فونیکسریمکسبهتام

صاحبان خودرو های کلاسیک معترضند

ماجرای #نه_به_پلاک_تاریخی

عصر خودرو: صاحبان خودروهای کلاسیک نسبت به مصوبه پلاک تاریخی اعتراض خود را روز جمعه در پارکینگ استادیوم ازادی اعلام کردند.

ماجرای #نه_به_پلاک_تاریخی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷:۰۰

به گزاش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، روز جمعه به بهانه دیدن مسابقات موتور سواری به پارکینگ استادیوم آزادی رفتم که درآنجا با حضور انبوه خودروهای کلاسیک مواجه شدم. در نگاه اول تصور کردم اشتباها به نمایشگاه خودرو رفتم اما بعد از کمی گشت و گذار در میان خودرو ها متوجه شدم به یک گرد همایی جهت اعتراض به تصمیمات اخیر کمیته خودرو های کلاسیک دعوت شدم.
البته این موضوع به وسیله پلاکارت هایی که به شیشه خودرو ها نصب شده بود و روی آن نوشته شده بود (#-نه_به_پلاک_تاریخی) مشخص شده بود.
تصمیم گرفتم برای اطلاع از موضوع به سراغ مالکان و رانندگان خودروها بروم و به گپ و گفتگو بپردازم. در این بین با یکی از مالکان به نام پویان ایروانی که گویا بیشتر از دیگر مالکان از چند و چون ماجرا خبر داشت هم صحبت شدم. ایروانی درباره علت شکل گیری این کمپین گفت:"حدود 10 سال پیش و به علت حفظ محیط زیست و هوای پاک موضوع پلاک تاریخی در انجمن خودروهای کلاسیک ایران مطرح شد که به علت عدم پیگیری مدیریت انجمن بی نتیجه ماند. طرح مورد نظر نهایتا در شهریور ماه سال 1395 با نام قانون حفظ و صیانت از خودرو های تاریخی و کلاسیک در همین هیات تصویب شد.
عهدنامه ترکمنچای
عهدنامه ترکمنچای نامیست که ایروانی بر روی طرح پلاک تاریخی گذاشته و در اینباره گفت:"در این طرح کارگروهی معرفی شده که جز ضرر و زیان هیچ ارمغانی برای مالکان خودروهای کلاسیک ندارد. بر طبق قوانین مندرج در این طرح، خودروهای مذکور دارای پلاک تاریخی شده و بخشی از اموال منقول میراث فرهنگی محسوب خواهند شد. همچنین کنترل، نحوه و اندازه استفاده و مالکیت و حتی تعویض قطعات و فروش خودرو ها از دست صاحبانشان خارج میشود و اجازه هیچگونه دخل و تصرفی در خودرو ندارند مگر با کسب مجوز از کارگروه مربوطه که آن هم در صورت صلاحدید کارگروه و با پرداخت هزینه خواهد بود. در یکی از بند های این طرح آمده که مالکان خودرو های کلاسیک میتوانند سالیانه فقط 5000 کیلومتر و هفته ای یک بار در مسیری مشخص شده تردد کنند. البته آن هم با کسب مجوز."
در بخش دیگری از این آیین نامه آمده که کلیه مالکین، فروشندگان لوازم یدکی و تعمیرکاران خودرو های کلاسیک دیگر اجازه فعالیت در کشور را ندارند مگر با اخذ مجوز از طرف کارگروه که آن هم در صورت صلاحدید با پرداخت هزینه خواهد بود.
از دیگر بند های آن، امکان شماره گذاری وسایل نقلیه ی فاقد سابقه شماره گذاری در سیستم راهنمایی و رانندگی است که با ارائه مستنداتی منوط به تایید کارگروه مورد نظر است. البته بسیاری از مالکان حاضر در کمپین مذکور اعتقاد داشتند:"افرادی سودجو و دارای رانت، خودروهای کلاسیک با ارزش را به صورت قاچاق وارد کشور می کنند و از طرفی دیگر با خرید خودروهای کلاسیک کم ارزش در داخل کشور، اسناد خودروهای کم ارزش را بر روی خودروهای قاچاق گذاشته و با قیمت بالاتری در بازار داخلی به فروش می رسانند.گفته می شود این افراد رابطه نزدیکی با کانون جهانگردی و انجمن خودروهای کلاسیک دارند."
در پایان، مالکان و معترضان به آیین نامه پلاک تاریخی دو خواسته داشتند. اول اینکه کار گروه توسط افرادی مدیریت شود که دارای سابقه فنی، شناخت از خودروهای کلاسیک و علاقه به این خودرو ها باشند و دنبال منافع شخصی خود نباشند. دوم اینکه مصوبه پلاک تاریخی کنسل و طرحی کارشناسی شده جهت حفظ و صیانت از خودروهای کلاسیک ارائه شود تا هم منافع مالکان این خودروها حفظ شود و هم علاقه مندان به این رشته در داخل کشور زیاد شوند.
امیدوارم مسئولان ذی صلاح قدم مثبتی در راستای حل مشکل مالکان خودروهای کلاسیک بردارند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو