فونیکسریمکسبهتام

یک کراس اوور خاص

عصر خودرو- نیسان که با مدل ماکسیما و تی‌ینا خاطرات خوبی را برای ایرانی‌ها رقم زده بود، در دور جدید فعالیتش در فاز اول بازار شاسی‌بلندها را که یک بازار جذاب برای خریداران ایرانی به‌حساب می‌آید هدف گرفته است.

یک کراس اوور خاص
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، نخستین محصول شاسی بلند این برند نیز مدل جوک است. خودرویی که برای اولین‌بار در سال 2010 معرفی شده و از سال 2011 به تولید رسید. جوک روی پلتفرم مشترکی با خودروهای دیگر گروه صنعتی رنو – نیسان تولید شده است که برخی از آنها عبارت از رنو داستر، نیسان میکرا و رنو کپچر هستند. از ورود نیسان جوک به بازار زمان زیادی نمی‌گذرد؛ خودرویی که توانسته در همین مدت کوتاه سهم خوبی از بازار را به‌دست آورد. خودرویی که بر‌خلاف پیش‌بینی‌ها بسیار موفق از آب در‌آمد. یکی از دلایل موفقیت این خودرو هم دقیقا همان چیزی است که فکر می‌کردند موجب عدم تمایل بازار به آن شود؛ یعنی طراحی جسورانه آن. طراحی متفاوت جوک از جریان روز طراحی خودرو در دنیا این خودرو را به یک گزینه قطعی برای کسانی تبدیل کرده است که خودرویی با ظاهر خاص می‌خواهند.

    این خودرو در بازار ایران در سه تیپ عرضه می‌شود که همه این تیپ‌ها موتور 1600 سی‌سی دارند. اما یکی از این تیپ‌ها که البته پر‌آپشن‌ترین تیپ هم هست از توربو شارژ بهره می‌برد. جوک با قیمت‌های 120 میلیون تومان، 147 میلیون تومان و 172 میلیون تومان به بازار ایران عرضه شده است. همین بازه قیمت گسترده موجب شده تا اصطکاک بازار با نیسان جوک بیشتر باشد و به یک برگ برنده برای آن تبدیل شود. به بهانه حضور این خودرو در بازار ایران فرصتی دست داد تا تجربه راندن با این خودرو را داشته باشیم. نیسان جوک در نگاه اول خودرویی بسیار خاص است به‌خصوص اینکه ممکن است در نگاه اول از دیدنش تعجب کنید تا جذبش شوید اما بعد از چند‌بار دیدن جذبش می‌شوید به‌خصوص اینکه فضای کابین نیز زیبا و البته با کیفیت است. نمونه مورد آزمایش ما همان جوک گران‌قیمت با موتور 6/ 1 لیتری توربوشارژ 190 اسب بخاری بود. خودرویی که به واقع تفاوت زیادی با نمونه تنفس طبیعی‌اش داشت. شتاب‌گیری خوب این خودرو ستودنی است اگرچه گیربکس CVT در ابتدای حرکت کمی کند قدرت را انتقال می‌دهد اما بعد از حرکت شتاب‌گیری خوب بوده و جوک را به خودرویی چالاک تبدیل می‌کند. البته از حسن گیربکس CVT نباید گذشت چرا‌که مصرف سوخت را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. فضای کابین خودرو جمع و جور اما با کیفیت است، صندلی‌ها راحت بوده و کیفیت چرم نیز مناسب است، اگرچه صندلی‌ها برای افراد چاق مکان راحتی نبوده و کمی کوچک هستند اما اگر تغذیه مناسبی داشته باشید وبه وزن ایده‌آل رسیده باشید صندلی‌های راحتی را در اختیار خواهید داشت.

    امکانات خودرو خوب است و ارگونومی کلید‌ها نیز مناسب است، به این معنی که راننده برای دسترسی به کلیدهای کنترلی نیازی ندارد وضعیت نشستن خود را تغییر دهد. این مساله در عدم بر‌هم خوردن تمرکز حین رانندگی نقش مهمی دارد. کیفیت سواری یک نیسان همیشه بالاست و فرقی نمی‌کند که خودرو کوچک باشد یا بزرگ، همیشه از آن لذت خواهید برد به‌خصوص اینکه فرمان خودرو گوش به‌زنگ فرمان راننده بوده و خیلی سریع عکس‌العمل نشان می‌دهد، همچنین در مسیرهای مارپیچ نیز نیسان جوک عملکرد خوبی داشته و پایداری زیادی از خود نشان می‌دهد. این سطح از پایداری برای یک خودرو کراس‌اوور یک مزیت بزرگ به‌حساب می‌آید.

     

    سیستم چهار‌چرخ محرک

    همان‌طور که گفتیم جوک مورد آزمایش از سیستم چهار‌چرخ متحرک سود می‌برد که می‌تواند برای افرادی که در خیابان برف‌گیر می‌شوند، مناسب باشد. فضای زیادی برای آزمایش این سیستم در پیست در‌نظر گرفته شده، وجود نداشت اما سعی کردیم تا از حداقل، امکانات حداکثر بهره را ببریم. از این‌رو به مسیری خاکی با شیب زیاد حمله‌ور شدیم که جوک از پس آن برآمد و نشان داد که به‌خوبی می‌تواند 190 اسب بخار را به‌کار بگیرد. این در حالیست که همان مسیر را به‌صورت دنده‌عقب نیز پیمودیم که اتفاقا جوک موفق‌تر نیز عمل کرد و نشان داد دنده‌عقب قدرتمندی نیز دارد. این برای یک خودرو کراس‌اوور یعنی قابلیت آفرود قابل قبول است. به‌طور کلی برای خودروی کراس‌اوور که از سیستم چهار چرخ محرک برقی بهره می‌برد عملکرد قابل‌قبولی بود. در مسیرهای ناهموار قسمت عقب خودرو تکان‌هایی دارد که البته طبیعی است چراکه خودرویی با این ابعاد کوچک و البته سیستم چهار چرخ متحرک که زیر‌بندی قرص و محکمی دارند، از این تکان‌ها در امان نبوده و امری کاملا طبیعی است. به‌طور کلی می‌توان جوک را خودرویی راحت برای راندن در شهر دانست، خودرویی که می‌تواند از پس خیابان‌های لغزنده زمستان برآمده و با توجه به ابعاد کوچک برای رانندگی شهری مناسب باشد، ضمن اینکه در موقع لزوم از پس آفرودهای سبک هم برآید. یک ویژگی دیگر جوک رنگبندی آن است. تنوع رنگ این خودرو یک اتفاق در بازار خودرو ایران است. چیزی که بازار ایران با آن غریبه است و در عین حال به‌شدت به آن نیاز دارد. این خودرو تقریبا برای همه سلیقه‌ها رنگ دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو