فونیکسریمکسبهتام

زمانی برای انتخاب; پژو ۴۰۵ SLX بخریم یا پارس LX؟

عصر خودرو- تولید پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۶۹ توسط ایران‌خودرو در کشورمان آغاز شده و سرآغازی بود برای تحولات بعدی صنعت خودروسازی ایران. خودرویی که در آن سال‌ها از خودروهای نسبتاً بروز اروپا بود و همچنان مهمان خطوط تولیدی ایران‌خودرو و جاده‌های کشورمان است.

زمانی برای انتخاب; پژو ۴۰۵ SLX بخریم یا پارس LX؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایران جیب، بر اساس 405 تاکنون خودروهای زیادی چون پژو RD و بعدها روآ، پژو پارس، سمند و… توسط ایران‌خودرو تولید شد و خود 405 نیز در طول این ربع قرن تولیدش در ایران تغییراتی را تجربه کرد. یکی از این تغییرات، معرفی نسخه فیس‌لیفت شده پژو 405 با نام SLX و بعداً نصب پیشرانه TU5 پژو 206 بر روی آن بود. چراکه این موتور نسبت به موتور قبلی یعنی XU7، مدرن‌تر و کم‌مصرف‌تر بود.

    در سوی دیگر در سال 1379 نیز پژو پارس به‌عنوان فیس‌لیفتی نسبتاً کلی از 405 و خودرویی لوکس‌تر از آن به بازار آمد. همچنین در سال 1390 نیز ایران‌خودرو مانند 405، موتور TU5 را روی پارس هم نصب نمود و آن‌را با نام پارس LX و با آپشن‌هایی بیشتر از پارس معمولی به بازار عرضه کرد؛ بنابراین دو خودروی پژو 405 SLX و پژو پارس LX در قسمت‌های زیادی چون پلت‌فرم، اتاق، داشبورد، پیشرانه و… باهم اشتراک دارند و پارس تنها در طراحی بیرونی و آپشن‌ها با 405 با متفاوت است. به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب مقایسه‌ای میان این دو شیر فرتوت ایرانی داشته باشیم تا بفهمیم آیا پرداخت حدود 7 میلیون تومان بیشتر برای خرید پارس LX توجیهی دارد یا نه؟


    طراحی بیرونی

    هر دو خودرو از لحاظ طراحی بیرونی کاملاً کهنه و تکراری شده و سخن زیادی نمی‌توان در مورد آن‌ها گفت. در هر دو ماشین همچنان سپرهای مجزا از بدنه با محافظ‌های مشکی‌رنگ روی آن‌ها و همچنین زه‌های جانبی دیده می‌شوند که سال‌ها است در صنعت خودروسازی جهانی منسوخ شده‌اند. بااین‌حال همان‌طور که اشاره شد، ایران‌خودرو در سال 1387 اقدام به فیس‌لیفتی جزئی بر روی پژو 405 نموده و آن‌را با نام SLX به بازار عرضه کرد تا بدون ایجاد تغییری در قالب‌های بدنه، کمی چهره فرتوت 405 را بروز کرده باشد. در این فیس‌لیفت گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده، راهنمای جلو با چراغ‌ها یکپارچه شده‌اند، پروژکتورهایی به سپر جلو اضافه شد، آینه‌های جانبی تغییر کردند و یک اسپویلر کوچک با چراغ ترمز سوم هم به لبه درِ صندوق اضافه شده است. همچنین در این فیس‌لیفت ایران‌خودرو سعی داشته ظاهر 405 SLX را تا حدودی به پارس نزدیک کند تا جایی که زه‌های جانبی آن نیز از پارس گرفته شده‌اند.

    در سوی دیگر پژو پارس قرار دارد. خودرویی که به‌جز تغییر آینه‌های جانبی و استفاده از رینگ‌های آلومینیومی جدید، بدون هیچ تغییر دیگری از سال 1379 تاکنون در حال تولید است. بااین‌وجود همان‌طور که بارها گفته شده است، فیس‌لیفت 405 و تبدیل آن به پارس که با همکاری ایران‌خودرو و پژو صورت گرفت، سعی داشت چهرۀ 405 را به نسل جدیدش یعنی 406 شبیه سازد که تا حدی در رسیدن به این هدف موفق بوده و قطعاً بهترین فیس‌لیفت تاریخ صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود. بنابراین هرچند پس از تولید نزدیک به 20 سال، چهره پارس کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هنوز هم هماهنگ و زیبا به نظر می‌رسد و همچنان می‌توان آن‌را برتر از 405 SLX دانست.


    طراحی داخلی

    پس‌ازاینکه سال‌ها هردوی این خودروها با همان داشبورد اولیه در ایران تولید شدند، ایران‌خودرو در اوایل دهه 90 شمسی تصمیم گرفت برای بروز کردن طراحی داخلی آن‌ها، داشبورد جدیدی را برای خانواده پژو پارس و 405 طراحی و ارائه کند. کلیت این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو 405 و وانت آریسان باهم یکسان است و تنها تغییراتی در رنگ و تریم آن‌ها ایجاد شده است. به همین دلیل پارس LX و 405 SLX داشبورد کاملاً یکسانی دارند؛ اما پارس با تریم دورنگ و طرح چوب به همراه کنترلرهای دیجیتالی سیستم تهویه کمی خود را از 405 متمایز می‌کند. البته تا پیش‌ازاین غربیلک فرمان پارس و 405 هم یکسان بود و فقط غربیلک پارس به کلیدهای کنترلی مجهز بود اما چند وقتی است ایران‌خودرو غربیلک فرمان جدیدی را برای پارس ارائه کرده است که با نمونه‌های قبلی متفاوت بوده و در بازار به فرمان اپتیمایی (!) معروف است.

    در سوی دیگر داشبورد 405 غیر از کنسول وسط تماماً تریم یکرنگ کرمی داشته و خبری هم از قطعات طرح چوب در آن نیست. بنابراین پارس با غربیلک فرمان جدید و تریم طرح چوب در داخل هم زیباتر از 405 است. البته هرچند این داشبوردِ جدید، طراحی بهتر، زیباتر و بروزتری نسبت به نمونۀ قبلی دارد اما نقطه‌ضعف اصلی آن کیفیت ساخت بسیار پایین آن است به‌گونه‌ای که تماماً از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است که پس از چندی به صدا می‌افتد. علاوه بر این، پژو پارس که نزدیک به 40 میلیون تومان قیمت داشته و به‌اصطلاح یکی از محصولات لوکس ایران‌خودرو محسوب می‌شود داشبوردی یکسان با وانت آریسان 25 میلیونی دارد که این امر را هم می‌توان نقطه‌ضعف دیگری برای پارس تلقی کرد.

    تجهیزات

    غیر از طراحی بیرونی، مهم‌ترین تفاوت بین پژو پارس و 405 در سطح تجهیزات و امکانات آن‌ها است که در این بخش پارس کاملاً برتری دارد. تجهیزات 405 تنها محدود به موارد پایه همچون پنجره‌های برقی جلو، دو ایربگ، ترمز ABS، پروژکتورهای عقب و جلو، آینه‌های برقی، تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک می‌شود که با توجه به قیمتش نسبتاً قابل‌قبول است. اما  پارس LX هم در این بازه قیمتی از تجهیزات نسبتاً کاملی شامل پنجره‌های برقی هر چهاردر، تهویه اتوماتیک، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار و تا شوندۀ اتوماتیک، غربیلک فرمان چرمی، سنسور دنده‌عقب، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی، آنتن اکتیو، پشتی صندلی‌های برقی و دماسنج برخوردار است که کاملاً بالاتر از 405 قرار می‌گیرد اما همواره باید اختلاف قیمت میان این دو خودرو را هم مدنظر داشت.


    پیشرانه

    همان‌طور که در ابتدا گفته شد، هردوی این خودروها از پیشرانه یکسانی برخوردارند که همان موتور 1600 سی‌سی 16 سوپاپ TU5 متعلق به پژو 206 تیپ 5 است. این موتور در خانواده پارس و 405 طبق اعلام ایران‌خودرو 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین پارس LX و 405 SLX از لحاظ توانایی‌های رانندگی و سواری کاملاً یکسان هستند. البته این موتور به دلیل گشتاور کمتر نسبت به موتور XU7 و همین‌طور عدم هماهنگی کامل با گیربکس، کمی برای جثه سنگین این دو ماشین ضعیف است اما بااین‌حال با بالا نگه‌داشتن دور موتور می‌توان تا حدی این نقیصه را کاهش داد؛ اما از سوی دیگر مصرف سوخت پایین و عدم وجود مشکلات مربوط به واشر سر سیلندر موتور قدیمی XU7 از مزایای موتور TU5 هستند درحالی‌که این موتور شتاب اولیۀ خوبی را هم برای 405 و پارس پدید می‌آورد. البته پژو پارس حدود 10 سانتیمتر کشیده‌تر و 65 کیلوگرم سنگین‌تر از 405 SLX است اما این اضافه‌وزن تفاوت چندانی در توانایی‌های حرکتی آن نسبت به برادر ارزان‌ترش ایجاد نمی‌کند.

    نتیجه

    همان‌طور که گفته شد و بررسی کردیم، پژو پارس LX و پژو 405 SLX در بسیاری از قسمت‌ها باهم یکسان هستند درحالی‌که دراین‌بین تنها ظاهر متفاوت و تجهیزات بیشتر، پارس را از 405 متمایز می‌کند اما این در حالی است که پارس LX با قیمت حدود 37 میلیون، نزدیک به 7 میلیون تومان از 405 SLX گران‌تر است که این اضافه قیمت تنها بابت همان موارد مذکور یعنی تجهیزات بیشتر و ظاهری متفاوت که البته کاملاً کهنه شده است مطالبه می‌شود.

    بعلاوه از لحاظ خدمات پس از فروش، فضای داخلی و صندوق بار، کیفیت ساخت (که در هر دو بسیار پایین است) و هزینه‌های نگهداری نیز دو خودرو کاملاً یکسان هستند. در بحث بازار فروش نیز تقریباً دو ماشین وضعیت مشابهی دارند اما پارس LX به دلیل محبوبیت بالا و همین‌طور عدم فروش نقدی توسط ایران‌خودرو، کمی شرایط بهتری نسبت به 405 SLX دارد به‌نحوی‌که پارس LX افت قیمت بسیار پایینی در نمونه‌های دست‌دوم داشته و اصطلاحاً کاملاً تو بورس است. بااین‌حال به‌عنوان نتیجه‌گیری نهایی می‌توان گفت اگر تعدادی آپشن بیشتر و تغییراتی جزئی در کابین برایتان اهمیتی بالایی ندارد، 405 SLX با 7 میلیون تومان قیمت کمتر گزینه به‌صرفه‌تری نسبت به پارس LX خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو