فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودرو تهران – شهر آفتاب(۱۰۰)

مارِد، اولین تیزرو ایرانی

عصر خودرو: در اولین نمایشگاه بین المللی خودرو شهر آفتاب تهران غرفه‌ای کوچک اما پر جنب و جوش توجه بسیاری از مردم و اصحاب رسانه را به خود جلب کرد. ترکیب دانش و هدف مشترک دو خودرو مهندسی شده دست‌ساز اسپرت به نام‌های توفان ۱ و ۲ در کنار مدل مفهومی از خودرویی طراحی شده به دستان توانمند طراحان ایرانی شالوده چیدمان این غرفه در این نمایشگاه است که با نام گروه مارِد (MARED Group) شناخته می‌شود.

مارِد، اولین تیزرو ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مارِد در گویش‌های قدیمی ایرانی به معنی تند و تیز است. این گروه با هدف طراحی وساخت وسایل نقلیه با تمرکز استایل بصری و ارائه زبان طراحی خاورمیانه در زمینه خودرو شکل گرفته است به گونه‌ای که تیم قصد دارد از فرهنگ چندین ساله منطقه و همچنین تاریخ بسیار غنی در دسترس از فرهنگ شرق نزدیک و به خصوص ایران به عنوان منبع کار استفاده کند.
گروه مارد حاصل تجمع تعدادی از متخصصین حوزه خودرو است که هر کدام به صورت جداگانه مدت‌ها به فعالیت در زمینه مرتبط پرداخته و به واسطه شروع پروژه ساخت یک خودرو اسپرت کنار هم جمع شدند. شکل‌گیری این پروژه بر مبنای حس یک علاقه مشترک و تخمین نیاز پنهانی بود که در فضای شهر تهران یا دیگر استان‌های کشور با ورود خودروهایی همچون کی تی ام حس می‌شد .گمانه زنی‌های اولیه در پی جلسات پیاپی گروه اتفاق افتاد و ایده‌های ابتدایی جهت آنچه بعد به طراحی منسجم بصری خودرو انجامید، شکل گرفت.
تیم ماه‌ها به کار بر روی فرم‌های اولیه که از کلید واژه‌های حسی برگرفته شده بودند پرداخت .سپس فرآیند طراحی را با جدا‌سازی بخش‌های مناسب کار و پرداخت بیشتر آن‌ها چه از نظر مطابقت‌های فنی و چه از نظر نزدیکی هر چه بیشتر آن به نیاز های بصری پرداختند. این پروژه با هدف بهینه سازی بارها بازطراحی شده تا بتواند چهره‌ای کاملا متفاوت با تناسبات طبیعی برگرفته از فرهنگ شرقی ) در اینجا می‌توان به استفاده از تناسبات خط نستعلیق اشاره کرد( را ارائه کند.
منبع اولیه طرح این خودرو سوسماری به نام گیلا است که در منطقه آمریکای جنوبی زیست می‌کند.فرم‌های عضلانی سر و بدن این جانور به خوبی در طراحی این خودرو نمایان هستند.و پوزه و قسمت‌های سر این جانور به طور کامل در قسمت جلوی بدنه این خودرو استفاده شده است. در عین حال تداوم بصری به کار گرفته شده در این ماشین به طور کامل از روی تناسبات بلند و کشیده خطوط نستعلیق برگرفته شده است. هدف گذاری گروه مارد به عنوان نگاه به آینده تبدیل به نوعی آژانس استایل بین المللی است که بتواند با رویکرد فرهنگ بومی خود و فرهنگ خاورمیانه فرم‌های جدید و به طور کل زبان منحصر به فرد بصری خود را به نمایش در آورد .
مارد به واسطه دانش اعضای خود در زمینه طراحی و ایده پردازی بصری و پرورش ایده‌های تصویری و فنی، ساخت مدل های سه بعدی دیجیتال با نرم افزارهای پیشرفته چون آلیاس یا کتیا و همچنین ساخت مدل های فیزیکی مقیاسی و ساخت پروتوتایپ تخصص داشته و از مواد و متریال روز) همچون کامپوزیت‌های نوین مانند کربن یا کولار (در ساخت و طراحی کارهای خود استفاده می‌کند .
مدل های نهایی مقیاسی اغلب به صورت نمونه تراشیده شده از یک ماده سخت بوده که بتوانند بدون تغییر شکل کارهای نهایی و پاشش رنگ را تحمل نمایند و در نهایت ظاهری حرفه‌ای و زیبا از خود به نمایش بگذارند. به طور مثال مدل مقیاسی که گروه برای پروژه اول مشترک خود ساخته از جنس ABS است و توسط تکنیک ماشین کاری کامپیوتری (CNC) آماده شده است.
خودرو در دست بررسی و ساخت در گروه مارد در بخش پلتفورم و قوای محرکه از متعلقات فنی خودرو دست‌ساز توفان دارای شاسی فضایی (که هر دو نمونه 1 و2 آن بصورت مفصل در هفته نامه خودرو امروز مورد تست فنی و بررسی اساسی قرار گرفته بود) استفاده خواهد کرد که بر اساس قوای محرکه ارتقا یافته TU5 در خودرو پژو 206 شکل گرفته است. هنوز نام قطعی برای این خودرو در نظر گرفته نشده است و تکمیل پروژه در دست بررسی است. تولد خودرو بومی از این سگمنت و با این ویژگی‌ها در کشور اولین بوده و بدون شک نقطه عطف و تحولی در صنعت خودرو کشور به جا خواهد گذاشت و همچنین نشانگر توان مهندسی و ذهن خلاق و ایده پرداز جوانان این مرز و بوم خواهد بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط