فونیکسریمکسبهتام

معابر ناهموار و چاله چوله های شهر تهران معضلی لاینحل

عصر خودرو- معابر ناهموار و چاله چوله های شهر تهران به عنوان معضلی حل نشدنی پایتخت نشینان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

معابر ناهموار و چاله چوله های شهر تهران معضلی لاینحل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، دیگر چاله ها و فرو رفتگی معابر  کلانشهر تهران مشکلی جدید نیست و هر روز پایتخت نشینان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

    پایتخت و تفاوتش با دیگر شهرها

    تهران شهر عجیب و غریبی است و خیلی چیزهایش با خیلی چیزهای شهرهای دیگر فرق می کند. نه تاریخ آن شبیه تاریخ سایر پایتخت ها و کلانشهرهای مهم دنیاست و نه شکل و شمایل بزرگ شدن و توسعه آن در سیر تکامل از روستایی مهجور در شمال ری به بزرگ ترین و شلوغ ترین شهر ایران، به نمونه دیگری می ماند.

    مشکلات تهران هم مشکلات خاص خود تهران است که در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ظهور و بروز می کند و علاوه بر مشکلات شهرهای بزرگ، که از اقتضائات آنهاست، در عرصه زندگی مردم پایتخت نشین نمود پیدا می کند و این مشکلات در سیر تکامل شهر نهادینه شده اند و ریشه ای تر از آنند که بتوان به رفع آنها امیدوار بود. بخشی از این مشکلات، مربوط به مسائل فنی و مهندسی شهری است که دامنه ای به درازای تمام مسائل یک شهر را در برمی گیرد. از طرح جامع معطل و محدوده نامشخص توسعه شهری اش گرفته، تا بافت آشکار و پنهان فرسوده شهری و البته ترافیک منحصربه فردش.

    مشکلات پایتخت نشینان

    از سوی دیگر وضعیت نابسامان کارخانه های آسفالت سازی و محدودیت های تخصصی و همین طور عددی این کارخانه ها عملاً امکان نظارت کامل و فشار برای تولید آسفالت مرغوب را از میان می برد. نیروهای مجری نیز کمتر از توان و تخصص لازم برخوردارند، حال آنکه وقتی به قضیه دقیق نگاه کنیم متوجه می شویم که آسفالت چه پدیده پیچیده یی است و طراحی و تولید و اجرای آن تا چه حد دقت و تجربه و تخصص می طلبد. به عنوان نمونه در مرحله اجرا اگر شیب عرضی خیابان در اجرای آسفالت نادیده انگاشته شود، عملاً هنگام بارندگی آب در نقاطی جمع خواهد شد که در اثر تبخیر و یخبندان و نمک پاشی و... خود به عنوان عامل مخربی آسفالت را می خورد...

    علاوه بر این جزئیات فنی، مسائل مدیریتی نیز در این ماجرا نقش دارند. هر مدیر جدیدی قاعدتاً بر اساس سلایق و اهداف مدیریتی خود، طرح هایی را برنامه ریزی و اجرا می کند که البته در این مورد به خودی خود اشکالی نیست.

    اما مساله اینجا است که به دلیل فقدان نهادینه سازماندهی، بسیاری از این برنامه ها با تغییر مدیران معطل می مانند .
    تجربه نشان داده که بدون وجود یک شرکت یا سازمان معین، متشکل از نیروهای متخصص با اهداف و البته برنامه بلندمدت مشخص برای حل معضل آسفالت یا ترافیک یا هر معضل شهری دیگر و اتکا به طرح های جهادی سلیقه یی، نمی توان چندان به آینده و رفع مشکلات امیدوار بود.

    ترافیک، شاید بارزترین مشکلات شهری باشد که تمام مدت، جان مردم صبور تهران را می فرساید و در ارتباط مستقیم با روح و روان آنان قرار می گیرد. اگر بدبینانه قضایا را نگاه کنیم، باید بگوییم کدام کارشناس ترافیکی در دنیا می تواند با قطعیت ادعا کند که راه حل قطعی برای تخفیف این مشکل شهری در تهران دارد؟ چه راه حلی مستقیم تر از ممنوعیت و محدودیت تردد خودروها در طرح های ترافیکی مختلف؟ یا چه راه حلی سر راست تر از سهمیه بندی سوخت، همچنین مسائل جزئی همچون وضعیت نامطلوب رو سازی خیابان های شهر و کیفیت بد آسفالت معابر اصلی و فرعی مد نظر است که بعد از هر برف و باران بلای جان شهروندان می شود.

    معلولان بیشترین قشر آسیب پذیر از ناهمواری معابر و چاله چوله های شهر

    جدا از عابران، رانندگان و موتورسوران که به دلیل اصلاح نامناسب هندسی و چاله چوله های شهر تهران به شکلی کاملا جدی آسیب می بینند، معلولان شهر که غالبا توجهی به این قشر نمی شود بیشترین آسیب را متحمل می شوند چه بسا معلولی برای انجام کاری از منزل بیرون رفته است که به دنبال غفلت مسئولان در معابر ناهموار و چاله چوله های خیابان ها ولیچرشان وا‍‍‍‍‍‍‍ژگون شده و نا رضایتی شان را به بار می آورد.

    مناسب سازی معابر از اولویت های شهرداری است

    علی صابری عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مناسب سازی شهر ابعاد مختلفی دارد از این رو نمی توانیم اقدامات کیفی شهرداری را با خط کش کمیت اندازه گیری کنیم.

    وی با اشاره به اهمیت کیفیت مناسب سازی در شهر، افزود: مناسب سازی را نباید با کمیت و عدد و رقم در اقدامات شهرداری در نظر گرفت.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: این مناسب سازی ها یکپارچه و با استانداردهای ابلاغی و نظارت یک مرکز خاص انجام نمی شود، به همین دلیل معتقدم مناسب سازی در سال گذشته به طور کامل انجام نشده است.

    صابری با بیان اینکه در سال های گذشته، برخی اقدامات مناسب سازی از سوی معاونت عمرانی شهرداری تهران انجام شده است، تصریح کرد: این موضوع از این جهت که به دنبال ردیف و بودجه برای این امر نیستیم مطلوب است اما تمرکز زدایی ، از ابعاد چالشی آن محسوب می شود.

    وی در پایان یادآور شد: ستاد مناسب سازی شهرداری تهران باید برنامه ریزی جدی در این موضوع داشته باشد تا روند مناسب سازی مطلوب پیش برود.

    معابر و مناسب سازی برای تردد ماشین ها، موتورسوران و شهروندان از جمله اولویت های شهرداری محسوب می شود و باید هر شهروند به محض تردد در معابر احساس امنیت کرده و مسئولان در این راستا غفلت به خرج ندهند تا دیگر شاهد بروز این زخم کهنه نباشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو