فونیکسریمکسبهتام

آبی پوشان جاده مخصوص در مسیر توسعه همه جانبه

ایران خودرو پیشتاز افزایش بهره وری در صنعت خودرو

عصر خودرو- بالا بودن میزان بهره وری در هر صنعتی نشان دهنده پویایی و کارآمد بودن آن صنعت است. در صنعت خودرو نیز با توجه به رقابت شدید خودروسازان چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی، داشتن بهره وری نقش تعیین کننده ای در مسیر هر خودروسازی دارد.

ایران خودرو پیشتاز افزایش بهره وری در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز ، امروزه بدون داشتن بهره وری و همچنین بدون اینکه هزینه های تولید و هزینه های سربار کاهش پیدا کند، نمی توان از خودروسازان انتظار موفقیت داشت.

    صنعت خودرو در کشور هم در سال های اخیر به دلیل پایین بودن میزان بهره وری و بالابودن هزینه های تولید با انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان همراه بوده است.

    شرکت های خودروسازی سعی در افزایش راندمان خود در این باره داشته اند. برای افزایش بهره وری راه های مختلفی وجود دارد که از سوی شرکت های خودروساز در پیش گرفته می شود.

    در این گزارش قصد داریم به مجموعه اقداماتی که گروه صنعتی ایران  خودرو در سال های گذشته به منظور افزایش میزان بهره وری و پایین آوردن هزینه های تولید انجام داده است، اشاره کنیم.

    ارتقای سطح بهره وری با ورود تجهیزات جدید و به روز

    تقریبا همه کارشناسان صنعت خودرو بر این موضوع تاکید و اتفاق نظر دارند که سطح بهره وری هیچ خودروسازی با تجهیزات قدیمی افزایش پیدا نخواهد کرد. در این زمینه شرکت ایران خودرو همواره سعی در به روزرسانی خطوط تولید خود داشته است.

    بهبود شرایط بهره وری صنعت خودرو تنها از طریق ارتقای سطح خودکفایی در تولید محقق خواهد شد و برای دستیابی به این مهم باید هنگام امضای قرارداد با طرف های خارجی، به مسئله انتقال فناوری و دانش تولید توجه بسیاری کرد.

    ایران خودرو نخستین شرکت خودروسازی بود که در روزهای آغاز برجام یک قرارداد بسیار مهم در این زمینه امضا کرد. به گفته کارشناسان، امضای قرارداد ایران خودرو با پژو و تاسیس شرکت  مشترک در به روزرسانی خطوط تولید این شرکت و ارتقای سطح کیفی محصولات آن  تاثیر خواهد گذاشت.

    ایران خودرو این قرارداد را به صرف تولید یک یا چند خودروی مشترک با پژو امضا نکرده و هدفی فراتر از آن در سر دارد، آن هم رسیدن به بازارهای جهانی  است.

    آموزش و به روزرسانی نیروی کار

    داشتن نیروی کار ماهر و البته آموزش دیده، نیاز اصلی و اساسی هر کار و صنعتی است. به گفته کارشناسان، یکی از دلایل مهمی که به پیشرفت قابل توجه خودروسازی تویوتا منجر شده، برخورداری از نیروی کار ماهر و به روز است.

    واقعیت این است که تفاوت بسیار زیادی بین نیروی متخصص و نیروی کار با سطح متوسط و پایین وجود دارد. با داشتن نیروی متخصص می توان تیراژ تولید را افزایش داد و انتظار داشت تا خودرویی که تحویل مشتری می شود، کمترین نقص و ایراد را داشته باشد.

    نیروی کار متخصص تولید و همچنین خدمات پس از تولید و فروش لازمه پیشرفت هر خودروسازی است. در دو، سه سال اخیر ایران خودرو با برگزاری کلاس های منظم و با بهره  علمی بالا، در به روز بودن کارکنان خود و افزایش مهارت و سطح علمی آنها تلاش های بسیاری انجام داده است.

    برگزاری این کلاس ها باعث شد تا ضمن اینکه سطح کیفیت خودروهای این شرکت افزایش پیدا کرده است، در زمینه خدمات پس از فروش نیز به رتبه نخست در ارائه این خدمات و رسیدن به رضایت مندی مشتریان دست پیدا کند.

    تخصیص بهینه منابع مالی برای سرمایه گذاری

    تولید محصولات جدید و به روزرسانی محصولات نیز باعث افزایش بهره وری خواهد شد. در این زمینه نیز ایران خودرو سال گذشته را با معرفی دو محصول جدید به پایان رساند. سرمایه گذاری 100میلیارد تومانی این شرکت برای دو خودروی دنا پلاس و  207i به همین منظور انجام شد.

    ارتقا و طراحی محصولات جدید و مطابق با نیاز بازار و همچنین موازی

    تولید محصولات باکیفیت جهانی ضمن اینکه موجب بهبود و افزایش کیفیت خودرو می شود و تقاضا برای خودرو را بیشتر می کند، سطح بهره وری را نیز بالا خواهد برد. ارائه فیس  لیفت خودروها و تغییر در طراحی و افزودن آپشن ها در همین راستا انجام می شود.

    کاهش هزینه های سربار با فروش شرکت های زیرمجموعه

    شرکت های زیادی به عنوان زیرمجموعه خودروسازان حضور دارند. برخی از این شرکت ها سودده نیستند و برخی دیگر بسیار سودرسان هستند. ایران خودرو در سال های اخیر سعی کرده است با فروش و واگذاری شرکت ها و سایت های زیرمجموعه خود هزینه های سربار را کاهش دهد و میزان بهره وری را بالا ببرد. استراتژی ایران خودرو، فروش و واگذاری این مجموعه ها با هدف جذب سرمایه گذار خارجی است.

    بهینه سازی مصرف مواد و قطعات خودرو

    تحریم ها باعث شد تا شرکت  ایران خودرو به فکر استفاده بهینه از قطعات و مواد مورد استفاده در خودروسازی بیفتد. در این دوره ایران خودرو با بهبود فرآیند تولید و جلوگیری از ضایعات و داخلی کردن مواد به جای استفاده از مواد خارجی در پایین آوردن هزینه تولید بسیار مناسب عمل کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو