فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۱۳۵»

ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا آنلاین می‌شوند

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از آنلاین شدن کلیه ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا در کشور تا ۱۰ روز آینده خبر داد.

ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا آنلاین می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سعید متصدی در یک نشست خبری در این باره گفت: در 10 روز آینده کلیه ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا که به سازمان حفاظت محیط زیست تعلق دارد آنلاین می‌شود.

    وی اظهار کرد: بیش از 190 ایستگاه پایش کیفیت هوا در کشور وجود دارد که کلیه اطلاعات این ایستگاه‌ها آنلاین شده و در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد.

    متصدی با بیان اینکه شهروندان ایرانی می‌توانند از طریق بستر اینترنتی شاخص آلودگی هوا را در ایستگاه‌ها مشاهده کنند، گفت: البته در شهر تهران تابلوهای مانیتور آلایندگی شاخص آلودگی در همان روز را نشان می‌دهد بنابراین کلیه تابلوها در تهران یک عدد را اعلام می‌کند. این در حالیست که ایستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در کل کشور آنلاین خواهند شد و اطلاعات مربوط به همان ایستگاه را نشان خواهند داد.

    وی با بیان اینکه حوزه معاونت انسانی شامل بخش‌های مختلف اعم از آلودگی هوا، کیفیت هوا، تغییر اقلیم، گرم‌شدن زمین، پایش محیط زیست، پایش آلاینده‌ها، ارزیابی اثرات زیست محیطی می‌شود،گفت: موضوعات مربوط  به آب و خاک، مدیریت پسماند، فاضلاب‌ها و به طور کلی مجموعه مسائل مربوط به انسان‌ها و رفتارهای آنها که روی منابع طبیعی اثر می‌گذارد در حوزه معاونت انسانی سازمان محیط زیست است. همچنین سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان حاکمیتی و نظارتی تلقی می‌شود که سیاستگذاری و ارائه راهبردها را برعهده دارد.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در تشریح دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه بهبود کیفیت هوا اظهار کرد: در سال 92 و در زمان آغاز دولت یازدهم کلانشهرها مشکلات عدیده‌ای در حوزه آلودگی هوا داشتند و تهران شاهد تعداد زیاد روزهای آلوده بود.

    متصدی با بیان اینکه در سال 92، 160 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و همه گروه‌ها داشتیم، گفت: آلاینده‌های سمی از جمله ازن، ترکیبات ازوته، ترکیبات گوگردی، مونوکسید کربن و ذرات معلق به طور مرتب پایش و اندازه گیری می‌شود که بر اساس وجود این آلاینده‌ها سال 92، 160 روز ناسالم داشت.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سال 92 با یک آلاینده سمی به نام بنزن نیز در هوا روبرو بودیم، تصریح کرد: غلظت آلاینده بنزن باید طبق استاندارد جهانی زیر پنج PPB باشد ولی در تهران بالای 300 PPB بود. حتی در سال‌های 89 و 90 در بخش‌های شمال تهران غلظت این آلاینده بیش از 1000 PPB اندازه گیری شد. این آلاینده رنگ، بو و مزه ندارد بنابراین به هنگام تنفس اصلا حس نمی‌شود اما سرطان زاست.

    وی با اشاره به اینکه از سال 89 دولت قبل به استفاده از بنزین پتروشیمی مبادرت کرده بود، گفت: 50 درصد از ترکیب این بنزین را آلاینده بنزن تشکیل می‌داد که بر اساس اطلاعات موسسه بین‌المللی سرطان‌شناسی، بنزن به‌طور قطع سرطان‌زاست. در سال 92 بنزن را اندازه گیری کردیم و اولین اقدام دولت در جهت بهبود کیفیت هوا،حذف بنزین پتروشیمی بود.

    متصدی با بیان اینکه در آن مقطع 10 میلیون لیتر بنزین پتروشیمی در کشور توزیع می‌شد،اظهارکرد: عده‌ای معتقدند این بنزین در تهران توزیع نمی‌شد. باید به این افراد اینطور پاسخ داد که مگر باید بین شهروندان تهران با سایر شهروندان تفاوتی قائل شد؟ برای این افراد متاسف هستم که اینطور در مورد مردم این کشور فکر می‌کنند. از سال 92 اجازه تولید و مصرف بنزین پتروشیمی را ندادیم و تا امروز هیچ‌گونه مجوزی برای توزیع مجدد این بنزین صادر نشده است.

    وی با تاکید بر اینکه افزایش سرطان‌ها در ایران ناشی از مصرف این نوع بنزین در سال‌های گذشته بوده است،گفت: طی سه سال اخیر قسمت اعظم بنزین را از یورو1 و یورو2 به یورو4 ارتقا دادیم که با راه‌اندازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ،واردات بنزین نیز به طور کامل حل و فصل خواهد شد.

    غلظت بنزن به زیر 30 PPB رسیده است

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بنزین یورو4 در حال حاضر در هشت کلانشهر و تعداد دیگری از شهرها توزیع می‌شود، اظهار کرد: دولت یازدهم در توزیع سوخت و حذف بنزین پتروشیمی با وجود مشکلات در پالایشگاه‌ها و تحریم‌ها با جدیت عمل کرده است. در حال حاضر غلظت بنزن به زیر 30 PPB رسیده است. امیدواریم با اجرای طرح کهاب این میزان را به حد استاندارد برسانیم.

    متصدی در ادامه با بیان اینکه در دوران اصلاحات برای هشت کلانشهر کشور برنامه جامع آلودگی داشتیم، اظهار کرد: در دولت یازدهم راهکارهای کاهش آلودگی هوای کشور را به تصویب رساندیم. این راهکارها در اردیبهشت ماه سال 93 به تصویب دولت رسید که شامل 9 محور اساسی و 47 فعالیت زیرمجموعه این محورها است. حذف بنزین پتروشیمی زیرمجموعه محور سوخت بود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو