فونیکسریمکسبهتام

خودروسازی، در بزرگراه هموار برجام

عصر خودرو- روزنامه ایران در گزارشی نوشت: اگر امروز شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران ابراز تمایل و سعی می‌کنند از یکدیگر سبقت بگیرند به علت برداشته شدن تحریم‌ها است و اگر نه شرایط قبلی و جواب ندادن شرکت‌های خودروسازی ادامه داشت.

خودروسازی، در بزرگراه هموار برجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران ، در ادامه در این گزارش می خوانیم: تولید یک میلیون و 300 هزار خودرو در سال گذشته موضوع مهمی بود که دولت یازدهم در کارنامه کاری خود ثبت کرد. بر این اساس اگر برجام اجرایی نشده بود و روال دولت نهم و دهم ادامه پیدا می‌کرد در طول یکسال بیش از 13 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد. این عدد نشان می‌دهد که خودروسازان توانستند بخشی از سهم خود را از بازار بگیرند و اجازه ندهند با واردات بی‌رویه خودرو که سال‌های گذشته رخ می‌داد و باعث کاهش نرخ اشتغال می‌شد، غلبه کنند.

    اتفاق دیگری که در صنعت خودرو شاهد آن بودیم ورود شرکت‌های خارجی بود. در حالی که تمام برندهای خارجی از ایران خداحافظی کرده بودند، یک به یک وارد مذاکره شدند و شاید بتوان گفت نخستین بخشی که توانست میوه برجام را بچیند، صنعت خودرو بود. روز گذشته نیز در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی قرارداد و تفاهمنامه 10 جانبه برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو با شرکت‌های بنام خارجی امضا شد.

    نمایندگان شرکت‌های خارجی که از کشورهای اروپایی آمده بودند از اینکه تحریم‌ها برداشته شده است و می‌توانند با ایران همکاری کنند بسیار خوشحال بودند و همه آنها در سخنرانی هایشان می‌گفتند ما خودروسازی ایران را جهانی خواهیم کرد به نحوی که محصولات ایران، در کشورهای مختلف مشتریان زیادی داشته باشد.

    اگر امروز شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران ابراز تمایل و سعی می‌کنند از یکدیگر سبقت بگیرند به علت برداشته شدن تحریم‌ها است و اگر نه شرایط قبلی و جواب ندادن شرکت‌های خودروسازی ادامه داشت. خیلی‌ها هنوز فراموش نکردند که سال‌های گذشته هیچ‌کدام از شرکت‌های خارجی جواب نامه ایرانیان را هم نمی‌دادند و می‌گفتند هر گونه همکاری برای ما جز ضرر و زیان ارمغان دیگری ندارد.

    حال چطور برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در سخنرانی هایشان ادعا می‌کنند که برجام تغییری را حاصل نکرد و کشور همان رویه گذشته خود را ادامه می‌دهد.اگر امروز شرکت‌های پژو، رنو، بنتلر، پانچ، پینین فارینا، ماهله و.... به ایران آمدند به منزله تغییر حداقل در یک صنعت نیست؟چطور منتقدان این تغییرات گسترده را نمی‌بینند؟ در آن زمان معاون اول ریاست جمهوری می‌گفت اگر خودروسازان خارجی با ایران همکاری نکنند ورشکسته می‌شوند؟

    **توسعه همکاری های بین المللی ایران خودرو
    بر اساس تفاهم نامه ده جانبه ای که بین گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت پینین فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی و بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو توسط برترین های صنعت خودروی جهان طراحی می شود. علاوه بر این روز گذشته، گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پینین فارینا ایتالیا قراردادی را به امضا رساندند که براساس آن شرکت ایتالیایی با همراهی شرکت های ذکر شده، پلتفرم و محصولات جدید ایران خودرو را طراحی و تولید می کند.

    سرمایه گذاری لازم برای اجرای قرارداد بیش از ده هزار میلیارد ریال برآورد می شود و کلیه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران خودرو انجام خواهد شد. این قرارداد نخستین و بزرگترین همکاری بین المللی ایران در این زمینه به شمار می آید. اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایران خودرو منجر می شود که محصولات متعدد در مدل های مختلف سدان، هاچ بک، کراس آور و شاسی بلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. پیش بینی می شود نخستین محصول این قرارداد در نیمه دوم سال98 وارد بازار ایران شود.

    زمان ثابت کرد که آنها ورشکسته نشدند بلکه صنعت نوپای ما متحمل خسارت و زیان‌های میلیاردی شد. صنعتی که به اوج فعالیت خود یعنی تولید یک میلیون دستگاه رسیده بود و همه بر این باور بودند که تا افق 1404 تولید 3 میلیون دستگاه محقق می‌شود، به یکباره محکوم به کاهش تولید تا 50 درصد شد. باید پذیرفت همه این اتفاق‌ها، رفت و آمد‌ها، امضای تفاهمنامه و قراردادها به برجام گره خورده است. برجامی که برخی هنوز آن را باور ندارند و می‌گویند اگر سند آن امضا نشده بود کشور با هیچ مشکلی روبه‌رو نمی‌شد.اما به هر ترتیب همه مردم روزهای تحریم را به یاد دارند و می‌دانند که برخی تنها به‌دنبال شو تبلیغاتی و گرفتن آرا هستند.

    **هدف دولت از برجام برگشت به فضای عادی بود
    محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای قرارداد و تفاهمنامه 10 جانبه بین‌المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: برخی‌ها تصور می‌کردند با اجرایی شدن برجام باید یک چیزی را به کشور اهدا می‌کردند اما اصل برجام این بود که ما بتوانیم به شرایط گذشته و قبل از تحریم‌ها برگردیم. حال تمام مجموعه‌ها خودشان باید تلاش و حرکت کنند تا از برجام بهره ببرند و برای همکاری‌های مشترک آماده شوند در غیر این‌صورت نمی‌توان دست روی دست گذاشت تا کشورهای دیگر برای ما هدیه بیاورند.

    هدف دولت از برجام برگشت به فضای عادی بود. طی این مدت چند بانک خارجی به خاطر همکاری مختصر با ایران متحمل خسارت‌های سنگین از سوی امریکا شدند. چندین تفاهمنامه و قرارداد هم بدون آنکه اجرایی شود خاک خورد.وی ادامه داد: آقایان چطور می‌گویند برجام تأثیری نداشت.همکاری بانک‌های خارجی با ایران شاید به 2 درصد فعالیت‌های آنها برسد، بیش از 98 درصد همکاری آنها با مجموعه‌های دیگر است. لذا عدم همکاری با ایران برای آنها ضرر هنگفتی نداشت اما برای ما چالش‌های فراوانی را به وجود آورده بود.

    آقایان مصلحت خودشان را نبینند، بلکه نگاه به مردم کنند که به خاطر تحریم چه دشواری‌هایی را متحمل شدند.وی با بیان اینکه به مدت 8 سال مرکز تحقیقات ایران خودرو تعطیل شده بود، گفت: دولت یازدهم مراکز تحقیقاتی را فعال کرد که از جمله آن ایران خودرو است.

    **هیچ شرکتی نیست که تمایل به همکاری با ایران نداشته باشد
    هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو هم در این مراسم گفت: سال‌های گذشته امکان همکاری با هیچ مجموعه خارجی را نداشتیم و تحریم سبب شده بود که ایران به سمت واردات نهایی خودرو برود اما این روزها هیچ شرکتی نیست که تمایل به همکاری با ایران را نداشته باشد؛ شرکت‌های بنام که زمانی خودروسازان برای همکاری با آنها نامه نگاری زیادی می‌کردند.

    وی خبرهای خوشی هم در این مراسم داد که از جمله آن تولید خودروپژو 301 تا پایان سال‌جاری و پس از آن پژو 208 بود. خودرو 2008 هم که وعده داده شده بود اکنون وارد تولید انبوه شده است. بدین جهت با امضای قراردادهای صورت گرفته بزودی خودروهای جدید و با طراحی‌های نوین وارد بازار می‌شود لذا مردم به صورت ملموس می‌توانند برجام و منافع آن را حس کنند.

    **ما برای همکاری طولانی مدت به ایران آمدیم
    سخنرانان خارجی این مراسم که از کشورهای ایتالیا، آلمان، اتریش و... آمده بودند بر این امر اصرار کردند که با ایران همکاری طولانی مدت خواهیم داشت به نحوی که بتوان محصولات تولیدی را صادر کرد و رتبه ایران را در تولید خودرو به لحاظ کیفیت و کمیت تک رقمی کنیم. در این مراسم همچنین قراردادهای مشترک با قطعه سازان به امضا رسید که مانند خودرو 2008 موضوع داخلی‌سازی آن آغاز شود و بتوان در مدت یکسال به حداقل 30 درصد تولید داخلی دست یافت.

    به هر ترتیب تجربه سال‌های گذشته باعث شد تا دولت بتواند بند تولید داخلی (از شروع فعالیت به مدت یکسال به عدد 30 درصد برسد)را جدی بگیرد و هر قراردادی را منوط به این بند کند.بر این اساس خوروسازان داخلی با شروع همکاری‌های جدید باید به سمت داخلی‌سازی حرکت کنند تا دانش فنی به طور کامل منتقل شود. سال‌های پیش در خودرویی مانند تندر90 و انواع پژو وابسته به شرکت‌های مادر بودیم و همواره باید برای تأمین قطعه دست به دامن آنها بودیم ولی اکنون قرار نیست چنین روالی داشته باشیم لذا تمام قطعه سازان هم در جریان مذاکرات قرار می‌گیرند تا طبق برنامه به تولید قطعه بپردازند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو