فونیکسریمکسبهتام

محلول‌های احیاگر قطعات مختلف خودرو را بیشتر بشناسید

اکسیر جوانی خودرو!

عصر خودرو- یک خودرو پس از مدتی کارکرد ممکن است دچار مشکلات مختلفی از برقی گرفته تا مکانیکی و... شود که البته در مورد مشکلات مکانیکی عمدتا به تعمیرات پرهزینه و اساسی ختم می‌شود؛ مشکلاتی مثل ضعیف‌شدن رینگ پیستون‌ها، خط‌افتادن یاتاقان‌ها، خورده‌شدن سر پیستون‌ها، کچل‌شدن دنده‌های گیربکس و... از جمله مواردی هستند که اگر در مقیاس نه‌چندان شدید اتفاق افتاده باشند، می‌توان بدون باز‌شدن کل تشکیلات موتور، گیربکس یا... و تنها با استفاده از محلول‌های احیاگر، آن را تا حد بسیار زیادی رفع کرد.

اکسیر جوانی خودرو!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، محلول‌های احیاگر که برای استفاده درون پیشرانه، جعبه دنده‌های دستی یا اتوماتیک، دیفرانسیل، جعبه فرمان، پمپ هیدرولیک فرمان و... تولید می‌شوند، تحت عنوان Revitalizant (و البته عناوین دیگری مثل Oil Treatment و...) شناخته شده و بیش از 2 دهه است که  روی کار آمده‌اند. اما امروزه با توجه به پیشرفت علم نانو‌تکنولوژی و نیاز شدیدتر به راهکارهای سریع برای رفع مشکلات اینچنینی، نقش مهم‌تری را در احیای وسایل نقلیه بازی می‌کنند. کلمه Revitalizant در زبان لاتین به معنای «بازگرداندن به زندگی» بوده و این محصولات اصولا به صورت مایع یا ژل در بازار یافت می‌شوند. احیاگرها بسته به کاربردشان و بخشی که قرار است ترمیم کنند، در بنزین یا روغن خودرو مخلوط می‌شوند و در کارکرد عادی تاثیر خود را می‌گذارند.

    کاربرد
    همانطور که پیش‌تر گفته شد، این دسته از محصولات اصولا در خرابی‌های نه‌چندان اساسی کاربرد دارند. برای مثال اگر خودروی شما مدتی است که دچار روغن‌سوزی خفیف شده و کمی از نیروی پیشرانه نیز تحلیل رفته می‌توانید از مکمل‌های احیاگر روغن استفاده کنید تا از بدتر شدن وضعیت رینگ پیستون‌ها جلوگیری شود. همچنین اگر در یک یا چند دنده از گیربکس صدای زوزه به گوشتان می‌رسد، مکمل‌های احیاگر گیربکس که با واسکازین مخلوط می‌شوند در بازار موجودند. اگر در سیستم هیدرولیک فرمان اندکی سایش به وجود آمده باشد و در نتیجه فرمان شما نرمی مورد انتظارتان را نداشته باشد، باز هم می‌توانید از این نوع مکمل‌ها استفاده کنید. همچنین اگر احساس می‌کنید انژکتورهای پیشرانه متوازن کار نمی کنند، محلول‌های احیاگری برای ترمیم این بخش نیز با فرمولی متفاوت از چیزی که در این مطلب می‌خوانید، در بازار موجود است. به طور کلی این نوع مکمل‌ها برای قطعاتی که دچار خراش شده‌اند و همچنین بخش‌هایی که در اثر استهلاک به درجه آزادی بیشتری رسیده‌اند (اصطلاحا جا باز کرده‌اند) کاربرد دارد. محلول به تدریج در سیکل کارکرد هر یک از بخش‌ها اثر مطلوب خود را می‌گذارد و در پایان دوره شاهد بخشی صیقلی و ایده‌آل خواهید بود.

    چگونه؟!
    این محلول‌ها اصولا حاوی لایه ترمیم‌کننده‌ای تحت عنوان «Cermet- سِرمت» است. Cermet در واقع یک کامپوزیت (مواد ترکیبی) حاوی سرامیک (Ceramic) و فلز (Metal) است که نام آن نیز از ترکیب بخش اول همین دو عنصر تشکیل‌دهنده به‌دست می‌آید و اصولا فلز به کار رفته در این کامپوزیت، نیکل، کُبالت و یا مولیبدنیوم است که همپوشانی نسبتا خوبی با متریال به کار رفته در اجزای فنی خودرو خواهد داشت. شما با اضافه کردن احیاگر به روغن موتور، واسکازین گیربکس یا دیفرانسیل و...، محتویات محلول در روغن حل می‌شود و لایه سِرمت در طی چند‌صد‌کیلومتر کارکرد (بسته به چیزی که کارخانه سازنده اعلام کرده)، به تدریج ‌روی بخش‌های آسیب‌دیده می‌نشیند و آن بخش را ترمیم می‌کند. در واقع شما تا پیش از تکمیل پروسه احیا، نباید روغن را عوض کنید تا شاهد تاثیر کامل آن باشید و پس از اتمام دوره احیا، موتور یا بخش مد‌نظر کارکرد نرم‌تر و سالم‌تری خواهد داشت. حتی بعضا دیده شده که استفاده از نمونه‌های مرغوب این دسته از محصولات در پیشرانه موجب بهبود قدرت، کشش و مصرف سوخت خواهد شد.

    چند نکته کوتاه
    محصولات مذکور که البته نمونه‌های مرغوب و تاثیرگذارشان قیمت‌های نسبتا بالایی دارند معمولا در انواع یک یا چند‌مرحله‌ای به بازار عرضه می‌شوند. انواع تک‌مرحله‌ای که اصولا تاثیر بهتر و سریع‌تری دارند، قیمت بالاتری نسبت به چند‌مرحله‌ای‌ها دارند اما مسئله اینجاست که برای دریافت بهترین تاثیر باید چند نکته را رعایت کنید. نخست اینکه بهتر است محلول در روغن تازه و مرغوب ریخته ‌و پس از اتمام دوره ذکر شده روغن به طور کامل تعویض شود.
    همچنین پیشنهاد می‌شود که پیش از استفاده از محلول‌های احیاگر، از مکمل‌های شست‌و‌شوی مسیرها استفاده کنید تا احیاگر تاثیر مطلوبی روی سطوح مد نظر بگذارد. نهایتا بهتر است که تنها از احیاگرهای معتبر استفاده کرده و به برندهای ارزان قیمت اعتماد نکنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط