فونیکسریمکسبهتام

برجام صنعت خودرو را نجات داد

هدفگذاری داخلی سازی ۴۰ درصدی تولید پژو ۲۰۰۸ در سال نخست تولید

عصر خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: براساس قرارداد ایران خودرو و طرف خارجی، عمق ساخت داخل خودروی پژو ۲۰۰۸ در برنامه تولید انبوه در سال نخست تولید باید به ۴۰ درصد و پس از دو سال به ۷۰ درصد افزایش یابد.

هدفگذاری داخلی سازی ۴۰ درصدی تولید پژو ۲۰۰۸ در سال نخست تولید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  آرش محبی‌نژاد  امروز (یکشنبه) افزود: براساس اعلام مدیرعامل ایکاپ (شرکت ایران خودرو- پژو)، تولید خودروی پژو 2008 با داخلی سازی 20 درصدی در سال گذشته آغاز شد که از این میزان 14 درصد مربوط به مونتاژ بدنه و رنگ و 6 درصد دیگر تولید و تامین قطعه توسط قطعه سازان داخلی است.
    به گفته این مقام مسئول، مطابق قرارداد ایران خودرو و طرف خارجی، عمق ساخت داخل این خودرو در تولید انبوه در سال نخست تولید 40 درصد خواهد بود و پس از دو سال به 70 درصد می رسد؛ در این راستا، ایران خودرو در تفاهم نامه ای با قطعه سازان داخلی، قرارداد عمق ساخت داخل 55 درصدی شامل 41 درصد تامین قطعات و 14 درصد مونتاژ بدنه و رنگ منعقد کرده است.
    محبی نژاد تصریح کرد: دستیابی به این مهم تحول بزرگی در تولید خودروی کشور خواهد بود؛ این در حالی است که در گذشته همه قطعات خودرویی به صورت CKD (بسته کامل) وارد می شد و عمق ساخت داخل کم بود یا بتدریج صورت می گرفت.
    وی ادامه داد: با شروط چهارگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل عمق ساخت داخل تا 40 درصد در سال نخست تولید و تا 70 درصد در مدت سه سال، صادرات 30 درصدی خودرو و قطعات، انتقال دانش فنی و فناوری و سرمایه گذاری مشترک طرف خارجی (شامل سرمایه گذاری نقدی و تامین ماشین آلات و انتقال فناوری)، آینده صنعت خودرو تضمین می شود.

    ** سکته ناقص صنعت خودرو در سال 92
    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو از سال 1392 به عنوان بدترین سال تولید خودرو در کشور یاد کرد و گفت: در این سال تولید خودرو به 740 هزار دستگاه تقلیل یافت؛ در حالی که با برنامه ریزی های انجام شده، سال گذشته تیراژ تولید با رشد 80 درصدی به حدود یک میلیون و 350 هزار دستگاه رسید که بین 55 تا 90 درصد خودروها داخلی سازی بود.
    وی با اشاره به «سکته ناقص» صنعت خودرو در سال 1392، تصریح کرد: با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و عقد قراردادهای بین المللی، این صنعت از مرگ حتمی نجات یافت و اینک رونق و شکوفایی را در آن شاهدیم.

    ** تعطیلی نیمی از واحدهای قطعه سازی کشور در سال 92
    محبی نژاد یادآوری کرد: سال 1392 بیش از 50 درصد واحدهای قطعه سازی کشور به حالت تعلیق یا تعطیل درآمده بود و نیمی دیگر نیز با کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می کرد، اما با افزایش تیراژ خودرو در سال 1393 ، شاخصه های کمی و کیفی قطعات خودرویی ارتقاء یافت.
    به گفته وی، بیش از یک هزار و 200 واحد قطعه سازی در کشور فعالند که با دو خودروساز بزرگ کشور همکاری داشته و بخشی از آنها نیز برای بازار فعالیت می کنند.
    این مقام مسئول با اشاره به تیراژ یک میلیون و 630 هزار دستگاهی خودرو در سال 1390 ، خاطرنشان کرد: با انجام سرمایه گذاری های بیشتر، ظرفیت تامین قطعات تا تیراژ سالیانه دو میلیون دستگاه نیز وجود دارد.
    وی با اشاره به تصویب و ابلاغ سند چشم انداز خودرویی کشور، ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی مناسب بتوان به اهداف سند چشم انداز 1404 در این عرصه دست یافت.
    به گزارش ایرنا، هفته گذشته تولید انبوه دو خودروی دناپِلاس و پژو 2008 با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.
    پژو2008 نیز نخستین محصول ایکاپ شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه است که در ایران به مرحله تولید رسیده است. دور تازه همکاری های ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران دو گروه خودروساز و در حضور روسای جمهوری ایران و فرانسه به امضا رسید.
    این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود که منجر به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو