فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

بلاتکلیفی صنعت خودرویی در مونتاژکار یا خودروساز بودن

عصر خودرو- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: صنعت خودرویی کشور در بلاتکلیفی مونتاژکار بودن یا خودروساز بودن سرگردان است و همین عامل موجب افت کیفی و ایمنی تولیدات ایران‌خودرو و سایپا و سایر شرکت‌های به ظاهر خودروزساز شده است.

بلاتکلیفی صنعت خودرویی در مونتاژکار یا خودروساز بودن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، سعید باستانی گفت: با وجودی که 50 سال از تولید خودرو در ایران می‌گذرد  اما شرکت‌های خودرویی داخلی به معنای واقعی کلمه هنوز خودروساز نشده‌اند و این  در حالی است که دولت‌های مختلف طی نیم قرن گذشته تا جایی که توانستند از این صنعت با رانت‌ها و انحصارهای متعدد و متنوع  حمایت کردند.

    وی با بیان اینکه هویت صنعت خودروسازی کشور بعد از نیم قرن هنوز مشخص نیست، ادامه داد: هنوز مشخص نیست که متولیان این صنعت، خودروساز هستند یا مونتاژکار. شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد خودروسازان ایرانی فاقد دانش فنی و فناوری‌های بومی طراحی و تولید شاسی و موتور هستند. وقتی حقیقت صنعت خودرویی کشورمان این است متولیان دولتی و باید تکلیف خود را با این صنعت روشن کنند. یا باید خودروساز شویم یا مونتاژکار باقی بمانیم، اما اگر قرار باشد خودروساز شویم باید در مقطع زمانی کوتاه مدت تسهیلات ارزی و ریالی بسیار ارزان قیمت به این صنعت اختصاص یابد، عوارض خودروهای وارداتی افزایش یابد و پنج سال به خودروسازان تنفس داده شود و بعد از آن به تدریج کلیه حمایت‌های دولتی حذف شود. اگر صنعت خودرویی کشور با چنین امتیازهای بزرگی نتوانست خودروساز شود باید به اصول و قواعد حاکم بر صنعت مونتاژ پایبند باشد و تولید خودروهای فاقد ایمنی، بی‌کیفیت و من‌درآوردی را متوقف کند.

    نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس یادآور شد: دولت‌ها همواره منافع و امتیازات مطالبه شده خودروسازان را بر نیازهای خودرویی مشتریان ترجیح داده و با ایجاد بازار انحصاری و رانتی برای آنان، راه را بر رقابت پذیر کردن این صنعت  بستند و دهه‌ها  مردم را مجبور به خریداری خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت استاندارد و البته با قیمت و مصرف سوخت بالا کردند.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: تیراژ خودروسازان بعد از افت شدید چند سال قبل به لطف تسهیلات 25 میلیون تومانی دولت بار دیگر افزایش یافت اما پاسخ به اساسی‌ترین نیاز مردم یعنی کیفیت، ایمنی و خدمات پس از فروش مناسب هیچ تغییری نکرد. اگرچه در سخن خودروسازان و متولیان صنعت خودرویی کشور از بهبود کیفیت تولیدات خودرویی سخن می‌گویند اما در عمل مشتریان خودروهای ایرانی هیچ رضایتی از این خودروها ندارند.

    باستانی اظهار کرد: البته نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان به خودروهای دارای نقص، خدمات می‌دهند اما آیا پیش بینی خدمات پس از فروش برای راحت کردن خیال مشتریان از بابت کیفیت خودروی فروخته شده نبوده است؟

    وی با بیان اینکه  تعریف خودروسازان از گارانتی و ضمانت‌نامه تغییر کرده است، گفت: گارانتی یعنی کیفیت خودروی تولید شده در فلان شرکت داخلی به حدی باید خوب باشد که صبح روز تحویل، گیربکس خودرو تعویض نشود و شرکت خودروساز هم نگوید در ارائه خدمات پس از فروش «به وظیفه‌ام عمل کردم».  گارانتی یعنی کیفیت خودروی تولیدی به حدی خوب است که مصرف کننده لااقل تا دو سال از نظر  فنی و سایر مسائل با شرکت خودروساز کاری نداشته باشد.

    نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس «ایمنی» خودروهای ایرانی و چینی را از چالش‌های اساسی صنعت خودرویی کشور دانست و افزود: علاوه بر خودروهای ایرانی خودروهای چینی تولید شده در ایران نیز فاقد ایمنی لازم هستند، حتی خودروهای چینی که با شرکای اروپایی همکاری مشترک دارند نیز در ایران همین سرنوشت را دارند. «ایمنی» خودروهای تولید شده در ایران با این قبیل شیوه‌ها قابل تامین نیست چرا که در کنار عوامل «انسانی» نقش «استانداردهای ایمنی» تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش میزان و حجم تصادفات دارد. به فرض اگر همه خودروهای ایرانی و چینی از بازار مصرف جمع‌آوری شود و به جای آن بهترین برندهای دنیا در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد بعید می‌دانم حجم تصادفات تغییر محسوسی پیدا کند اما حتما از خسارات جانی به شدت کاسته می‌شود؛ به بیان روشن‌تر اگر شرکت‌های خودروسازی نتوانند کاری برای خطای انسانی در رانندگی انجام دهند یقینا می‌توانند برای کاهش تلفات انسانی و خسارات جانی، خودروهای ایمن تولید کنند.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: علت این ضعف هم نامشخص بودن تکلیف صنعت خودرویی کشور با خودش است؛ به این معنا که شرکت‌های خودرویی هنوز نمی‌دانند خودروساز هستند یا مونتاژکار و تا این مسئله مشخص نشود داستان غیرایمن بودن و بی‌کیفیت بودن خودروهای ایرانی پایان نخواهد یافت.

    باستانی مخاطب پیام نوروزی مقام معظم رهبری را کمیسیون صنایع و معادن مجلس دانست و افزود: خواسته کمیسیون صنایع از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که تکلیف شرکت‌هایی خودرویی را از این حیث روشن کند. از سال 1389 به این سو صنعت خودرویی کشور باید فناوری‌های از رده خارج را کنار می‌گذاشت و این صنعت را از نظر فناوری و خطوط تولید، به‌روز می‌کرد اما این کار همچنان بر زمین مانده است. کمیسیون صنایع تصمیم دارد با نظارت جدی‌تری اجرای قانون را از متولیان دولتی و خصوصی صنعت خودرویی کشور قاطع‌تر از قبل بخواهد.

    وی یادآور شد: البته کمیته صنعت کمیسیون در حال تدوین گزارشی جامع از وضعیت صنعت خودروسازی کشور و قوانین بر زمین مانده این صنعت است که تا اوائل اردیبهشت ماه نهایی خواهد شد. کمیسیون صنایع نسبت به این گزارش حساسیت زیادی خواهد داشت.

    ایران خودرو پس از عقد قرارداد جدید با شرکت پژوی فرانسه سراغ شرکت دانگ فنگ چین رفت و خودروی H30 Cross  را وارد سبد محصولات خود کرد؛ این شرکت  یکی از خودروسازان چینی و شریک تجاری شرکت پژو سیتروئن است و خودروی مذکور نخستین محصول دانگ فنگ است که بر روی پلتفرم مشترک با سیتروئن ZX و پژو 306 در ایران خودرو مونتاژ می‌شود اما طبق اعلام سازمان چینی CNCAP این خودرو تنها سه ستاره ایمنی را دریافت کرده است  که این مسئله بیانگر ایمنی نامناسب و ضعیف این خودروی چینی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو