فونیکسریمکسبهتام

رقابت بانک‌ها با خودروسازان بر سر نرخ سود

عصر خودرو- در شرایطی خودروسازان براساس طرح‌های فروش و همچنین افزایش سود مشارکت و انصراف طی سال گذشته بخشی از نقدینگی موردنیاز تولید را تامین کردند که هنوز اظهارنظری در مورد تداوم این طرح‌ها در سال جدید از سوی تولیدکنندگان عنوان نشده است؛ با این حال نظام بانکی کشور همچنان یکی از منتقدان خودروسازان در این زمینه شناخته می‌شود.

رقابت بانک‌ها با خودروسازان بر سر نرخ سود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس دو خودروساز بزرگ کشور سال گذشته با در نظر گرفتن نرخ سود مشارکت و انصراف بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و همچنین ارائه سود به سپرده‌گذاری متقاضیان در قالب برخی از طرح‌های ابداعی توانستند نقدینگی قابل توجهی جذب کنند و این موضوع در شرایطی است که عملکرد تولیدکنندگان با مخالفت جدی نظام بانکی مواجه شد. اما این مخالفت‌ها هم‌اکنون نیز ادامه دار است به‌طوریکه عباس کمره‌ای، مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی بار دیگر پرداخت سود از سوی خودروسازان به مشتریان را برهم‌زننده تعادل نظام بانکی خوانده است.

    به‌رغم آنکه این مقام مسوول معتقد است که منابع حاصل از پیش‌فروش خودرو نیز نهایتا وارد سیستم بانکی کشور می‌شود، اما تاکید دارد که این موضوع نظام بانکی را دستخوش تغییرات کرده است. حال این سوال مطرح است که چرا این موضوع برهم‌زننده تعادل در نظام بانکی عنوان می‌شود. به اعتقاد کارشناسان یکی از موضوعات قابل توجه این است که در نظر گرفتن نرخ‌های سود بالا در طرح‌های فروش و اعتباری خودروسازان موجب افزایش رقابت میان خودروسازان و شبکه بانکی می‌شود و از آنجا که این موضوع تعادل را در بازار برهم می‌زند، بنابراین بانک‌ها در رقابت با خودروسازان نرخ سود را افزایش می‌دهند که این موضوع نیز مخاطراتی را برای خودروسازان به‌دنبال دارد. از جمله تبعات این موضوع برای خودروسازان، افزایش هزینه تامین مالی آنها در آینده خواهد بود؛ به‌طوری که اگر خودروسازان تصمیم داشته باشند در سال جدید نیز از طریق این شیوه به جذب نقدینگی از سوی مردم بپردازند چون انتظارات مشتریان را افزایش داده‌اند؛ بنابراین نمی‌توانند با نرخ سود کمتر از انتظار مشتریان، منابع را جذب کنند. از سوی دیگر اگر خودروسازان قصد داشته باشند که منابع موردنیاز خود را از شبکه بانکی تامین کنند چون بانک‌ها در رقابت با آنها نرخ سود را افزایش دادند؛ بنابراین تامین منابع از این بخش نیز برای آنها گران تمام می‌شود، بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند که تداوم این اقدام خودروسازان در سال‌جاری به‌دلیل ایجاد رقابت در افزایش نرخ سود، نهایتا می‌تواند به ضرر آنها تمام شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو