فونیکسریمکسبهتام

استانداردهای جدید پلتفرم های قدیمی را بیرون می کند؟

مهلت استاندارد به خودروسازان

عصر خودرو- حدود یک ماه پیش محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش سقف استانداردهای خودرو خبر داد. حالا نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد ایران می گوید که خودروسازان برای تطبیق با این استانداردها به دو سال زمان نیاز دارند.

مهلت استاندارد به خودروسازان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز، صحبت از اضافه شدن تعداد استاندارد های اجباری در شرایطی مطرح می شود که تاکنون 53 استاندارد اجباری برای خودرو در کشور وجود داشته و پس از کش و قوس های فراوان، خودروسازان و واردکنندگان به سختی به رعایت آنها تن داده اند. مثلا در تولید خودروهای یورو4 گرچه خودروسازان زیر بار آن رفتند اما به گفته کارشناسان از قطعات کم کیفیت استفاده می کنند که حداکثر شش ماه کیفیت خودرو را در سطح یورو4 نگه می دارد.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، روز گذشته در نشستی خبری با اشاره به اینکه استانداردهای تولید خودرو از 51 به 83 مورد رسیده است، گفت: به خودروسازان مهلت داده شده است تا اول دی ماه سال 1397 این استانداردها را در محصولات خود رعایت کنند.

    پیروزبخت با بیان اینکه این استانداردهای تدوین شده باید در همه خودروهای وارداتی، تولیدی و حتی قراردادهای جدید مورد توجه قرار گیرد، درباره پلتفرم های قدیمی خودروسازان تصریح کرد که خودروسازان باید برای ادامه تولید این محصولات تصمیم گیری کنند؛ آنها می توانند پلتفرم خودروهای غیرمنطبق را تغییر دهند یا تولید آنها را متوقف کنند.

    اکنون پرسش اینجاست که وضع استانداردهای جدید چقدر می تواند به افزایش کیفیت و کاهش آلایندگی خودروهای تولید داخل بینجامد؟

    فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش به  «فرصت امروز» می گوید: «وقتی استانداردهای پنجاه وسه گانه برقرار شد، وضعیت نسبت به قبل که هیچ استانداردی وجود نداشت بسیار بهتر شد.

    وقتی سختگیرانه تر با اعمال این استانداردها برخورد می شود، محصول باکیفیت تری به دست مشتری می رسد البته در خودروهای داخلی چون در نهایت رابطه ها به کار می آیند ممکن است مردم تغییر را به خوبی احساس نکنند اما در خودروهای وارداتی کاملا این موضوع مشهود است و خودروهای امن تر و کیفی تر وارد ایران می شوند.

    در هر صورت سختگیرانه تر شدن این استانداردها به نفع مصرف کننده است زیرا احتمال ورود خودروهای بی کیفیت به بازار کمتر می شود، اما از سوی دیگر هزینه های مصرف کننده را بالا می برد.»

    حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه در گفت وگو با  «فرصت امروز» اظهار می کند: «این استانداردها نمی تواند بی تاثیر باشد اما آن چیزی که امروز در دنیا اتفاق افتاده، ارتقای تکنولوژی مکانیزم های داخلی خودرو است، از جمله مکانیزم موتور. یعنی ساختار موتور خودروها تغییراتی کرده که میزان آلایندگی کاسته می شود.

    اکنون ممکن است ما با اضافه کردن برخی از قطعات به سمت استاندارد شدن پیش برویم اما این موضوع نمی تواند پایدار باشد، بنابراین ما باید به سمت ارتقای موتور خودروهای خود حرکت کنیم.»

    او می افزاید: «طرف دیگر ماجرا تامین سوخت مناسب برای برخورداری از موتورهای با تکنولوژی بالاست. یعنی ما هم باید بتوانیم یک موتور با تکنولوژی بالا تولید کنیم و هم سوخت مناسب برای استفاده از این موتورها را تولید کنیم. در نهایت آن چیزی که باید در مشارکت های خارجی در نظر گرفته شود، راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه موتور خودرو در کشور توسط شرکای خارجی و همکاری در جهت تولید موتورهای با تکنولوژی بالا و آلایندگی پایین است.»

    کریمی سنجری با اشاره به اینکه باید جزییات استـانـــداردهای جدید مشخص شود تا بتوان درباره آنها نظر داد، تصریح می کند: «استانداردهای پنجاه وسه گانه قبلی در جهت بالا بردن تکنولوژی موتور موفق عمل نکردند تا سطح آلایندگی کاهش پیدا کند. حالا باید ببینیم استانداردهای جدید چقدر می تواند خودروسازها را مجاب به تغییر ساختار موتور کند.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو