فونیکسریمکسبهتام

تولید "خودروهای ممنوعه" متوقف نشد

عصر خودرو- در سالی که گذشت تولید پراید و پژو ۴۰۵ با وجود مصوبه‌ وزارت صنایع و معادن وقت مبنی بر ممنوعیت ادامه تولید این دو خودرو از ابتدای سال ۱۳۹۵ متوقف نشد.

تولید "خودروهای ممنوعه" متوقف نشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، اوایل امسال بود که ایسنا گزارش داد براساس آیین‌نامه مصوب وزارت صنایع و معادن در سال 1389، ادامه تولید دو خودروی پراید و پژو 405 از ابتدای سال 1395 ممنوع است.

    آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" در 24 خرداد ماه 1389 به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده و 30 خرداد ماه همان سال از سوی این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد.

    در این آیین‌نامه در بخش مربوط به "توسعه و تولید محصولات جدید" تصریح شده که از ابتدای سال 1395، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از 10 سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود.

    در این زمینه در آیین‌نامه ابلاغی به ایران‌خودرو و سایپا در سال 1389 تاکید شده است: "خودروسازان موظفند برنامه توسعه محصول و جایگزینی تولیدات جاری خود با محصولات جدید را تدوین و اجرایی کنند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال 1395 عمر خودروهای سبک با برند داخلی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از 10 سال باشد. همچنین از ابتدای سال 1395 عمر خودروهای سبک با برند خارجی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از هفت سال باشد".

    این آیین‌نامه در حالی است که هم‌اکنون بیشترین تیراژ سواری‌های در حال تولید در دو شرکت ایران خودرو و سایپا مربوط به خودروهای پراید و پژو 405 است که عمری به مراتب بیشتر از 10 سال دارند.

    سال گذشته به دنبال انتشار گزارش غیر قانونی بودن ادامه تولید پراید و پژو 405، کارشناسان و اساتید دانشگاه نیز از ادامه تولید این خودروها انتقاد کرده و سازمان ملی استاندارد ایران نیز خواستار توقف تولید این دو خودرو تا پایان سال 1395 شد، اما این سال در حالی به پایان رسید که توقف تولید این خودروها محقق نشده و حتی تولید این محصولات افزایش نیز یافت!

    در حالی براساس برخی گزارش‌ها همین دو خودرو بیشترین حجم شکایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند که طبق آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ ادامه تولید آنها از ابتدای سال 1395 ممنوع بوده است.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو