فونیکسریمکسبهتام

معاون برنامه ریزی وزیر راه مطرح کرد

اخذ عوارض سالانه ۱.۳ میلیون تومانی از هر خودرو

پیشنهاد آخوندی برای غیرانتقاعی کردن جاده‌ها

عصر خودرو- معاون برنامه ریزی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که سالانه باید از هر خودرو ۱.۳ میلیون تومان عوارض برای توسعه ریل و جاده دریافت شود، گفت:‌ وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داده که ۲۵ درصد شبکه جاده‌ای کشور غیرانتفاعی شود.

اخذ عوارض سالانه ۱.۳ میلیون تومانی از هر خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، امیر امینی در نشست خبری با اشاره به این‌که بحث بودجه 96 و برنامه ششم توسعه یکی از موضوعات روز و داغ کشور اعلام کرد و افزود: در لایحه بودجه سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (اعتبارات عمرانی) وزارت راه و شهرسازی حدود 8100 میلیارد تومان است،‌ پیش بینی شده 190 هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل تخصیص یابد که از این میزان 77 هزار میلیارد تومان سهم منابع عمومی است.

    وی ادامه داد:‌یک سری ردیف‌های متفرقه داریم که منابعی را در صورت تخصیص به وزارت راه تزریق می‌کند، مجموعا اعتبارات وزارت راه و شهرسازی به  11 هزار میلیارد افزایش می‌یابد.

    معاون برنامه ریزی و  و مدیریت منابع وزیر راه با اشاره به این‌که از 8100 میلیارد تومان حدود 700 میلیارد تومان مربوط به مسکن و مابقی به حمل و نقل اختصاص یفاته است.

    امینی با یادآوری این‌که در بخش حمل و نقل حدود 246 طرح جاده‌ای داریم که در لایحه بودجه 3670 میلیارد تومان برای آنها پیش بینی شده است، گفت: همچنین 48 طرح ریلی داریم که برای آنها 3580 میلیارد تومان در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

    وی با تاکید بر این‌که 8 طرح حمل و نقل ریلی با حدود 18 هزار 200 میلیارد تومان داریم، اظهار کرد: در بخش مسکن نیز 13 برنامه و 101 طرح داریم که 700 میلیارد تومان منابع برای آنها در لایحه دولت پیش بینی شده است.

    وی با اشاره به این‌که در لایحه دولت منابع بخش ریلی 68 درصد رشد یافته است، اظهار کرد: در بخش جاده‌ای 23 درصد کاهش رشد منابع داشتیم و از رقم 4740 میلیارد تومان به 3670 میلیارد تومان کاهش یافته است.

    معاون وزیر راه یادآور شد: مجموع 50 هزار کیلومتر انواع راه که در پیوست یک لایحه بودجه آمده  که حدود 163 هزار میلیارد تومان برای اتمام آنها لازم است،. از این میزان 84 هزار میلیارد تومان طرح‌های ریلی و 79 هزار میلیارد تومان طرح‌های جاده‌ای است. از سوی حدود 8000 میلیارد تومان هزینه نگهداری سالانه راه‌هاست، اگر بخش خصوصی 20هزار میلیارد تومان را و دولت حدود 60 هزار میلیارد تومان را تامین کند که با احتساب هزینه نگهداری راه‌ها نیازمند حدود 70 هزار میلیارد تومان برای توسعه راه‌ها هستیم.

    امینی با اشاره به این‌که هر خودرو سالانه 950 هزار تومان در سال بپردازد تا بتوانیم توسعه راه‌ها را انجام بدهیم،‌ گفت: بخشی از توسعه ریلی را باید از طریق پرداخت سوبسید سهم جاده بپردازیم، برای توسعه ریلی نیز حدود 350 هزار تومان برای توسعه بخش ریلی دریافت کنیم. یعنی سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار از خودروها از طریق عوارض بر سوخت،‌جاده و خودرو  دریافت کنیم تا طی 5 سال آینده بتوانیم توسعه و نگهداری راه‌های موجود را انجام دهیم.

    وی با اشاره به این‌که 12 هزار میلیارد تومان برای شبکه آزادراهی با بخش خصوصی قرارداد امضا شده است، گفت: در قبال توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای پیش بینی ‌های خوبی شده است، حمل و نقل هوایی نیز بحث 200 فروند هواپیما است که به ناوگان اضافه می‌شود.

    وی همچنین از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای غیرانتفاعی کردن 25 درصد شبکه جاده‌ای کشور خبر داد و گفت: بر این اساس بزرگراه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به آزادراه تبدیل می‌شوند.

    معاون برنامه‌ریزی وزیر راه در ابتدای این نشست نیز با اشاره وعده انتشار به سند طرح جامع حمل و نقل بود، افزود: با حمایت وزیر راه اولین سند توسعه حمل ونقل کشور یا همان طرح جامع منتشر شد. با رعایت امانت‌داری کامل از کسانیکه زحمت تصویب این طرح را کشیده‌ بودند فقط جرات و جسارت انتشار آنرا پیدا کردیم.

    وی با بیان این‌که این طرح شامل 15 تا 16 هزار سند بود، تصریح کرد:‌ با تشکیل یک کمیته کار انتشار به نتیجه رسید و پس از آن با همکاری بخش خصوصی و دفتر برنامه ریزی و حمل و نقل وقت این سند منتشر شد.

    امینی بیان کرد: امیدواریم این سند را در 3 فاز باقیمانده هرچه بهتر نسبت به گذشته توسعه دهیم.

    معاون برنامه ریزی وزیر راه با اشاره به این‌که در فاز 4 پایش و به روز رسانی این طرح در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت:‌ سند معماری کلان وزارت راه و شهرسازی با رویکرد فناوری اطلاعات و آی تی سی حدود 2 هفته قبل به تصویب شورای راهبری رسید و دیروز نقشه کامل آن توسط وزیر راه امضا شد.

    امینی با اشاره به مصوبه دولت برای مسکن حمایتی و اجتماعی افزود: امیدواریم در ساختار سازی و تامین منابع مالی بتوانیم در این حوزه بهتر گذشته با سایر ارکان دولت به پیش برویم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو