فونیکسریمکسبهتام

جامعه هدف خودروهای پسابرجامی چه کسانی هستند؟

عصر خودرو- در طول هفته های گذشته خبر آغاز به تولید خودروی پژوی۲۰۰۸ در خروجی برخی رسانه ها قرار گرفت،اما سئوال مطروحه در خصوص این خودروی به اصطلاح پسابرجامی ناظر بر این واقعیت است که چه تعداد از مردم قادر به خرید خودورهای اینچنینی( با قیمت بالای ۹۰ میلیون تومان) هستند.

جامعه هدف خودروهای پسابرجامی چه کسانی هستند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،در طول روزها و هفته های گذشته،خبر آغاز به تولید نخستین خودروی پسابرجامی در شرایطی روی خروجی خبرگزاری ها و صفحات روزنامه ها و جراید قرار گرفت،لذا قیمت بالای این خودرو،اما و اگرهای بسیاری را در اذهان ایجاد کرده است.

    به واقع انتظار عمومی از تولید خودروهای به اصطلاح پسابرجامی ناظر بر این است که بخش قابل توجهی از عموم مردم از امکان خرید،تهیه و استفاده از چنین اتومبیل هایی برخوردار باشند،اما عرضه خودرویی با قیمت بیش از 90 میلیون تومان،این انتظار را همچنان در هاله ای از ابهام قرار داده است.

    امیر علیخانی،یکی از فعالان قطعه ساز خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به لزوم در نظر گرفتن توان خرید عمومی جامعه در عرضه محصولات،اظهار داشت:بدون تردید تنوع و تکثر اقلام،کالاها و محصولات تولیدی و اقتضای جامعه و سلایق گوناگون ایجاب می کند تا محصولات عرضه شده با رِنج ها و سطوح قیمتی متفاوت در اختیار جامعه مصرف کننده قرار گیرد.

    وی افزود:منطق حکم می کند تا موقعیت هایی که در خصوص دستاوردهای برجام مطرح می شود،  از در برگیری و شمولیت قابل توجهی برخوردار باشد.

    این فعال در عرصه قطعه سازی خودرو عنوان کرد:در طی روزهای گذشته،اخبار و تبلیغات گسترده ای در ارتباط با آغاز به تولید نخستین خودروی پسابرجامی مطرح شده،اما قیمت اعلام شده برای این خودرو در رِنج و سطحی به نظر نمی رسد که عموم جامعه توان خرید و تهیه آن را داشته باشند.

    علیخانی گفت:به واقع،عرضه خودروی بالای 90 میلیون تومان،تغییر چندانی در برخورداری عموم مردم از خودروی پسابرجامی اشاره شده ایجاد نمی کند و همچنان بخش قابل توجهی از جامعه انتخابی به غیر از پراید،پژو،سمند و تیبا نخواهند داشت.

    وی افزود:به نظر می رسد،در انعقاد قرارداد خودروی پسابرجامی،جامعه هدف خاصی مد نظر قرار دارد که از توان اقتصادی بالایی برخوردارند،در غیر اینصورت خودرویی انتخاب می شد که حداقل در رده خودرو های پر تیراژ داخلی  همچون پراید و پژو405 و...( از حیث قیمتی)قابل عرضه باشد.

    ضرورت توجه به توانِ خریدِ عموم مردم در قراردادهای پسابرجامی خودرو

    موسی نجف پور،کارشناس اقتصاد،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به نوید بخش بودن پیوند دوباره همکاری های خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی در حوزه تولید گفت: اما نقد و ایراد وارده به این موضوع معطوف بر این واقعیت می شود که متاسفانه توان اقتصادی عموم مردم آنچنان که باید در نظر گرفته نشده است.

    وی افزود:به واقع،افراد یا گروه هایی که قادر به خرید خودروهای 80 تا 100 میلیون تومانی هستند،پیش از این نیز خودروهای با کیفیت بالا و معقولی همچون مزدای سواری و...خریداری می کردند و مشخص نیست این همه تبلیغات گسترده در خصوص خودروی پسابرجامی که اخیرا رونمایی شده،چه مبنا و اساسی داشته است.

    نجف پور عنوان کرد:طرح این موضوع به معنای منفک کردن جامعه و گروه های هدفی که توان اقتصادی آنها بالا و مطلوب است،نمی باشد و به هر حال تمامی گروه های جامعیتی کشور قابل احترام هستند و در تمامی دنیا افراد در طبقات اقتصادی متعدد و گوناگون قابل تعریف هستند که یک قشر از این طبقات اجتماعی نیز شامل افراد ثروتمند می باشند.

    وی افزود:متاسفانه طرح چنین انتقاداتی از سوی برخی،به مقابله و مخالفت با ثروت تعبیر می شود که این تلقی کاملا  اشتباه و ناصحیح است.

    کارشناس اقتصادی گفت:به واقع،نظر بنده ناظر بر این منطق است که باید در عرضه چنین محصولاتی،شمولیت جامعه هدف اصلی باشد و دستورکارها و اقدامات به نحوی طراحی نشود که تنها اقلیتی از جامعه،امکان برخورداری از چنین امکاناتی را داشته باشند.

    نجف پور در خاتمه یادآور شد:باید ساز و کاری لحاظ  می شد تا در انعقاد قراردادِ خودرویی که اخیرا رونمایی شده،اکثریت جامعه مد نظر قرار می گرفت،زیرا طبقه ثروتمند،پیش از این نیز از امکان خرید و تهیه خودروهای معقول و با کیفیت برخوردار بودند و این عموم و اکثریت جامعه هستند که به ناچار باید به خودروهایی همچون پراید،تیبا،پژو 405 و یا برخی خودروهای چینی نه چندان با کیفیت بسنده کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو