فونیکسریمکسبهتام

بهره برداری از فاز نخست شهرک خدمات خودرویی قم در سال ۹۶

عصر خودرو- سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر ضرورت سامان دهی و جمع آوری مراکز و واحدهای ارایه دهنده خدمات خودرویی از سطح شهر قم گفت: امیدواریم فاز نخست طرح شهرک خدمات خودرویی در سال ۹۶ به بهره برداری برسد.

بهره برداری از فاز نخست شهرک خدمات خودرویی قم در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، عباس ذاکریان  مبنی بر چگونگی وضعیت طرح شهرک خدمات خودرویی اظهار داشت: این طرح در قالب لایحه ای از طرف شهرداری به شورا ارسال، و پس از تصویب عملیات اجرایی آن از طریق مشارکت یکی از شرکت های بخش خصوصی در بلوار شهید رجایی آغاز شد.
    وی افزود: در آخرین بازدیدی که از مراحل ساخت این طرح داشتیم، عملیات اجرایی آن نسبت به طرح های دیگر از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و امیدواریم شاهد گشایش آن در سال 96 باشیم.
    رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری قم افزود:برای این طرح 60 میلیارد ریال از محل فروش سهم شهرداری در بودجه سال 96 سازمان میادین میوه و تره بار پیش بینی شده ، و 70 درصد از سهام آن نیز متعلق به بخش خصوصی است.
    وی با بیان اینکه به دلیل گسترده بودن تعداد وسایل نقلیه و بالا بودن حجم تردد در قم وجود تنها یک شهرک خدمات خودرویی پاسخگو نیست، افزود: برای بهره مندی همه وسایل نقلیه از خدمات خودرویی باید حداقل یک شهرک دیگر احداث شود، تا علاوه فراهم کردن امکان فعالیت آسان این واحدها، مردم و رانندگان نیز به راحتی به این مراکز دسترسی داشته باشند.
    وی با بیان اینکه شهرداری برای جانمایی و تعیین یک مکان مناسب جهت احداث دومین شهرک قم نیز بررسی های لازم را انجام داده است، افزود: حتی بخشی از مقدمات کار نیز انجام شده و در جاده امامزاده عبدالله و جاده قم - ورجان مکان مناسبی را انتخاب کرذه تا بتوانیم توزیع خدمات مناسبی داشته باشیم.
    عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم در عین حال اذعان داشت: بعید به نظر می رسد، بتوانیم رضایت مغازه های مکانیکی را برای انتقال به جاده اراک و محل شهرک خدمات خودرویی کسب کنیم، صرف نظر از اینکه مراجعت شهروندان از جنوب شهر به محل شهرک مذکور برای دریافت خدمات نیز کار سخت و مشکلی است.
    ذاکریان یادآور شد: گام بعدی پس از بهره برداری از این طرح اخطار به مراکز خدمات خودرویی طبق بنده 20 ماده 55 قانون شهرداری ها مبنی بر خورد با مغازه های سد معبر کننده معابر و پیاده روها است.
    وی همچنین فرهنگ سازی در این زمینه را نیز ضروری توصیف کرد، و گفت: شرکت سرمایه گذار برای تحقق این امر در حال رایزنی با صنوف مختلف است، و مدیریت شهری نیز با توجه به میزان زیر ساختی که آماده می شود، تصمیم گیری می کند.
    شهرک خودرویی قم در زمینی به مساحت 33 هکتار و با زیربنای 150 هزار مترمربع در راستای اجرای بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها در بلوار شهید رجایی و در مجاورت میدان میوه و تره بار قم در حال احداث است، در این شهرک تمام خدمات مرتبط با خودروهای سبک ارائه می‌شود و خدمات مختلف موجود در شهر از جمله خدمات بانکی، رستوران، مسجد، پاساژ و خدمات عمومی در آن پیش بینی شده است. احداث 66 نمایشگاه و 218 تعمیرگاه در فاز نخست این شهرک پیش بینی شده است اما طرح شهرک کاملاً باز بوده و امکان تغییر ها وجود دارد.
    سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در این نشست خبری همچنین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص تغییر کاربری یکی از باغ های واقع در خیابان معلم قم در قالب توافق نامه ای میان حوزه های علمیه و شهرداری بر طبق مصوبه اخیر این شورا، اذعان کرد: در حال حاضر شاهد روند نامناسب تغییر کاربری های باغ ها و فضای سبز در قم هستیم، در حالی که این شهر به دلیل شرایط خاص اقلیمی نیاز فراوانی به فضای سبز دارد، و ایجاد و توسعه فضای سبز نیز به خاطر جنس خاک و شوری آب هزینه فوق العاده بالایی دارد، ولی متاسفانه برغم همه این مسائل تغییر کاربری فضای سبز در این شهر صورت می گیرد.
    ذاکریان گفت: شورا و شهرداری هیچ نقشی در این زمینه نداشته و در کمیسیون ماده 5 توسط استانداری برخی از اراضی قم در خارج از محدوده شهری اعلام، و مشمول تغییر کاربری قرار گرفته است.
    وی افزود: مدتی قبل لایحه ای مبنی بر اخذ مجوز تخفیف در عوارض ساخت و ساز این طرح به صحن علنی شورا شهر آمد که شورا آن را مسکوت گذاشت، ولی در جلسه روز گذشته شورا ضمن تصویب انعقاد این توافقنامه به صورت 45 درصد سهم شهرداری و 55 درصد سهم مالک با تخفیف در عوارض آن نیز موافقت کرد.
    ذاکریان نیز با تاکید بر اینکه اگر شورا در این زمینه اختیار کامل داشت به گونه دیگری عمل می کرد، خاطر نشان کرد: تا قبل از اصلاحیه ماده 101 قانون تفکیک و افراض، شورای شهر برای تفکیک اراضی مزروعی به شیوه 55 به 45 درصد، و برای باغ ها به شیوه 70 به 30 درصد عمل می کرد، که با این اصلاحیه در مورد باغ ها نیز باید به شیوه زمین های زراعی اقدام شود.
    وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص آخرین نرخ سرانه فضای سبز قم گفت: در حال حاضر سرانه فضای سبز تجهیز شده قم 3.9 درصد است، و سرانه کل فضای سبز قم اعم از تجهیز شده و جنگلی نیز 14.9 درصد است.
    سخنگوی شورای شهر قم افزود: از مجموع کل فضای سبز تجهیز شده قم 1.3 درصد آن در سال 95 احداث شده که عمدتا مربوط به زمین های دولتی واگذار شده به شهرداری است.
    ذاکریان در بخش دیگری از سخنان خود تعداد جلسه های عادی و فوق العاده این شورا در سال 95 را 46 جلسه ذکر کرد، و افزود: از این تعداد 41 جلسه به صورت عادی، 5 جلسه فوق العاده و 2 جلسه نیز غیر علنی برگزار شده است.
    وی تعداد درخواست های مردمی ثبت شده در سال جاری را نیز 480 مورد و تعداد لوایح دریافت شده را نیز 220 لایحه دانست، و افزود: از این تعداد 38 مورد آن از طرف فرمانداری رد شده و 21 مورد نیز برای تعیین تکلیف به هیات حل اختلاف ارسال شده، که در 16 مورد از کل لوایح بررسی شده در این هیات نظر شورای شهر تصویب شده است.
    افزایش متوسط 13 درصدی نرخ کرایه تاکسی و 10 درصدی کرایه اتوبوس و مینی بوس در سال 96 از دیگر موارد مطرح شده در این نشست خبری بود، که سخنگوی شورای شهر با اشاره به اقبال روز افزون شهروندان برای استفاده از کارت بلیت به جای پول نقد در پرداخت کرایه اتوبوس گفت: با توجه به ضرورت کارتی کردن نحوه پرداخت کرایه تاکسی به دلایل مختلف از جمله هزینه های زیاد هیچ اراده ای برای هوشمند سازی تاکسی ها نیست.
    رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم همچنین با اشاره به آمادگی حوزه مدیریت شهری این شهر مقدس برای پذیرایی از زائران و مسافران نوروزی افزود: برای رفاه بیشتر زائران 10 جایگاه کوچک سوخت رسان در سطح شهر احداث، و 17 بوستان نیز برای بحث اقامت پیش بینی شده است.
    وی همچنین پاکسازی مبادی ورودی شهر از نخاله های ساختمانی و اجرای طرح ضربتی جمع آوری متکدیان و معتادان را نیز از دیگر اقدام های انجام شده در راستای سامان دهی سیما و منظر شهری در ایام نوروز دانست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم