فونیکسریمکسبهتام

معاون شهردار تهران تاکید کرد

حمل و نقل انسان‌محور در دستور کار سیاست‌های حمل و نقلی پایتخت

عصر خودرو- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه حمل و نقل انسان‌محور در دستور کار سیاست‌های حمل و نقلی پایتخت قرار گرفته است گفت: در سیاست‌های حمل و نقلی پایتخت، توسعه حمل و نقل همگانی مبتنی بر عدالت اجتماعی،حمل و نقل مبتنی بر توسعه پاک و ارتقای نظم و قانون‌مداری درحمل و نقل مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

حمل و نقل انسان‌محور در دستور کار سیاست‌های حمل و نقلی پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مازیار حسینی در مراسم آغاز شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک گفت: سیاست‌ها و نگرش‌های مدیریت حمل و نقل ترافیک شهر تهران در دهه گذشته در جهت بهبود کیفیت‌های زندگی در تهران بوده است.

    وی افزود: در بررسی مشکلات سیستم حمل و نقل شهر تهران در سال‌های گذشته موضوعاتی همچون جمعیت پیرامونی کلانشهر تهران و تردد زیاد وسایل نقلیه و در پی آن افزایش آلودگی هوای این شهر احصا شده است. پوشش ناکافی سه خط مترو در سال‌های گذشته باعث شد تا گام‌های موثری برای توسعه خطوط مترو در کلانشهر تهران برداشته شود.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به خودرو محوری و عدم توسعه مطلوب سیستم حمل و نقل عمومی در سال‌های گذشته به عنوان اصلی‌ترین مشکلات حمل و نقلی شهر تهران ادامه داد: رعایت قوانین و مقررات و نظم و انضباط ترافیکی و همچنین تردد در بین خطوط که شهرداری تهران ظرف سال‌های گذشته در همه این موارد تلاش گسترده‌ای را برای فرهنگ‌سازی انجام داده است اما همچنان مشکلاتی همچون پارک غیرمجاز و تخلف موتورسیکلت‌ها گریبان پایتخت را می‌فشارد که حل آن نیاز به یک عزم جدی دارد.

    حسینی با اشاره به آغاز به کارگیری نخستین خودروها از دهه 40 شمسی و تمرکز بر توسعه شبکه بزرگراهی ادامه داد: در دهه 70 توسعه حمل و نقل همگانی و در دهه 90 مدیریت سیستم در کنار توسعه شبکه بزرگراهی قرار گرفت تا نهایتا در دهه 2010 حمل و نقل انسان‌محور نیز به این موضوعات افزوده شود و به طور جد مورد توجه قرار بگیرد.

    وی با اشاره به اینکه 10 سال پیش بیش از 60 درصد ترددهای درون شهری تهران با خودروی شخصی انجام می‌شد، افزود: این رویکرد در شهر تهران تغییر کرد و امروز بیش از 60 درصد ترددها توسط حمل و نقل عمومی انجام می‌شود و 40 درصد ترددها توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود که با در نظر گرفتن افزایش تولید خودروها در سال‌های گذشته، قطعا سهم استفاده از حمل و نقل عمومی بیش از 60 درصد خواهد بود.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: در حال حاضر تهران به عنوان شهری که در منطقه خاورمیانه قرار گرفته با شهرهای پیشرفته جهان تفاوت چشمگیری نداریم؛ اما باید به این نکته توجه کنیم که اگر شهری مناسب خودرو می‌خواهیم نتیجه آن برای آلودگی هوا خواهد بود و اگر شهری برای انسان می‌خواهیم، باید از خودروهای شخصی بگذریم. این موضوع باید بر همه سطوح جامعه مدنظر قرار گیرد. باید برای داشتن چنین شهری به طبیعت برگردیدم.

    حسینی ادامه داد: امروز شاخص توسعه یافتگی در یک شهر، ایجاد و توسعه حمل و نقل پاک، پیاده‌راه‌ها و دوچرخه‌سواری است. بی‌تردید تغییر لازمه رشد و توسعه است.

    وی با اشاره به اینکه توسعه و تغییر کاربری‌ها در شهر از ویژگی‌های هر شهر زنده است، افزود: شهرهای پیشرفته شهرهایی نیستند که افراد فقیر دارای خودرو باشند. اگر قرار است حمل و نقل عمومی مورد استقبال قرار بگیرد، باید دعوت‌کننده به استفاده باشد که این موضوع تنها به کمک هنر انجام می‌شود. در حقیقت سازه‌هایی که برای مترو  و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی طراحی می‌شوند، سازه‌های معمولی نیستند و باید نقش دعوت‌کننده داشته باشند. بی‌تردید شهر در اختیار ما به عنوان یک امانت قرار گرفته و اگر این موضوع را بپذیریم در آن هنگام درست تصمیم می‌گیریم و عملکرد درستی خواهیم داشت. امروز در ساخت و تحویل مترو در دنیا تقریبا بی‌نظیر شده‌ایم و اگر محدودیت‌های مالی نبود، قطعا عملکرد دوچندانی داشتیم.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: البته در موضوع بحث توسعه مترو عجله نمی‌کنیم چراکه موضوع عجله و سرعت متفاوت هستند و بی‌تردید سرعت در کنار کیفیت و دقت معنا پیدا می‌کند. حرکت در چنین مسیری نیازمند فرهنگ‌سازی است و باید تلاش کنیم آسمان آبی که به دلیل سال‌ها توجه به تولید خودرو و عدم خروج آن از دست رفته را برگردانیم.

    حسینی تاکید کرد: امروز کیفیت مبنای کار ماست و در همه امور حفظ کرامت موضوعی است که در شهر تهران به طور جد مورد توجه قرار گرفته است. البته نقایص زیادی داریم و تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو