فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودرو تهران – شهر آفتاب (۲۳)

از نمایشگاه خودرو تهران چه انتظاری داریم؟

عصر خودرو- نمایشگاه خودروی تهران از ۲۶ تا ۳۰ بهمن در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب برگزار می‌شود.

از نمایشگاه خودرو تهران چه انتظاری داریم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  ،طبق اعلام روابط عمومی نمایشگاه، برندهای مشهوری از سراسر دنیا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت؛ از جمله خودروسازهای مطرحی مثل بنز، ب‌ام‌و، تویوتا، لکسس، ولوو، رنو، پژو، هیوندای، کیا، لوتوس، میتسوبیشی و تعداد دیگری از برندهای غربی و البته چینی. این نمایشگاه قرار است پس از 11 سال وقفه برگزار می‌شود و با توجه به شهرت، تعداد و تنوع شرکت‌کنندگان، به احتمال زیاد می‌تواند به رویدادی به یادماندنی تبدیل شود.

    پس از توافق هسته‌ای، صنعت خودرو از اولین حوزه‌ّهایی بود که نوید تغییر و رونق در آن داده شد. از همان ابتدا، خودروسازان داخلی به سراغ همکاری با شرکای قدیمی خود رفتند؛ به همین ترتیب بحث دایر شدن نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی و واردات مستقیم از آن‌ها بیان شد. نمایشگاه خودروی امسال تهران در چنین فضایی برگزار می‌شود؛ موقعیتی که به نظر می‌رسد امید به رونق بازار خودروهای خارجی و خودروهای بروز داخلی در آن دیده می‌شود.

    در چند ماه گذشته شرکت‌های داخلی و خارجی، خودروهای جدیدی را برای حضور در جاده‌های ایران معرفی کرده‌اند. مثلا همین چند هفته‌ پیش خبر از حضور خودروی جدید و نیمه‌لوکس پژو به نام پژو 508 در ایران به گوش رسید. حالا قرار است «ایکاپ» که شرکتی جوینت ونچر با سهم 50-50 ایران‌خودرو و پژو است، این محصول را در ایران تولید کند و علاوه بر بازار داخلی آن را به کشورهای دیگر خاورمیانه هم صادر کند. پژو 2008، 208 و 301 که انتظار دیدن آن‌ها را در این نمایشگاه داریم هم در این شرکت تولید می‌شوند. بدین ترتیب، ایکاپ، هاب تولیدکننده‌ی محصولات پژو در غرب آسیا می‌شود. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که پژو با سابقه‌ی طولانی حضور در ایران، یکی از جالب‌‌ترین غرفه‌ها را در این نمایشگاه دارد.

    رنو هم که عموما در ایران با محصولاتی مثل مگان و تندر شناخته می‌شود، با اتومبیل‌ها به‌روز خود ظاهر می‌شود. رنو کپچر، کلیو و کولئوس از محصولات قطعی رنو هستند که در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. برند لوکس سیتروئن یعنی DS هم به عنوان خودروی لوکس و پرچم‌دار فرانسوی‌ در این میدان اعلام حضور می‌کند. از چند ماه پیش فروش خودروهای DS مثل DS5 در ایران آغاز شده و به نسبت استقبال خوبی از آن‌ها صورت گرفته است.

    اواخر آبان‌ماه امسال، «همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران» برگزار شد که در آن جمعی از نمایندگان مختلف خودروساز اروپایی مثل مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و حضور یافتند. مرسدس‌بنز پیش‌تر به‌طور مستقیم با ایران در زمینه‌ی مونتاژ سری E خود همکاری گسترده‌ای داشت که پس از مدتی این ارتباط قطع شد. حال با اعلام حضور این خودروساز آلمانی برای حضور در این رویداد، می‌توان انتظار معرفی محصولاتی را داشت که به‌زودی در ایران مونتاژ بشوند.

    ب‌ام‌و هم با آخرین مدل سری 7 در این نمایشگاه ظاهر می‌شود. خودروی لوکسی که سال گذشته معرفی شد ولی درنهایت پرشیاخودرو توانست این محصول را با وقفه‌ای چند ماهه در ایران رونمایی کند. این اتومبیل که رقیب اصلی کلاس S مرسد‌س‌بنز است، احتمال دارد با ورود خود، به بازار لوکس حال حاضر ایران، تلنگری وارد کند. بنابراین انتظار آن می‌رود که پرشیاخودرو، یکی از جذاب‌ترین غرفه‌ها را داشته باشد.

    از کسی پوشیده نیست که این چندساله، خودروسازهای چینی‌ به خوبی توانسته‌اند نظر هم‌وطنان ما را به سوی خود جلب کنند که دلیل آن را می‌توان در نوع بازاریابی و عرضه‌ی خودروهای متنوع در انواع کلاس‌ها با آپشن‌های زیاد و قیمت مناسب دانست. پس جای تعجبی ندارد که چشم‌بادامی‌ها سهم قابل توجهی از غرفه‌های این نمایشگاه را در اختیار خود درآورند. کراس‌اور شهری MVM X22 که چند هفته پیش در نمایشگاه اصفهان رونمایی شد، از جمله خودروهای استراتژیک چینی‌ها در این نمایشگاه خواهد بود.

    در نمایشگاه خودرو تهران برندهای مختلف و مشهور با انواع خودروهای بنزینی و هیبریدی شرکت کرده‌اند

    ناگفته نماند که بازار خودروهای برقی و هیبریدی در دنیا، هر روز و هر روز داغ‌تر می‌شود و در نتیجه، کمپانی‌های بیشتری به سمت تولید این نوع خودروها متمایل می‌شوند. طبق اخبار در نمایشگاه پیش‌رو، 40 شرکت عرضه‌کننده‌ی محصولات هیبریدی و برقی قرار است حاضر شوند که به‌طور کلی در طیف کلاس‌های خودرویی و اتوبوس و موتورسیکلت‌ها جای می‌گیرند. در این میان می‌توان به کمپانی «سایک» (SAIC) اشاره کرد که با معرفی 3 مدل MG هیبریدی، سورپرایزی ویژه برای طرفداران خود به ارمغان بیاورد. شاید حالا که پای خودروهای هیبریدی به ایران باز شده، نمایشگاه تهران بتواند باعث شود سرعت ورود این خودروهای پاک به ایران بیشتر شود.

    دو کمپانی بزرگ ایران‌خودرو و سایپا نیز با اتومبیل‌های نام‌آشنای خود حضور پیدا می‌کنند. دنا پلاس، سورن توربو و 207 در کلاس‌های هاچ‌بک و سدان به این مراسم می‌آید. نسخه‌ی اتوماتیک ساینا هم که اخیرا تیتر خبری داغ برای سایپا شده بود هم پای‌‌ثابت این رویداد خواهد بود. ناگفته نماند که درکنار محصولات کم‌تنوع این دو خودروساز، احتمالا اتومبیل‌های چینی زیادی مثل دانگ‌فنگ، هایما و برلیانس دیده ‌شوند که سبد محصولات این دو شرکت بزرگ را بیش از پیش پررنگ‌تر جلوه می‌دهند.

    اگر خاطرتان باشد، چند ماه پیش خبرهایی مبنی بر توقف تولید محصولات قدیمی این دو خودروساز یعنی پراید و پژو 405 شنیده شد. تمام نگاه‌ها به سمت جایگزین‌های احتمالی این دو خودرو جلب شد. گفته شد رنو کوئید، اتومبیل به‌روزی و مناسبی برای جایگزینی پراید خواهد بود؛ در‌حالی‌که این کراس‌اور کوچک شهری نه از بابت کلاس و مشخصات فنی جایگزین پراید بود نه از نظر قیمتی! ساینا و تیبا گزینه‌های بعدی سایپا بودند اما بازهم به دلیل اختلاف قیمت چند میلیون تومانی در این گستره‌ی قیمت محدود، نتوانستند عناوین مناسبی برای جایگزینی باشند. پس تصمیم گرفته شد که صورت مسئله پاک شود و فکر جایگزینی چنین محصولات قدیمی ولی محبوب را حداقل برای مدتی از ذهن دور کنند. به‌هر حال شاید در این رویداد، سورپرایزی ویژه برای همه‌ی ما در راه باشد؛ خودروهایی جدید، با امکانات و مشخصات فنی بهتر و البته قیمتی پایین‌تر!

    بازدید از نمایشگاه خودرو برای علاقمندان از ساعت 12 ظهر تا 8 شب مقدور خواهد بود

    از طرفی سال‌هاست که در ایران با توجه به اتخاذ سیاست‌های خودکفایی در صنعت، بر روی پروژه‌های تولید پلت‌فرم‌های ایرانی کار می‌شود. شرکت‌ها و دانشجویان زیادی با تلاش خود در صدد ساخت خودروهایی هستند که از صفر تا صد، طراحی و تولید ایران باشد که می‌توان به پروژه‌یی نظیر «پلت‌فرم ملی» اشاره کرد که برخلاف محصولاتی مثل سمند، نسخه‌ی تغییریافته‌ی اتومبیل دیگری نباشند. شاید بتوانیم در شهر آفتاب نوعی پروتوتایپ یا حتی طرحی اولیه از پلت‌فرم ملی را ببینیم.

    و درنهایت، یکی از پرشورترین بخش‌های این رویداد می‌تواند مربوط به خودروهای کلاسیک باشد. اتومبیل‌های قدیمی با قدمت حداقل بیست سال که این چند سال از محوبیت‌های ویژه‌ای در میان هواداران خودرو برخوردار شده‌اند. خودروهایی با زرق و برق زیاد که سیر تکامل و پیشرفت صنعت اتومبیل‌سازی دنیا را به خوبی به تصویر می‌کشند. هم‌چنین وجود غرفه‌هایی مربوط به ماکت‌های خودرو برای علاقمندان و کلکسیون‌داران ماکت و بخش‌هایی مربوط به لوازم و قطعات اتومبیل هم می‌تواند برای صنعت‌گران جذاب باشد. همان‌طور که گفته شد، این نمایشگاه در محل نمایشگاه دائمی شهر آفتاب واقع در حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس و با وسعت بیش از 30 هزار متر مربع برگزار می‌شود. ساعت بازدید این نمایشگاه بین 12 ظهر الی 8 است.

     
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو