فونیکسریمکسبهتام

پیشگیری از مرگ و میرکودکان

عصر خودرو- روزنامه آرمان در گزارشی به قلم زهرا سلیمانی می نویسد: در بررسی وضعیت تصادفات و حوادث کودکان باید گفت که اغلب آنها قربانی سهل انگاری‌های بزرگسالان هستند. هنوز در کشور ما استفاده از وسایل محافظت از کودکان در برابر حوادث رانندگی همچون صندلی ایمنی کودک و دیگر تجهیزات در خودرو فرهنگسازی نشده است.

پیشگیری از مرگ و میرکودکان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، در ادامه این گزارش آمده است: در اصل این وسایل در بین اغلب افراد جامعه یک کالای لوکس محسوب می‌شود. بر اساس پژوهش‌های انجام شده بستن کمربند ایمنی خطر مصدومیت را 40 تا 50 درصد و خطر مرگ را 40 تا 60 درصد در حوادث رانندگی کاهش می‌دهد. از طرف دیگر استفاده از صندلی ایمنی در خودرو آمار مرگ و میر نوزادان در حوادث رانندگی را 71 درصد و کودکان را 54 درصد کاهش می‌دهد. به گفته کریستین سالازار فولکمن، نماینده یونیسف در ایران، در میان کشورهای جهان، ایران بالاترین آمار مصدومیت و مرگ و میر کودکان و نوجوانان را در حوادث رانندگی دارد.

    در 9 ماهه نخست امسال درصد جانباختگان گروه‌های سنی مختلف به شرح زیر است: جانباختگان تا سن 10 سالگی هشت درصد، بین 11 تا 20 سال 11.6 درصد، بین 61 تا 70 سال 8.8 درصد و 71 سال به بالا 9.2درصد. صندلی‌های ایمنی کودک به سه گروه صندلی نوزادان، صندلی کودکان و صندلی حامی تقسیم بندی می‌شود. هر یک از این صندلی‌ها انواع متفاوتی دارند و برای گروه‌های مختلف سنی و وزنی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جوامع پیشرفته استفاده از صندلی کودک به عنوان یک اصل پذیرفته شده، طوری که در بعضی از کشورها استفاده از آن اجباری است. اما در کشور ما کاربرد آن به دلایل مختلف عمومیت نیافته است. از علل استفاده نکردن از این وسیله در بین خانواده‌های ایرانی می‌توان به عدم فرهنگ استفاده و نیز قیمت آن اشاره کرد. این در حالی است که در آغوش نگه داشتن نوزاد در داخل خودرو هرگز امن نیست، زیرا با جزئی‌ترین تصادف ممکن است نوزاد از آغوش افراد خارج شود، حتی احتمال دارد که در هنگام برخورد، خود فرد به نوزاد آسیب وارد کند. از سوی دیگر در برخی مواقع شاهد قرار دادن کودک روی زانو در صندلی جلوی خودرو هستیم.

    این در حالی است که در مواقع بروز حادثه کیسه هوای سرنشین صندلی جلوی خودرو باز ‌شده و به هیچ عنوان مکان مناسبی برای نوزادان نیست. همچنین برای نوزادان و کودکان ریزجثه‌ای که وزن آنها کمتر از 9 کیلوگرم است، حتما باید از صندلی ویژه نوزادان استفاده کرد. در بسیاری از کشورهای جهان پلیس جریمه‌های سختگیرانه‌ای برای بی‌احتیاطی در حمل کودک با اتومبیل دارد. در برخی از کشورهای اروپایی تخلف از این قانون می‌تواند باعث باطل شدن گواهینامه رانندگی و محرومیت چند ساله از رانندگی شود. هنوز در کشور ما قانونی برای حمل و نقل کودک در اتومبیل وجود ندارد. بر اساس قانون افراد زیر 12 سال اجازه نشستن بر صندلی جلو را ندارند. مرداد امسال علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت گفت: «حوادث اولین عامل مرگ کودکان ایرانی است.» نخستین عامل مرگ کودکان کشور، حوادث و سوانح است که بیشتر این حوادث در مناطق روستایی رخ داده و قابل پیشگیری است.

    **پیشنهاد اجباری شدن استفاده از صندلی کودک
    در روزهای اخیر رئیس پلیس راهور ناجا از پیشنهاد اجباری شدن استفاده از صندلی کودک در خودروها خبر داد. تقی مهری عوامل بروز تصادفات را راننده، جاده، خودرو، قوانین و مقررات و شرایط محیطی عنوان و اظهار کرد: در 9 ماهه اول امسال شاهد کاهش 350 مورد فوتی تصادفات نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، در حالی که یک میلیون گواهینامه جدید صادر شده و یک و نیم میلیون خودرو وارد چرخه حمل و نقل شده است. او افزود: در سطح جاده‌های برون شهری سه هزار و 200 نقطه حادثه‌خیز و دو هزار نقطه حادثه‌خیز درون شهری در کشور وجود دارد. رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی درباره استانداردهای خودروها در کشور گفت: از سال 90 به بعد در این زمینه جهتگیری‌ها در کشور بهتر شد، طوری‌که بر اساس قوانین، پلیس، دیگر خودروهای بدون «ترمز ضد قفل» و «کیسه ایمنی هوا» را شماره نمی‌کند. البته هنوز هم تمام خودروهای موجود در سطح کشور این شرایط را پیدا نکرده‌اند، اما امیدواریم این اتفاق در سال‌های آینده رخ دهد. مهری درباره میزان نزدیکی قوانین ترافیکی جمهوری اسلامی ایران با سازمان بهداشت جهانی گفت: راهنمایی و رانندگی در اجرای قوانین WHO پیشرو است، طوری که در حال حاضر ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، لزوم بستن کمربند ایمنی و ممنوعیت استفاده از الکل در حین رانندگی در بین قوانین وجود دارد و شدیدترین جریمه و برخورد قانونی را با این تخلفات به ویژه با مصرف الکل انجام می‌دهیم. همچنین مصرف مواد روان‌گردان جزو تخلفات حادثه‌ساز محسوب می‌شود.

    او افزود: در عین حال بحث اجباری شدن استفاده از صندلی کودک را هم پیشنهاد داده‌ایم تا بتوانیم آن را جزو کدهای تخلفاتی محسوب کنیم. همچنین رئیس پلیس راهور ناجا از پیشنهاد پلیس برای تعبیه اجباری وسیله اطفای حریق در خودروهای شخصی خبر داد و گفت: در عین حال یکی از ضعف‌های ما در کشور نداشتن سیستم اطفای حریق در جاده‌هاست که متولی این کار مشخص نیست و واحد آتش نشانی مستقل برای اطفای حریق در جاده‌ها نداریم.

    **ایمنی کودکان افزایش یابد!
    در کشورهای پیشرفته استفاده از صندلی کودک به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده است، ‌طوری که در بعضی کشورها استفاده از آن اجباری است. اگر خودرو با سرعتی معادل 48 کیلومتر در ساعت تصادف کند، کودکی که روی صندلی عقب نشسته، با نیرویی بین سه تا شش برابر وزنش، رو به جلو پرتاب ‌شده و در داخل ماشین چندبار به در و دیوار برخورد می‌کند. درباره بچه‌های کوچک حتی این احتمال وجود دارد که کودک از پنجره ماشین به بیرون پرت شود. در ضمن داشتن کمربند ایمنی هم فقط خودتان را محافظت می‌کند و خطر پرت‌شدن را برای کودک کاهش نمی‌دهد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... با اعلام اینکه انجام سفر در کشور نسبت به گذشته ایمن‌تر شده است، اظهار کرد: کیفیت جاده‌ها و همچنین خودروها نیز بهتر شده و آموزش افزایش یافته است. محسن انصاری از انسان، جاده و خودرو به عنوان سه ضلع حوادث ترافیکی نام برد و توضیح داد: باید طراحی جاده و خودرو به گونه‌ای باشد که در صورت خطای انسانی از وقوع حادثه پیشگیری شود که در حال حاضر این‌گونه نیست.

    او از ارائه چند پیشنهاد برای ایمنی کودکان در خودروها خبر داد و گفت: کودکان زیر پنج سال باید در صندلی عقب خودرو و در جایی ایمن مستقر شوند. همچنین کودکان زیر 13 سال نیز نباید در صندلی جلوی خودرو بنشینند. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... بر ضرورت اجباری شدن استفاده از صندلی کودک در خودروها تاکید کرد و ادامه داد: خودروسازان باید بر اساس سن، قد و جثه کودکان نسبت به تولید صندلی‌های استاندارد خودرو اقدام کنند.

    **صندلی خودرو باید مناسب کودک باشد
    باید توجه کرد که صندلی کودک از سه یا دو جا به کمربند ماشین وصل می‌شود، زیرا کمربند پشت برخی خودروها شبیه کمربند هواپیماست و از دو نقطه به صندلی کودک متصل می‌شود. همچنین کمربند برخی ماشین‌های معمولی از سه نقطه به صندلی کودک وصل می‌شوند. بنابراین لازم است در هنگام خرید به این نکته دقت کنید تا در زمان نصب صندلی دچار مشکل نشوید. علاوه بر آن صندلی کودک برای مدت زمانی طولانی قابل استفاده باشد تا خیلی زود مجبور به تعویض آن نشوید. صندلی‌هایی را انتخاب کنید که روکش آنها قابل تعویض یا شست‌وشو باشد. نشستن کودکان زیر چهار سال بر صندلی ویژه کودک که روی صندلی عقب اتومبیل فیکس شده است باید به صورت قانونی اجباری درآید. برای کودکان استفاده از این صندلی‌ها مفیدتر از بستن کمربند‌های معمولی است. برای انتخاب نوع صندلی، ‌قد، وزن و سن کودک را در نظر بگیرید.

    صندلی‌های تکیه‌دار ویژه نوزاد تا وزن 10 کیلوگرم را تحمل می‌کند. صندلی‌های متغیر که تکیه گاه هم داشته باشند، تا زمانی که کودک حداقل یک ساله است و وزنی معادل 10 کیلوگرم دارد، قابل استفاده هستند. محدودیت‌های وزن کودک و استفاده از صندلی بدون تکیه روی صندلی ماشین فهرست شده است. زمانی که کودک به صندلی تکیه می‌دهد، به طور معمول باید سرش به اندازه 5/2 سانتی متر یا بیشتر، پایین‌تر از قسمت‌ بالای صندلی قرار گیرد. درباره صندلی‌هایی که نقاب آفتاب دارند، ‌گوش‌های کودک باید پایین‌تر از لبه بالایی صندلی قرار گیرد.

    **نکات ایمنی رعایت شود!
    بسیاری از والدین از صندلی مخصوص کودک استفاده می‌کنند و کودک را به حالت نشسته بدون نظارت دقیق و منظم برای ساعت‌های طولانی به همان حالت نگه می‌دارند. پژوهشگران به والدینی که مجبور به استفاده از صندلی ویژه کودک هنگام رانندگی هستند توصیه می‌کنند کودکان به ویژه کودکان زیر دو سال را به حالت خوابیده در صندلی ماشین و حالت افقی قرار دهند تا کودک وضعیت خواب داشته باشد و هرگز کودک را در حالت عمودی و با زاویه به نحوی که کمربند ایمنی، بالش و تشک کودک در اطراف گردن و روی بینی او قرار گیرد‌، نگذارند. یکی دیگر از مواردی که والدین باید رعایت کنند تغییر صندلی کودک هم‌زمان با رشد کودک است، زیرا صندلی تنگ و کوچک به ستون فقرات کودک آسیب وارد می‌کند. شست‌وشوی مداوم قطعات صندلی کودک یکی دیگر از موارد جلوگیری از بروز انواع عفونت‌های قارچی، باکتریایی، انگلی و انواع حساسیت‌هاست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط