فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۱۶۲»

آلودگی هوای ناشی از ترافیک، کودکان را پیر می‌کند

عصر خودرو- جدیدترین یافته‌های علمی در حوزه آلودگی هوا نشان می‌دهد کودکانی که در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک قرار می گیرند، فرایند پیری‌شان تسریع می‌شود.

آلودگی هوای ناشی از ترافیک، کودکان را پیر می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، سولماز احدی،  کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس خبر منتشر شده در  وب‌سایت sciencedaily  در ماه می 2017، با استناد به مقاله منتشرشده در مجله طب کار و محیط‌زیست، شواهدی از آسیب DNA به نام کوتاه شدن تلومر (آسیب DNA در جهت تسریع فرایند پیری) در کودکان و نوجوانان متاثر از سطوح بالای آلودگی هوای ناشی از ترافیک مشاهده شده است. این مطالعه به دنبال شواهد بدست آمده از تأثیر آلودگی هوا بر ایجاد استرس، تخریب بافت‌های چربی، پروتئین و DNA صورت گرفت.

    به گفته احدی، بر اساس تحقیق اولیه صورت گرفته توسط دکتر بالمس از دانشگاه کالیفرنیا و همکارانش، شواهدی از این نوع اختلال DNA در افراد جوان مبتلا به آسم نیز مشاهده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد، طول تلومر مورد نظر می‌تواند نشانگر بیولوژیکی مناسبی جهت تشخیص آسیب DNA ناشی از التهابات مزمن و عوامل زیست‌محیطی باشد.

    آنگونه که این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته،  در این مطالعه، رابطه غلظت هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای(PAHs) به‌عنوان آلاینده موجود در فرایند احتراق خودروها، بر میزان کوتاه شدن تلومر را در 14 کودک و نوجوان ساکن در شهر فرسنو کالیفرنیا (دومین شهر آلوده آمریکا) بررسی کردند که ارتباط خطی و معکوس مواجه با PAHs  و طول تلومر مشاهده شد. این بررسی نشان داد، کودکان و نوجوانان مبتلا به آسم، در معرض غلظت بالاتری از PAHs قرار داشته‌اند و این رابطه با در نظر گرفتن سایر موارد چون ابتلا به آسم و فاکتورهای سن، جنس و نژاد نیز بررسی شد و همچنان معنی‌دار بود.

    این مطالعه می‌افزاید، قواعد تأثیر آلودگی هوا بر کوتاهی تلومر در کودکان نسبت به بزرگسالان متفاوت بوده که می‌تواند آن‌ها را نسبت به مخاطرات ناشی از آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر کند.  دکتر بلومس و همکارانش اذعان کردند، دانش و اطلاعات بیشتری به‌منظور تعیین میزان تأثیر آلودگی هوا در سطوح مولکولی مورد نیاز بوده و در آینده تلومرها با فراهم‌سازی نشانگرهای جدید می‌تواند منعکس‌کننده اثرات سطوح سلولی مواجه با آلودگی هوا و سایر عوارض جانبی بر سلامتی باشند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو