فونیکسریمکسبهتام

ثابت ماندن نرخ بهره ورى در ٤٥سال گذشته

قرارداهاى خودرویى سوییچ بهره ورى صنعت خودرو

عصر خودرو- عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ارتباط با شاخص بهره‌وری طی ۴۵ سال گذشته و تاثیرات قراردادهاى خودرویى گفت: روند بهره ورى تا زمانی که منابع سهل‌الوصول نفت به اقتصاد تزریق می‌شود، ادامه دارد وامیدواریم قراردادهایى که امروز بسته شده بتواند زمینه ساز بهره ورى در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو کشور شود.

قرارداهاى خودرویى سوییچ بهره ورى صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان ، فرشید شکر‌خدایی در نشست خبری هشتمین جشنواره ملی بهروری  با اشاره به این امر که طبق آمار بانک مرکزی یکی از چالش‌های اقتصاد در طول 45 سال گذشته تغییر نکردن شاخص بهروری است، اظهار کرد: ثابت ماندن شاخص بهره ورى به معناى آن است که به ازای منابعی که به اقتصاد تزریق می‌شود، به اندازه 45 سال پیش ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

    دبیر جشنواره ملی بهره‌وری ایران در ارتباط با کهنه بودن پائین بودن بهره‌وری در سال هاى گذشته، افزود: این درد سال هاى گذشته اقتصاد ایران بوده بنابراین نمی‌توان از منابع قدیم و جدید تزریق شده به اقتصاد ارزش افزوده ایجاد کرد.

    وی با تأکید بر اینکه مسائل مختلف در بهره‌وری تأثیرگذار بوده است، بیان کرد: یکی از این عوامل قرار گرفتن منابع سهل‌الوصول نفت در اختیار توسعه است.

    شکرخدایی، ادامه داد: آقای فتاح وزیر سابق نیرو در زمان وزارت بیان کرد که کل ارزش افزوده صنعت، معدن و کشاوری از مبلغ یارانه انرژی کمتر است که فکر می‌کنم هنوز هم این موضوع مصداق داشته باشد.

    وی خاطرنشان کرد: از وقتی قیمت نفت افزایش یافت و مسئولین تصمیم گرفتیم که توسعه رشد اقتصادی را به واسطه تزریق منابع نفتی سرعت ببخشیم، این درد آغاز شد.

    دبیر جشنواره ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه نروژ هم همین مشکل را داشت، گفت: این کشور با تشکیل صندوق ذخیره ارزی تصمیم گرفت که منابع نفتی را برای توسعه هزینه کند که پس از بررسی‌ها متوجه شدند، توسعه با هزینه این منابع امکان‌پذیر نیست.

    شکر خدایى افزود: از 20 سال پیش صندوق ذخیره ارزی نروژ پرداخت وام به پروژه‌هایی که در این کشور قرار بود به اجرا درآید، را متوقف کرد و تنها از پول حاصل از نفت برای سرمایه‌گذاری و پروژه‌های خارج از این کشور وام پرداخت می‌کرد، تا بدین وسیله پول حاصل از نفت وارد اقتصاد کشور نشود و فقط از محل اخذ مالیات بخشی از درآمد این پول وارد اقتصاد شده و صرف توسعه شود. 

    وى گفت: به همت جشنواره ملی بهره‌وری و با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معدن و کشاورزی ایران، آیین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره‌وری همه ساله برگزار می‌شود که هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری در یکم خرداد سال جارى برگزار خواهد شد.

    دبیر جشنواره ملی بهره‌وری ایران بیان کرد: جشنواره ملی بهره‌وری در راستای کمک به تحقق مفاد برنامه‌های توسعه در حوزه بهره‌وری و لزوم بهره‌گیری از ساز و کار اجرایی برای تحقق چشم‌انداز 20 ساله نظام و با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی، هر ساله برگزار می‌شود.


    همچنین حسن فروزان فر دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری گفت: درآمدهاى حاصل از فروش نفت همچنان در بودجه دیده مى شود اما فروش سرمایه را نمى توان جزو درآمد محسوب کرد.

    وى افزود: هر دوره زمانى که قیمت نفت و میعانات گازى در دنیا کاهش پیدا مى کند کشور با رکود مواجه مى شود و این به دلیل متکى بودن به نفت بوده است.

    دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری خاطر نشان  کرد: اگر به فکر بهره ورى در کشور هستیم باید دولت کوچک شده و منابع نفت و میعانات را نباید صرف تمام مسائل کشور شود.

    فروزان فر در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزارى میزان در ارتباط با میزان بهره ورى قراردادهاى خودرویى با کشورهاى مختلف اظهار کرد: قراردادهاى خودرویى مانند پژو با توجه به صادرات ٣۰درصدى که در قرارداد ذکر شده مى تواند بهره ورى کشور را افزایش داده و از این جهت مى تواند قرارداد خوبى براى کشورمان باشد.

    وى افزود: مشکلات اصلى کشورمان در صنعت خودرو با توجه به دولتى بودن آن با شیب تندى افزایش پیدا کرده است.

    دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری با ابراز امیدوارى از بهره ورى بیشتر در سال هاى آینده گفت: امیدواریم قراردادهایى که امروز بسته شده بتواند زمینه ساز بهره ورى در صنعت خودرو کشور شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو