فونیکسریمکسبهتام

صنعت قطعه سازی نیازمند اصلاح ساختار

ضرورت پایبندی خودروسازان به تعهدات

عصر خودرو- رئیس انجمن خودروسازان با تاکید بر اینکه ساختار قطعه سازان داخلی باید اصلاح شود گفت:۸۶ درصد ساخت خودرو مربوط به قطعه می شود و قطعه سازان ما با توجه به ساختار قدیمی خود ، توان داخلی سازی بیش از این را ندارند.

ضرورت پایبندی خودروسازان به تعهدات
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمد نعمت بخش در برنامه تیتر امشب در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو اظهار داشت:بازار خودرو کشور انحصاری نیست چراکه میزان تولید و میزان محصولات وارداتی و همچنین مدل های خودرو زیاد است و مصرف کننده حق انتخاب بالایی دارد به همین دلیل مدل قیمت گذاری از سوی شورای رقابت نباید در این حوزه اجرا شود.

    وی ادامه داد:در صورتی که قیمت گذاری بر عهده خودروسازان باشد ، این شرکت ها قیمت محصولات خود را بر اساس بازار و توان مصرف کننده تعیین می کنند و نهایتا شاهد افزایش 1 تا 2 درصدی  در سال خواهیم بود؛ اینکه گفته می شود قیمت ها بیش از اندازه افزایش می یابد صحیح نیست.
    نعمت بخش با بیان اینکه اساس شورای رقابت و مدل قیمت گذاری خودرو را قبول نداریم گفت:در هیچ جای دنیا ورودی یک صنعت شامل قیمت مواد اولیه را آزاد نمی گذارند و در قسمت خروجی تعیین قیمت کنند.

    وی افزود :سال گذشته قیمت بیشتر مواد اولیه صنعت خودرو افزایش یافته است اما خودروسازان مجاز به افزایش قیمت نبودند.
    و افزود: شرکت های بزرگ خودروسازی در صورت کاهش تولید نیروهای خود را تعدیل می کنند اما ما با کم شدن تولید، اجازه تعدیل نیرو نداشتیم.

    نعمت بخش با اشاره به تعرفه دو برابری واردات خودرو در برخی از کشورها و حمایت از تعرفه 40 درصد داخلی گفت: این تعرفه 40 درصد بخاطر اختلاف نرخ بهره تسهیلات بانکی و فضای کسب و کار است و با توجه به شرایط موجود چندان بالا نیست.

    دبیر انجمن خودروسازان  با بیان اینکه صنعت خودرو کشور در حال حاضر رقابتی است ادامه داد: در عراق مشتری از ما خودرو 5 هزار و 500 ( حدود 20 میلیون تومان )دلار را می خرد در شرایط که سایر محصولات خارجی هم در این بازارها است و این به معنی رقابتی بودن محصولات تولید ایران است.

    وی صادرات را برای تولید کننده سود آور دانست و گفت: صادرات خودرو  برای تولید کننده هزینه کمتری دارد تا اینکه 2 تا 3 درصد هزینه شماره گذاری و بیمه پرداخت کند.

    احمد نعمت بخش در خصوص اینکه چرا تعهد داخلی سازی خودروسازان اجرایی نشده گفت: 86 درصد ساخت خودرو مربوط به قطعه  می شود و قطعه سازان ما با توجه به ساختار قدیمی خود ، توان داخلی سازی بیش از این را ندارند.

    وی تاکید کرد: ساختار قطعه سازان داخلی باید اصلاح شود و از قطعه ساز باید به سمت مجموعه ساز حرکت کنیم.
    در ادامه برنامه میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه آیا بازار خودرو انحصاری است یا خیر گفت:به دلیل تعرفه های بالای واردات و همچنین نبود خودروی خارجی با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان ، بازار خودروی کشور انحصاری محسوب می شود.

    وی ادامه داد: همچنین شرکت های خودروسازی در کشور عملا مدیریت دولتی دارند و با وجود اینکه تنها14درصد سهام آنها متعلق به سازمان گسترش است اما بیشتر سهام نیز متعلق به شرکت های زیرمجموعه ایدرو و وزارت صنعت است.

    وی افزود: تعرفه هایی که برای خودروهای واردتی در نظر گرفته می شوند با توجه به شرایط مناسب برای بهبود فضای کسب و کار بسیار زیاد است و علاوه بر این تعرفه ها هزینه های دیگری هم از وارد کنندگان دریافت می شود.


    بیگی با اشاره به رقابتی نبودن محصولات تولید داخل گفت:ما خودروهای تولید داخل را تنها به کشورهایی مانند سوریه و عراق صادر می کنیم و توان رقابت با محصولات خارجی در سایر بازار ها را نداریم.

    وی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید به تعهدات خود از جمله داخلی سازی 40 درصدی محصولات مونتاژ عمل کنند افزود: عمده خودروهایی که در کشور ما مونتاژ می شوند، بعد از رنگ ، مونتاژ قطعات و نصب شیشه به 20 درصد تولید داخل می رسند و می توانند از ارز مبادله ای استفاده کنند به طور مثال خودروی پژوی جدید در ابتدا قرار بود 40 درصد تولید آن در داخل انجام شود و در نهایت به 20 درصد رسید و مشخص نیست در پایان 5 سال چه میزان از تولید در داخل انجام می شود.

    این کارشناس صنعت خودرو گفت: برای حمایت از قطعه سازان باید به تعهدات داده شد عمل کرد و وفادار بود.
    وی در پایان در خصوص روش قیمت گذاری خودرو پیشنهاد داد:قیمت گذاری باید به خود خودروساز محول شود اما با مکانیزمی تحت عنوان اینکه هر خودرویی که به میزان 5 درصدی تولید رسید با قیمت میانگین صادراتی به مصرف کنندگان داخلی فروخته شود.

    بر اساس این گزارش فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنعت مجلس در ارتباط تلفنی گفت: در شرایط  سالم اقتصادی و بازار رقابتی ،نیازی به قیمت گذاری نداریم اما در حال حاضر شرایط بازار اینچنین نیست.
    وی افزود: بازار خودرو فعلا انحصاری و در شرایط آشفته بازار است البته روشی که شورای رقابت برای قیمت گذاری انتخاب کرده نیز درست نیست.

    احمدی با تاکید بر اینکه نجات تولید ما در صادرات است گفت: اگر برای 80 میلیون نفر، خودرو تولید کنیم همین وضعیت است اما اگر برای بازار بالای یک میلیارد نفر خودرو تولید شود فضا صادرات محور می شود و بازار خودرو و تولید داخل رونق می گیرد.
    وی گفت: امسال نیز رهبر معظم انقلاب اعلام کردند حمایت از تولید باشد اما اگر حمایت ها از بخشی صورت گیرد که صادرات محور نیست تولید از بین خواهد رفت.

    احمدی گفت: صادرات به سوریه و عراق نباید جزء آمار صادرات ما محسوب شود اگر در بازارهای دیگر مثل ترکیه و امارات و دیگر کشورها توانستیم خودرو صادر کنیم درست است.
    این نماینده مجلس تصریح کرد: وقتی خودروسازان توسط دولت اداره می شود مشکلات بیشتر است. محدودیت های خودروسازان را مردم ایجاد نکرده اند و نباید هزینه آن را پرداخت کنند مردم حق شان این است که خودروی خوب و استاندارد البته داخلی سوار شوند.

    وی در خصوص قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: بهتر است قیمت فروش بر اساس هزینه تمام شده تعیین شود تا سود خودروساز در بهره وری بیشتر باشد.

    وی با انتقاد از حمایت های دولتی از حوزه خودرو گفت: خودروساز ما برای واردات از ارز آزاد استفاده نمی کند بلکه هنوز دولت ارز مبادله ای می دهد، در تعرفه ها نیز از خودروساز حمایت می شود.

    احمدی گفت: بخش عمده سرمایه ما در خودروسازی همان قطعه سازان هستند. هربار هم که نتوانستیم تصمیم درست بگیریم فشاری بوده که به قطعه ساز وارد شده است،این واقعیتی است که سالها دیده شده است اما در تمام فرایند تولید قطعه، نماینده قطعه ساز حضور ندارد و مکانیزم کنترلی نداریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو