فونیکسریمکسبهتام

Iveco Z-Truck، تجسم جذاب آینده خودروهای تجاری و کار؛

مانیفستی برای آینده

عصر خودرو- این مانیفستی برای آینده حمل و نقل خودرویی است؛ یک کانسپت آینده نگرانه و ابتکاری که نه تنها مفهوم یک کامیون و کشنده را باز تعریف میکند، بلکه پا را فراتر از بسیاری از پیش فرضهای مربوط به کار با خودروهای سنگین میگذارد. در واقع ایویکو Z Truck (زیتراک) دروازهای رو به یک عصر تازه است.

مانیفستی برای آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، زیتراک که توسط مرکز طراحی صنعتی و دپارتمان نوآوری CNH طراحی شده، با حدس اینکه انرژی های جایگزین، فناوری های جدید و قابلیت خودران، چگونه زندگی راننده یک ماشین سنگین را تغییر خواهند داد، قدمی به سمت آینده برداشته است و در نتیجه رویکرد پیشرو در طراحی، این کانسپت دارای 29 پَتِنت انحصاری است. مارکو آرمیلیاتو، طراح ارشد ایویکو میگوید این پروژه زاده نیازی است که به همسان سازی با قوانین جِرمی، ابعادی و آلایندگی جدید اروپا وجود دارد. این قوانین حاکی از آن است که در صورت کاهش حداقل 30 درصدی ضریب پسای بدنه که کاهش 10 درصدی مصرف سوخت را به همراه دارد و همچنین، افزایش ایمنی فعال و غیرفعال، تغییرات مشخصی در سازه مُجاز خواهد بود مثل امکان افزایش طول مُجاز تا حداکثر 800 میلیمتر.

ایویکو زیتراک نام خود را از آلایندگی CO2 صفر میگیرد که به لطف بهره مندی از سوخت گاز طبیعی مایع (LNG) و بیومِتان، و ارتقای چشمگیر آیرودینامیک بدنه ممکن شده است. در عمل، این به معنی بازتعریف کُلی کابین بوده. قسمت جلو کمی کشیده تر است و از نمای بالا، شکلی قوسدار و محدب دارد در حالیکه بُرش طولی کابین، برای جادار شدن فضای داخلی، حجم ایستاده و عمودی کابین های جعبه ای مرسوم را حفظ کرده است. آرمیلیاتو این طراحی را الهام شده از ترکیب مفاهیم سِفت و نرم میداند که در آن، فرمهای کامل و محکم نیم تنه تحتانی، ارائه دهنده حس استحکام و توان عملکردی هستند و تضاد بصری دارند با بخش های فوقانی و سطح شیشه ای محدب آن که برای ارتقای دید مستقیم راننده از فضای بیرون، تقریبا تا کف کابین پایین آمده است. در طرف مقابل، دیوید ویلکی، مدیر بخش طراحی صنعتی CNH، طراحی سیستم دسترسی را یک بخش مهم این پروژه میداند و میگوید که در تجسم کشندهای از آینده، هدف تیم طراحانش رفع ناکارآمدی مرسوم دسترسی کشنده های سنگین امروزی بوده است. و برای اولین بار در این بخش خودروهای تجاری و کار، دسترسی اتوماتیکی متشکل از پلکان کشویی جا شده در دل بدنه برای زیتراک طراحی شده که از طریق گوشی های هوشمند قابل کنترل است.

پیکره به زیبایی تراش خورده زیتراک، حصاری است برای یک محیط داخلی مینیمالیست و خالی از استرس که در آن، جو راحتی یک فضای زندگی روشن و دلباز با راهکارهای ابداعی الهام شده از دنیای کشتیرانی و پیکربندی فنی یک دفتر کار ترکیب شده است. همه چیز ترکیب شده تا زیتراک ارائه دهنده تمامی راحتی یک خانه و کاربردپذیری یک دفتر کار باشد، آن هم در محیطی که کمی بیشتر از 5 متر مربع مساحت دارد. در ضمن، در حالت سکون، دیواره انتهایی کابین تا 50سانتیمتر عقب میرود تا فضای داخلی را افزایش دهد. قابلیت تغییر پیکربندی که امکان پهنتر شدن نشیمن مبلی کنار راننده، دسترسی به آشپزخانه جمع شونده و استفاده از دوش را به کاربر یا کاربران میدهد، به واقع کاربردی است. تک تختخواب در نظر گرفته شده در کابین، قابلیت باز شدن اتوماتیک با گوشی هوشمند را دارد و برای استفاده از طول اتاق، به صورت طولی تعبیه شده است. همچنین در بخش های فوقانی، محفظه های بار متعددی در نظر گرفته شده و روی دیواره عقب، یک صفحه نمایش جمع شونده بزرگ نصب شده است.

در کابین، برای تقسیم بصری نواحی مختلف، از تفکیک متریال استفاده شده به این شکل که متریال فنی همچون آلومینیوم، پانلهای تزئینی سیاه براق و لاستیک برای قسمت جلو کابین به کار رفته و برای فضای استراحت، چرم و چوب و پارچه. در ضمن، برای منطقی تر ساختن ابعاد، داشبورد با ستون فرمان جمع شوندهای تعویض شده که امکان تغییر پیکربندی کابین با توجه به وضعیت کاربری خودرو را به کاربر میدهد.

در رانندگی های داخل شهر، راننده موقعیت نشیمن ایستاده و نزدیک به شیشه جلو را حفظ میکند، در حالیکه در جاده و بزرگراه، میتواند موقعیت نشیمن راحتتری داشته باشد، با زاویه رو به عقب پشتی صندلی.  در حالت سواری خودران، فرمان داخل ستون جمع میشود و امکان فاصله دادن ستون از صندلی هم در نظر گرفته شده تا آزادی حرکتی بیشتری به راننده بدهد. برای صندلی، قابلیت چرخش نیز در نظر گرفته شده تا هم برای راحتی و هم پای میز کار جمع شونده نیز از نشیمن آن استفاده کرد. رافائله ورگانو، از اعضای تیم طراحان میافزاید: «برای پاسخگویی به نیاز پیکربندی های متفاوت، ایده اثر متقابل فرمان، صندلی و تجهیزات را با استفاده از پلتفرم کاربردپذیری پیش گرفتیم که جایگزین فنربندی فعال کابین شده، لرزش ها را برای متعادل ساختن تکان های خودرو به کار میبرد.»

این حرکت به سوی حمل و نقل خودران ما را به دنیایی ایمن تر در آینده هدایت میکند. برای زیتراک، حالت رانندگی گروهی نیز در نظر گرفته شده، به این ترتیب که سه کشنده و یا بیشتر میتوانند در تعقیب یک کشنده سرگروه به صورت خودران مسیر را طی کنند. زیتراک بیشتر یک دفتر کار مدرن ترکیب شده با سوئیتی شیک و جمع و جور است. در آینده، زندگی کاری یک راننده کامیون چیزی شبیه به یک خلبان و یا راننده قطار سریع السیر خواهد بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط