فونیکسریمکسبهتام

پژوهای فرانسه ایرانی می‌شود؟

عصر خودرو- تجربه همکاری با شرکای فرانسوی در داخلی سازی خودروها و عدم حمایت از قطعه ساز ایرانی باعث شده تا آینده تولید داخلی محصولات پژو در ایران با ابهاماتی همراه شود.

پژوهای فرانسه ایرانی می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، براساس اعلام وزارت صنعت قرار است خط تولید اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو اسفند ماه امسال آغاز به کار کند. البته قرار بود این محصول مشترک در ابتداء با 40 درصد ساخت داخل تولید شود ولی مشکلات داخلی سازی و تعامل خودروساز با وزارت صنعت باعث شد تا سرانجام قناتی مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، آغاز تولید خودروهای پژو را با ساخت داخل 20 درصد اعلام کند . این مقام مسئول در وزارت صنعت محقق نشدن 40 درصد داخلی سازی و شروع ساخت با 20 درصد را به گردن قطعه سازان انداخت و اعلام کرد آنها آمادگی تولید قطعات را ندارند.

    قناتی در حالی ناتوانی قطعه سازان ایرانیدر تولید را اعلام کرد که خودروهای جدید پژو بر روی پلتفرم 206 تولید خواهند شد ،که بیش از 70درصد از قطعات آن از جمله قطعات موتور که جزو پیچیده ترین قطعات خودرو هستند،داخل کشور  تولید می شود.

    در حال حاضر با در نظر گرفتن سهم 14 درصدی بدنه، مونتاژ و رنگ باید گفت سهم قطعه ساز داخلی در تولید خودروی 2008 حدود 6 درصد است البته عملاً قطعه ساز خصوصی داخلی سهمی هم از این 6 درصد هم ندارد. حال سوال اینجاست که چگونه ظرف چند ماه این 6 درصد سهم قطعه ساز افزایش خواهد یافت!

    به اعتقاد قطعه سازان، پژو همچنان در تولید قطعات مشترک با ایرانی ها در حال مذاکره و ارزیابی توانمندی قطعه سازان است و هنوز قرارداد رسمی میان قطعه ساز ایرانی و فرانسوی منعقد نشده است . اما مسئولان ایدرو معتقدند قرارداد تعدادی از قطعه سازان با فرانسوی ها تنظیم شده و فردا در همایش بین المللی صنعت خودرو رو نمایی خواهد شد.

    از طرف دیگر قطعه سازان داخلی همین اظهارات را هم مورد انتقاد قرار می‌دهد چرا که به اعتقاد آنها اگر قراردادی هم وضع شده با تأمین کننده های اصلی خودروسازان است و سایر قطعه سازان سهمی از این موضوع ندارند. البته خودروسازان هم دلیل این امر را عدم توانایی قطعه سازان یا به نوعی تنبل بودن آنها اعلام می‌کنند در حالی که امروز قطعه ساز به دلیل مشکلات مالی بسیار و عدم حمایت های دولتی دیگر رمقی برای توسعه محصول و تجهیز خود به تکنولوژی روز ندارد.

    با در نظر گرفتن این نکته که در گذشته نیز پژو  با عدم تأیید قطعات داخلی سازی شده ایرانی، در مسیر داخلی سازی سنگ اندازی می‌کرد و امروز هم  تمایلی به داخلی سازی قطعات استراتژیک خود ندارد نباید به این زودی انتظار داخلی سازی محصولات پژو در کشور را داشته باشیم.

    البته قطعه سازان هم بر این موضوع تأکید دارند و می‌گویند داخلی سازی قطعات خودرو آنهم در این شرایط با مانع تراشی هایی هم از سوی شریک فرانسوی  و هم تحریم های داخلی مواجه است که همین امر واردات قطعه را برای تولید این محصولات مشترک توجیح می‌کند به نحوی که داخلی سازی 40 درصدی و حتی 70 درصدی که در برنامه ریزی ها هدفگذاری شده به زودی محقق نخواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو