فونیکسریمکسبهتام

بررسی و مقایسه ب‌ام‌و ۱۲۰i و DS ۵

آقای خاص پاریسی در برابر شاهزاده باواریایی

عصر خودرو: به دلیل علاقه وافر خریداران ایرانی به خودرو‌های کراس‌اوور و سدان، خودروهای‌ هاچ‌بک لوکس و گران‌قیمت چندان در بازار ما مورد توجه نیستند و کمتر وارد‌کننده‌ای ریسک واردات این دسته از خودروها را پذیرفته و به سراغ آن می‌رود اما با توجه به تنوع به‌وجود آمده در بازار خودرو کشور در سال‌های اخیر‌ که نتیجه آن، افزایش رقابت میان وارد‌کنندگان است، گاهی شاهد واردات هاچ‌بک‌های نسبتا لوکس و گران‌قیمت نیز هستیم تا رضایت علاقه‌مندان این خودروهای دوست‌داشتنی نیز فراهم شود‌.

آقای خاص پاریسی در برابر شاهزاده باواریایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳:۰۰
  • آقای خاص پاریسی در برابر شاهزاده باواریایی
  • آقای خاص پاریسی در برابر شاهزاده باواریایی
  • آقای خاص پاریسی در برابر شاهزاده باواریایی
  • آقای خاص پاریسی در برابر شاهزاده باواریایی
  • آقای خاص پاریسی در برابر شاهزاده باواریایی
  • آقای خاص پاریسی در برابر شاهزاده باواریایی
  • آقای خاص پاریسی در برابر شاهزاده باواریایی
  • آقای خاص پاریسی در برابر شاهزاده باواریایی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مدتی از عرضه DS 5 می‌گذرد و در این مدت می‌توان این خودرو را یکی از لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین هاچ‌بک‌های بازار دانست که تا مدتی پیش تقریبا هیچ رقیب همکلاسی را پیش رو نمی‌دید تا اینکه به‌تازگی پرشیا خودرو اقدام به عرضه ب‌ام‌و سری‌1 هاچ‌بک با کد 120i کرد که از نظر کلاس بدنه و قیمت، رقیب مستقیم DS 5 محسوب می‌شود‌. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو به بررسی و مقایسه این دو هاچ‌بک لوکس بازار ایران خواهیم پرداخت‌.

طراحی
DS 5 طراحی خاص و منحصر‌به‌فردی ‌دارد. در نمای جلو آن، گرافیک زیبای چراغ‌ها و نحوه جانمایی چراغ راهنما و مه‌شکن‌ها روی سپر جلو به همراه جلو‌پنجره‌ای که نماد خودروهای برند DS است، نمایی لوکس و پر‌ابهت را برای بیننده ترسیم می‌کنند‌. در نمای کناری DS 5 نیز امتداد شیشه‌های جانبی تا انتهای بدنه و دو نوار کرومی که یکی در قسمت بالایی گلگیر جلو و دیگری روی رکاب قرار دارد، از موارد جلب‌توجه‌کننده هستند‌. نمای عقب DS 5 نیز به لطف وجود قاب کرومی خروجی‌های اگزوز و شیشه کوچک عقب، اسپرت و البته با‌هیبت به نظر می‌آید‌. کابین DS 5 نیز به لطف وجود مواردی همچون شیب تند داشبورد، ساعت آنالوگ، نحوه جایگذاری و شکل خاص دکمه‌های شیشه بالابر و صندلی‌های چرمی بزرگ و راحت، طراحی زیبایی داشته و بر این نکته تأکید دارد که شما سوار بر یک خودرو لوکس خاص هستید‌. طراحی ظاهری ب‌ام‌و 120i نیز همان شمای همیشگی محصولات ب‌ام‌و است که این سبک طراحی سالیان سال است که برای علاقه‌مندان آشنا و در عین حال هیجان‌انگیز است‌. به‌کارگیری المان‌هایی همچون چراغ‌های جلو با لنز دوگانه، نور‌پردازی چراغ‌های عقب به صورت خطوط نورانی و جلو‌پنجره خاص محصولات ب‌ام‌و از مواردی هستند که علاوه بر اینکه اصالت این برند آلمانی را یادآور می‌شوند، نمایی اسپرت به این ب‌ام‌و کوچک‌اندام می‌دهند‌. در داخل کابین 120i نیز رویه طراحی مانند ظاهر بیرونی است یعنی شاهد یک طراحی به سبک تمامی ب‌ام‌و‌های سال‌های اخیر هستیم که گرچه پیچیدگی خاصی را به همراه ندارد اما ارگونومی، کیفیت و هیجان را همانگونه که از یک ب‌ام‌و اصیل انتظار می‌رود به سرنشینان خود هدیه می‌کند‌. در مجموع می‌توان گفت که طراحان DS در طراحی DS 5 به دنبال دستیابی به طرحی بوده‌اند که علاوه بر داشتن جلوه‌ای لوکس، منحصر‌به‌فرد بوده و شبیه به هیچ خودرو دیگری نباشد‌. در صورتی که ب‌ام‌و،‌ 120i را با تأکید بر دو عنصر اصالت و جاذبه‌های اسپرت طراحی کرده است‌.

مشخصات و توانمندی‌های فنی
DS 5 مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو با حداکثر قدرت 165 اسب بخار و حداکثر گشتاور 240 نیوتن‌متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 7.1 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 9.7 ثانیه و حداکثر سرعت 209 کیلومتر بر ساعت را برای این هاچ‌بک لوکس فرانسوی به ارمغان می‌آورد‌. از نظر سبک رانندگی نیز DS 5 یک سواری آرام و نرمی را ارائه می‌کند و با توجه به اینکه حداکثر گشتاور پیشرانه در دور پایین به دست می‌آید، برای رانندگی‌های معمول نیز، خودرویی نسبتا چابک بوده و راننده خود را ناامید نخواهد کرد‌. در مقابل، ب‌ام‌و 120i نیز نیروی خود را از یک پیشرانه 2 لیتری توربو با حداکثر قدرت 181 اسب بخار و حداکثر گشتاور 270 نیوتن متر می‌گیرد که پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 5.7 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 7.1 ثانیه و حداکثر سرعت 225 کیلومتر بر ساعت را برای این هاچ‌بک آلمانی به ارمغان می‌آورد‌. 120i گرچه یک ب‌ام‌و پرقدرت محسوب نمی‌شود اما به لطف ابعاد مناسب، گیربکس 8 سرعته بسیار پیشرفته و انتقال نیرو به چرخ‌های عقب، هندلینگ و لذت رانندگی بسیار مناسبی را در سطح خودش ارائه داده و می‌تواند مقبول جوانان و دوستداران خودروهای اسپرت قرار گیرد‌.

امکانات رفاهی و ایمنی
با توجه به اینکه DS 5 خودرویی نسبتا لوکس محسوب می‌شود، سطح تجهیزات کاملی نیز از آن انتظار می‌رود که البته DS نیز این انتظار را به خوبی پاسخ داده است و روی آن امکاناتی مثل کی لس استارتر، سقف پانوراما سه‌تکه، کروز کنترل، هدآپ دیسپلی، صندلی‌ها با روکش چرم ناپا، تنظیم برقی صندلی راننده با حافظه، گرمکن و ماساژور صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی مجهز به مانیتور لمسی 7 اینچی، سنسور پارک و دوربین دید عقب، سنسور نور، دی‌لایت، سیستم هشدار‌دهنده نقاط کور، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (‌ESP‌)، سیستم ضد‌لغزش (‌ASR‌)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (‌HAS‌)، 7 عدد ایربگ و‌... وجود دارد‌. ب‌ام‌و 120i نیز از سوی پرشیا خودرو در دو تیپ تجهیزاتی به فروش می‌رسد که البته هنوز به صورت رسمی لیست امکانات این تیپ‌ها منتشر نشده است اما پیش‌بینی می‌شود که روی نمونه فول آپشن این خودرو، شاهد امکاناتی به این شرح باشیم‌: کی لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، چراغ‌های جلو از نوع LED تطبیق‌پذیر، سنسور نور، سنسور باران، سیستم iDrive ب‌ام‌و با پد لمسی موجود روی کنسول میانی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌گانه با فیلتر تصفیه هوا، دوربین دید عقب، فنربندی تطبیق‌پذیر، اتو پارک، هدآپ دیسپلی، سیستم صوتی ‌هارمن کاردون مجهز به مانیتور، سیستم‌های کامل امنیتی و کنترل پایداری، 6 عدد ایربگ و‌...‌ که نشان می‌دهد هر دو خودرو از نظر سطح تجهیزات، کامل و راضی‌کننده هستند و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد‌.

سخن پایانی
در پایان مطلب اگر بخواهیم با نگاهی ریزبینانه به هریک از دو خودرو مورد بحث پرداخته و جمع‌بندی خود را ارائه دهیم، می‌توانیم بگوییم که DS 5 خودرویی است با طراحی خاص و متفاوت، کیفیت ساخت و تجهیزات مناسب که از مزایای آن نسبت به ب‌ام‌و 120i می‌توان به فضای داخلی بیشتر و هزینه‌های نگهداری کمتر اشاره کرد و می‌توان خرید آن را به کسانی توصیه کرد که اولویت آنها در خرید یک خودرو، خاص بودن و تجهیزات رفاهی کامل است‌.
در مقابل، همانطور که قبلا اشاره شد،  ب‌ام‌و 120i یک هاچ‌بک اسپرت و جوان‌پسند است که هندلینگ و لذت رانندگی درخور توجهی را برای راننده به ارمغان آورده، ضمن آنکه تجهیزات رفاهی مناسب و برند معتبر آن، از دیگر مزایای آن محسوب می‌شوند و می‌توان خرید آن را به افرادی توصیه کرد که به دنبال یک خودرو اسپرت جمع و جور هستند، به شرط آنکه فراموش نکنند یک ب‌ام‌و خریداری کرده‌اند و با هزینه‌های نگهداری نسبتا بالای آن (‌به نسبت خودروهای این رده قیمتی‌) کنار بیایند‌.
لازم به ذکر است که هم اکنون آرین موتور تابان، DS 5 مدل 2017 را با قیمت 227میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رساند و ب‌ام‌و 120i هاچ‌بک نیز در دو تیپ Premium و Innovation به ترتیب با قیمت 243 و 253میلیون تومان از سوی پرشیا خودرو به فروش می‌رسد‌.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو