فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودرو تهران – شهر آفتاب(۸۸)

بارز و آمادگی برای تولید ۵ میلیون حلقه تایر در سال

عصر خودرو - بیش از ۲۴ سال است از افتتاح نخستین کارخانه لاستیک‌سازی بارز در کرمان می‌گذرد. در طول ۱۰ سال اخیر، این برند مطرح داخلی توانسته است موفق به کسب استانداردهای بین‌المللی ساخت تایر شود و همچنین از یک تولید محدود، خود را به تولید بیش از ۱۴۰هزار تن لاستیک در ابعاد و اندازه‌های مختلف برساند.

بارز و آمادگی برای تولید ۵ میلیون حلقه تایر در سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این راستا و به بهانه حضور این برند در نمایشگاه بین‌المللی خودرو و قطعات تهران در شهر آفتاب، فرصتی پیش آمد تا با آرش طهرانی؛ جانشین مدیر واحد فروش به خودروساز شرکت بارز، گفتگویی داشته باشیم تا علاوه بر صحبت در مورد حال‌حاضر و همچنین چشم‌اندازهای این برند، گفت و گویی هم در مورد وضعیت برند بارز در نمایشگاه خواهیم داشت.
    ***
    * به‌عنوان پرسش اول در مورد گستره تولیدات شرکت بارز اطلاعاتی در اختیار ما بگذارید:
    شرکت بارز درزمانی نماینده رسمی شرکت Continental آلمان بود ولی اکنون به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند، تولیدکننده و تأمین‌کننده هفت نوع تایر است که برای مصارف کشاورزی، راه‌سازی، تراک‌های نیم سنگین، تراک‌های سنگین(در دو نوع بایاس و رادیال) و سواری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر تمامی این محصولات که در جمع بیش از 80هزار تن در سال است تماما در کرمان تولید می‌شود و به‌صورت میانگین روزی 11هزار حلقه تایر تولید می‌شود، البته به‌زودی یعنی طی همین ماه آینده کارخانه دوم بارز در کردستان و در شهر سنندج افتتاح می‌شود که در آنجا به‌صورت تخصصی روی تولید تایرهای سواری تمرکز خواهد شد. با این اوصاف علاوه برکامل‌تر شدن سبد محصول این برند، زمینه اشتغال برای افراد بومی هم فراهم می‌شود.
    * در بالا در مورد اشتغال‌زایی گفتید، در این بخش علاوه بر بحث اشتغال‌زایی در مورد میزان تولید در کارخانه جدید بگویید.
    همان‌طور که گفتم، در کارخانه کردستان قرار است بر روی تولید تایرهای رادیال سواری تمرکز شود و ما این پیش‌بینی را داریم که ظرف سال‌های آینده به ظرفیت تولید پنج میلیون حلقه در سال برسیم که با این اوصاف برند ما پیشروتر از قبل خواهد شد. در حال حاضر یعنی بلافاصله پس از افتتاح کارخانه جدید این بخش توانایی تولید 3هزار حلقه تایر را در روز دارد که قرار است به‌مرور و طی زمان اندکی به 5000 حلقه برسد ولی برای دست‌یابی به چشم‌انداز 5 میلیون حلقه در سال لازم است که در مدت زمان کوتاهی تولید تایرها به 18هزار حلقه در روز برسد. البته در حال حاضر هم 100 درصد محصولات رنو پارس از تایرهای بارز استفاده می‌کنند ولی بعد از تأسیس کارخانه جدید احتمالا گستره این روابط بیشتر می‌شود.
    در مورد مسئله اشتغال‌زایی لازم به ذکر است که با افتتاح کارخانه جدید در بالغ بر 2هزار نفر نیرو به کار گرفته می‌شوند که 200 نفر آن‌ها متخصصین و افراد با تحصیلات عالی هستند. علاوه بر این در دفتر تهران هم حدود 150 نفر مشغول به کار هستند.
    * در بخشی از گفتگو به بازار صادرات اشاره کردید، در این باره بگویید که صادرات به چه کشورهایی دارید و برای هرکدام چه استانداردهایی را باید داشته باشید؟
    در حال حاضر صادرات محصولات بارز به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه، یمن، افغانستان و چند کشور آفریقایی انجام می‌شود که محصولات ما برای این کشورها استانداردهای لازمه را دارد. برای بازار حاشیه خلیج‌فارس، استاندارد GSO را نیاز داریم که البته یک استاندارد آمریکایی است و این کشورها صرفا از آن تبعیت می‌کنند. البته در حال حاضر استانداردهای دیگری مانند ISO TS را داریم و همچنین مفتخریم که تندیس بلورین INGA را کسب کرده‌ایم.
    صادرات به اروپا در چشم‌انداز شرکت است و طبق برنامه می‌بایست تا سال 1404 محقق شود البته استانداردهای لازم مانند E-Mark را داریم ولی به دلایل مختلفی که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها اعمال تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه ایران بود این مسئله محقق نشد ولی با توجه به گشایش‌های اقتصادی انتظار می‌رود که در سال‌های آینده صادرات به اروپا هم آغاز شود. بر اساس چشم‌اندازهای ما، قرار است تا سال 1404 حدود 20 درصد از تولید محصولات به اروپا صادر شود که البته هدف خیلی دوری نیست.
    درباره استانداردها نکته دیگری هم هست که شاید گفتنش خالی از لطف نباشد، شرکت بارز اولین مرکز تست جاده‌ای را در ایران تأسیس کرده است که در ابتدا قرار بود صرفا برای تست تایرها مورد بهره‌برداری قرار بگیرد ولی بعدا به دلیل استقبال شرکت‌های خودروسازی قرار شد که علاوه بر تست‌های استاندارد شرکت 80 نوع تست مختلف دیگر هم در این مرکز انجام شود.
    * در پایان، نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا تعرفه فروش نمایشگاه دارید؟
    در کل می‌توانم بگویم که در نمایشگاه امسال حضور قطعه سازان خیلی کمرنگ است و به همین دلیل بازدیدها خیلی راضی‌کننده نیستند هرچند که به نسبت نمایشگاه‌های دیگر قابل قبول است ولی به هر حال در این راستا نمی‌توان از دور بودن سالن قطعه سازان از سالن اصلی نمایشگاه صرف‌نظر کرد.
    در مورد فروش هم ما در نمایشگاه طرحی برای این کار نداریم ولی مشتریان عزیز می‌توانند برای خرید از طریق 250 نمایندگی مجاز در سراسر کشور اقدام کنند. علاوه بر این ما در کل کشور 131 مرکز خدمات پس از فروش و 12 کارشناس سیار هم داریم و همچنین تمامی محصولاتمان به مدت 9 ماه از زمان تولید و 6 ماه از فاکتور خرید گارانتی تعویض دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط