیمت: 80 میلیون تومان

    نماینده محصولات میتسوبیشی در کشورمان این محصول را با شعار کم‌مصرف‌ترین خودروی بنزین سوز بازار به ایران عرضه کرده است. این هاچ‌بک سایز کوچک که در بازار جهانی برچسب قیمتی بسیار پایینی دارد و یکی از خودروهای اقتصادی قابل اعتماد محسوب می‌شود، در بازار کشورمان با پیشرانه چهار سیلندر 2/1 لیتری با نهایت قدرت 79 اسب بخار حضور دارد. این پیشرانه به لطف جعبه‌دنده ضریب متغیر سی‌وی‌تی که تاثیر بسزایی در مصرف سوخت خودرو دارد، فقط 9/3 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کند که این موضوع در کنار باک سوخت 35 لیتری، دامنه پیمایش مسیری حدود 900کیلومتر را به شما ارائه می‌کند که برای یک خودروی هاچ‌بک، آن هم با این ابعاد مساله‌ای بسیار حائز اهمیت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو