فونیکسریمکسبهتام

خودروسازان فرانسوی منتفعان اصلی سیاست حمایت از تولید داخلی

عصر خودرو- در حالی که موانع واردات خودروهای خارجی برای حمایت از صنعت خودروسازی داخلی وضع شده، اما منتفعان اصلی آن شرکت های خودروسازی فرانسوی هستند که سرمایه گذاری گسترده ای در بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه انجام داده اند.

خودروسازان فرانسوی منتفعان اصلی سیاست حمایت از تولید داخلی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از پایگاه خبری المانیتور، صنعت خودروسازی دومین صنعت بزرگ ایران پس از صنعت انرژی است و حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران و 4 درصد از اشتغال زایی این کشور را بر عهده دارد. جمهوری اسلامی ایران با هدف تبدیل شدن به یک اقتصاد صنعتی، از طریق اعمال تعرفه های بالا ب خودروهای وارداتی، تلاش دارد از صنعت خودروسازی حمایت به عمل آورد. اما زمان آن رسیده که این سوال مطرح شود که چه کسانی بیشترین سود را از این تعرفه های بالا می برند. در واقع در حالی که موانع واردات خودروهای خارجی برای حمایت از صنعت خودروسازی داخلی وضع شده، اما منتفعان اصلی آن شرکت های خودروسازی فرانسوی هستند که سرمایه گذاری گسترده ای در بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه انجام داده اند.

    منطق دولت ایران در وضع تعرفه های گمرکی روشن است: صنعت خودروسازی کشور هنوز در مرحله طفولیت قرار دارد و باید در برابر رقبای قدرتمند خارجی از آن حمایت به عمل آید. صنعت خودروسازی ایران بزرگترین صنعت خودروسازی در منطقه خارومیانه و شمال آفریقاست و سیزدهمین صنعت بزرگ خودروسازی جهان محسوب می شود. ایران دارای 13 شرکت فعال خودروسازی است. اما این تعداد نسبتا بالای خودروساز در کشور بدان معنا نیست که این بازار وضعیتی رقابتی دارد.

    در واقع، تنها 2 شرکت عمده 94 درصد از کل تولید خودروی کشور را بر عهده دارند. (ایران خودرو و سایپا) ایران خودرو دارای موافقتنامه های تولید مشترک و تحت لیسانس با شرکت های فرانسوی پژو سیتروئن و رنو است. این قراردادها شامل مستلزم تولید در داخل ایران و مونتاژ خودروهای تولیدی رنو و پژو است که از تعرفه های گمرکی معاف هستند. در نتیجه، شرکت های پژو و رنو از طریق موافقتنامه هایی که با خودروسازان داخلی منعقد کرده اند، به راحتی می توانند تعرفه های گمرکی سنگین را دور بزنند.

    میزان تولید و فروش خودروهای فرانسوی توسط ایران خودرو قابل توجه است و این رقم در حال افزایش است. آمارها نشان می دهد که تولید ایران خودرو در سال 2016 به میزان 30.8 درصد افزایش یافته است. از میزان نزدیک به 400 هزار خودروی تولید شده در سال گذشته، 94 هزار و 474 دستگاه مربوط به خودروهای پژو 206، 97 هزار و 959 دستگاه مربوط به خودرهای 405 و 78 هزار و 703 دستگاه مربوط به خودروهای پژو پارس بوده است. در مجموع خودروهای تولیدی با مشارکت شرکت فرانسوی پژو سیتروئن 70 درصد از کل تولید ایران خودرو را تشکیل داده است.

    همچنین شرکت پارس خودرو، خودروهای مدل رنو ال 90 و مگان تولید می کند. پارس خودرو در سال گذشته 190 درصد میزان تولید و فروش خودروهای خود را افزایش داده است. پارس خودرو، در مقایسه با شرکت های ایران خودرو و سایپا شرکتی بسیار کوچکتر است و کمتر از 5 درصد کل تولید خودروی ایران را بر عهده دارد.

    بر اساس آمارهای منتشر شده در مطبوعات ایران، سهم خودروهای شرکت های پژو سیتروئن و رنو از بازار ایران به 33 درصد رسیده است. بازار ایران در حال حاضر به اندازه یک سوم بازار خودروی آلمان است. بنابراین ایران از نظر جهانی یک بازار مهم و تاثیر گذار در تعیین استراتژی های فروش شرکت های پژو سیتروئن و رنو به شمار می رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو