فونیکسریمکسبهتام

معاون شهردار تهران مطرح کرد؛

موتورسواران یکی از چالشهای اصلی پایتخت

عصر خودرو- معاون شهردار تهران گفت: تهران باید از نظر علائم رانندگی و خط کشی ها برای شهروندان گویا سازی شود و طبق هماهنگی با پلیس راهور تهران مقرر شده تا تیرهای برق معابر و بزرگراه ها شماره گذاری شود.

موتورسواران یکی از چالشهای اصلی پایتخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، در نشست مشترک هم اندیشی مدیران حوزه حمل­ و­نقل و ترافیک شهرداری تهران با فرماند­هان، سرکلانتران و مسئولان راهور تهران که به میزبانی پارک ترافیک پونک برگزار شد، مهمترین اقدامات و سرفصل­ های فعالیت مشترک دو مجموعه برای استقرار نظم و انضباط ترافیکی و ارتقاء فرهنگ ترافیک مطرح شد.

    مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به انتخاب شعار« احترام به عابر پیاده» به عنوان مهمترین رویکرد برنامه­ های سال ٩٦ گفت: در تمام کشورهای دنیا احترام به عابر پیاده نماد تمدن و فرهنگ به شمار می رود. در کشور ما و شهر تهران نیز اگر احترام به عابر پیاده نهادینه شود؛ گام بزرگی در ارتقای فرهنگ ترافیک برداشته شده است.

    مهمترین شعار امسال احترام به عابر پیاده است

    وی با بیان اینکه  برخی از رفتارها باید آنقدر تکرار شود تا نهادینه شود؛ افزود: مهمترین شعار امسال احترام به عابر پیاده است. اگر به عابر پیاده احترام گذاشته شود، می توانیم به تمدن چندین هزارساله خودمان ببالیم. در حال حاضر توریست هایی که به تهران می آیند با وحشت تمام از خیابان ها و معابر پایتخت می گذرند. این سطح از رفتار های ترافیکی  نمی­تواند به فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران ربطی داشته باشد به همین دلیل مدیران حوزه ترافیک باید براساس شعار امسال برنامه های خود را در شهر تهران و مناطق طراحی کنند.

    حسینی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه های مدیریت شهری تهران توسعه حمل و نقل عمومی است که با توسعه و تکمیل خطوط مترو در حال پیگیری و انجام است.

    وی بیان کرد: در حال حاضر خط 6 مترو با 38 کیلومتر طول و 32 ایستگاه، خط 7 با 29 کیلومتر طول و 21 ایستگاه و خط 8 مترو نیز با 35 کیلومتر طول و 2 ایستگاه در مرحله تکمیل و بهره برداری قرار دارد.

    معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در مجموع امسال 100 کیلومتر خط جدید مترو به پایتخت نشینان تحویل داده می شود؛ بیان کرد: این حجم فعالیت در حوزه مترو نشان می دهد که 56.6 درصد مترو از ابتدای شروع تا پایان در سال 96 به بهره برداری می رسد که این یک رکورد بی سابقه نه تنها در ایران بلکه در دنیا به حساب می آید.

    وی با تاکید بر اینکه سایر مدهای حمل و نقلی شهر تهران نیز باید پابه پای مترو توسعه یابند؛ یادآور شد: وقتی مترو با این سرعت در حال تکمیل و پیشرفت است به این معناست که سایر مدهای حمل و نقلی باید خود را براساس این پیشرفت ارتقا دهند. به عنوان مثال خطوط تاکسی و اتوبوسرانی تهران نیز به عنوان مدهای مکمل باید در کنار مترو توسعه پیدا کنند.

    به اعتقاد حسینی؛ باید تمام مناطق مطابق با توسعه خطوط و افزایش ایستگاه های مترو برنامه های ترافیکی خود را طراحی کنند.

    وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا پیاده روی به عنوان یک مد حمل و نقلی است؛ یاداور شد: دلیلی ندارد مردم را از مبدا تا مقصد با خودرو جابه جا کنیم. باید فرهنگ پیاده روی و همچنین استفاده از دوچرخه به عنوان یک مد پاک حمل و نقلی در ذهن شهروندان نهادینه شود و در این رابطه نیز امسال معاونت ترافیک شهرداری تهران برنامه هایی را اجرا خواهد کرد.

    ناگان اتوبوسرانی و ریلی نوسازی می شوند

    حسینی، نوسازی ناگان اتوبوسرانی و ریلی راو دو برنامه مهم معاونت حمل و نقل در سال جاری دانست و تاکید کرد: اگربتوانیم ناوگان ریلی و اتوبوسرانی را تقویت و نوسازی کنیم به راحتی می توانیم 15 درصد از مسافران این دو مد حمل و نقلی را بیشتر کرد.

    به گفته وی؛ در حال حاضر روزانه  3 میلیون نفر در روز از مترو استفاده می کنند. اگر ناوگان ریلی و اتوبوسرانی در شهر تهران توسعه پیدا کنند به راحتی در روز تا 4.8میلیون نفر جابه جایی مسافر در روز توسط مترو انجام خواهد شد. افزایش ناوگان اتوبوسرانی و مترو از نان شب نیز واجب تر است چرا که در حال حاضر این تعداد ناوگان در دو بخش حمل و نقلی  با افزایش مسافر روبه روست.

    پرونده تاکسی های فرسوده بسته می شود

    وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال پرونده تاکسی های فرسوده پایتخت بسته خواهد شد؛ گفت: از امسال به بعد چیزی به نام تاکسی فرسوده نخواهیم داشت و تاکسی هایی که هر سال به سن فرسودگی می رسند؛ نوسازی خواهند شد و دیگر تاکسی ای در انتظار نوسازی نخواهد ماند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه  رعایت قانون باید به مهمترین مساله در بین مردم و مسئولان تبدیل شود؛ به موتور سواران به عنوان یکی از معضلات اصلی پایتخت اشاره کرد و  افزود:  بحث موتور سواران یکی از معضلات جدی تهران است که باید با همکاری پلیس راهور و سایر دستگاه های متولی چاره اندیشی کرد.

    به گفته وی؛ به غیر از مشکل آلودگی صدا، عدم رعایت قوانین و تصادفات منجر به مرگ آسیب هایی است که موتور سواران در شهر تهران پایه اصلی ایجاد آن هستند.

    معاون شهردار تهران اضافه کرد: با توجه به برگزاری کارگاه های علمی مشترک با پلیس راهور، از طریق مهندسی ارزش به راهکار های خوبی برای ساماندهی موتور سیکلت سوار ها در تهران رسیده ایم و امیدوارم با تعامل خوبی که در این حوزه وجود دارد بتوانیم به نتایج ترسیم شده دست یابیم.

    حسینی احترام به قانون را یک الزام مهم دانست و ادامه داد: احترام به قوانین از سوی مردم  و مسئولان اولین گام در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک در تهران خواهد بود. به همین دلیل یکی از مهمترین برنامه هایی که در سال جاری با همکاری پلیس راهور تهران بزرگ با جدیت تمام آن را دنبال می کنیم؛ همین مساله خواهد یود.

    گویاسازی معابر و بزرگراه های شهر تهران با استفاده از تابلوهای هوشمند

    وی در بخش دیگر از صحبت های خود گویاسازی معابر و بزرگراه های شهر تهران را یکی دیگر از برنامه های اولویت دار حوزه ترافیک در سال جاری دانست و بیان کرد: نماد توسعه مدیریت هوشمند ترافیکی در کلانشهرها استفاده از تابلوهای هوشمند است. امسال باید از تابلوهای هوشمند برای گویاسازی مسیرها و معرفی معابر شهری بیشتر استفاده شود.

    معاون شهردار تهران با بیان اینکه تهران باید از نظرعلائم رانندگی و خط کشی ها برای شهروندان گویا سازی شود، تاکید کرد: طبق هماهنگی با پلیس راهور تهران بزرگ مقرر شده تا تیرهای برق معابر و بزرگراه های شهر تهران نیز شماره گذاری شود تا مردم در معابر و بزرگراه ها دچار سرگردانی نشوند.

    وی رفع معضل چارک حاشیه ای را یکی دیگر از برنامه های مهم امسال دانست و گفت: در نظر داریم تا با بهره گیری از مشاوران بین المللی برای مناسب سازی پارکینگ های تهران استفاده کنیم چرا که اعتقاد داریم برای کاهش پارک حاشیه ای باید زیرساخت های لازم ایجاد شود.

    مازیار حسینی راه اندازی خطوط LRT را یکی از نیازهای مهم و اساسی شهر تهران دانست و توصیح داد: در حال حاضر برخی از خطوط BRT شهر تهران نقش مترو را در میزان حجم جابه جایی مسافر برعهده دارند. به عبارت دیگر این خطوط به دلیل افزایش مسافر کارکرد واقعی خودرا از دست داده اند. در نظر داریم تا با اتمام مطالعات راه اندازی خطوط LRT از این مد حمل و نقلی برای توزیع عادلانه مسافران در بحث جابه جایی استفاده کنیم.

    تهران نیازمند نظم ترافیکی است

    در ادامه این جلسه نیز رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ضمن قدردانی از برگزاری جلسات هم اندیشی بین حوزه ترافیک شهرداری و پلیس راهور گفت: امروز تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته نیازمند نظم و انضباط ترافیکی است.

    سردار محمدرضا مهماندار افزود: این نظم و انضباطی که به ان اشاره می شود خود مبدا حرکت به سمت ایمنی است.

    وی با بیان اینکه نظم یکی از  قواعد تغییر ناپذیر هستی است که در روایات دینی و فرهنگ ما نیز به آن اشاره شده است، ادامه داد: امروز وضعیت موتور سیکلت ها در تهران آزار دهنده است. در شهری که ادعا می کنیم فرهنگ و تمدن چند هزار ساله دارد اما رفتار موتور سواران با آنچه به عنوان فرهنگ و تمدن از آن نام می بریم، هیچ سنخیتی ندارد.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر اینکه ادامه داشتن این رویه برای ما هزینه های زیادی در بر دارد؛ بیان کرد: آمارها نشان می دهد که در تهران روزانه بین 3 تا 4 نفر از نیروهای پلیس در معابر و بزرگراه ها به خاطر عدم رعایت قوانین رانندگی به وسیله موتور سواران دچار حادثه می شوند اگر قرار است پلیس راهور هزینه ای به این بزرگی را به خاطر بی قانونی موتور سواران پرداخت کند، ما نیز برای تغییر این فرهنگ در مقابل این بی قانونی می ایستیم حتی اگر هزینه زیادی را در این زمینه بدهیم.

    به گفته وی؛ تصمیم پلیس راهور به همراه شهرداری تهران استقامت در ساماندهی موتورسواران است و سایر سازمان های متولی نیز باید در این کار پلیس و شهرداری را حمایت کنند. آنقدر بی قانونی در حوزه موتورسیکلت ها وجود دارد که در نگاه اول به نظر می رسد نمی توان این مشکل را حل کرد در حالی که با یک برنامه ریزی مستمر و مشترک این بی قانونی را در موتور سواران از بین می رود.

    وی احترام به  عابر پیاده را یکی از اولویت های مهم و نخستین برنامه های امسال دانست و یادآور شد: متاسفانه در حوزه عابران پیاده نیز نه از نظر فرهنگی و نه از نظر اجرای قوانین وضعیت خوبی وجود ندارد. بنده به عنوان رئیس پلیس راهور تهران خجالت زده می شوم وقتی چشمان وحشت زده عابران پیاده را در هنگام عبور از عرض خیابان می بینیم.

    سردار مهماندار بیان کرد: در سال جاری احترام به عابر پیاده و قانونمند شدن رفتار موتور سواران مهمترین برنامه های پلیس راهور و حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو