فونیکسریمکسبهتام

خودروهای برقی کرایه‌ای؛ ابتکار تازه چین برای با مبارزه آلودگی هوا

عصر خودرو- مسئولان و دست اندرکاران سیستم حمل و نقل شهری کشور چین در اقدامی ابتکاری با قرار دادن خودروهای برقی در سطح شهر پکن، شرایطی را فراهم کرده اند تا افرادی که نیاز به خودرو دارند، بتوانند با پرداخت مبلغ ناچیزی از آن استفاده کنند.

خودروهای برقی کرایه‌ای؛ ابتکار تازه چین برای با مبارزه آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، این تازه ترین حرکت چین برای کاستن از مشکل افسارگسیخته آلودگی هوا و البته کاهش ترافیک است و متقاضیان می توانند با نصب یک نرم افزار ویژه در تلفن های همراه خود، از این خودروها در هر ساعاتی از شبانه روز بهره مند شوند.
    تا پیش از این فقط شنیده و دیده شده بود که در شهرهای بزرگی نظیر پکن و یا شانگهای در شمال و شرق چین فقط مردم می توانند با استفاده از نرم افزارهای موجود در تلفن های همراه خود و البته با هزینه ای بسیار ناچیز دوچرخه و حتی موتور سیلکت های برقی کرایه کنند اما اینک استفاده از خودروهای برقی نیز به فهرست این وسایل نقلیه افزوده شده است.
    اجرای این طرح علاوه بر موضوع کمک به کاهش آلودگی هوا باعث می شود تا شهروندانی که به لحاظ مالی در شرایط خوبی قرار ندارند، نیازی به خرید خودرو لااقل برای تردد در داخل شهرها نداشته باشند.
    «گوفان»، نام شرکتی است که در کشور چین پیشتاز این طرح لقب گرفته است. این شرکت هم اکنون ایده جدید خود را در سطحی گسترده در شهر پکن به مرحله اجرا گذاشته و در اولین گام یک هزار دستگاه خودرو برقی را در طرحی آزمایشی در دسترس مردم پایتخت قرار داده است.
    این شرکت اعلام کرده که برای تشویق مردم جهت استفاه از خودروهای شارژی، پول زیادی نمی خواهد و متقاضیان می توانند فقط با مبلغی ناچیز به عنوان پیش پرداخت سوار این خودروها شوند.
    بر اساس اعلام شرکت یاد شده، مردم قادر خواهند بود از این خودروها در هر ساعتی از شبانه روز استفاده کنند.
    بر اساس تعرفه در نظر گرفته شده از سوی این شرکت برای هر کیلومتر تقریبا یک یوان معادل 550 تومان از مشتری دریافت می شود و پول نیز از طریق همان نرم افزار از وی کسر خواهد شد.
    این شرکت اعلام کرده است که بزودی این برنامه را به چندین شهر دیگر چین تسری می دهد و شمار خودروهای برقی خود را به 15 هزار دستگاه می رساند.
    این طرح مزایای دیگری هم دارد از جمله اینکه مردم لازم نیست خودروهای بنزینی خود را در مواقع غیرضروری به سطح شهر بیاورند که این موضوع باعث می شود بسیاری از هزینه های جانبی آنها نیز کاسته شود.
    این طرح البته برای شهروندانی که فاقد خودرو شخصی در چین هستند، با استقبال بیشتری مواجه شده چرا که آنها می توانند در هر زمان و در هر مکانی از این خودروها استفاده کنند.
    از سوی دیگر مشترکان در هر نقطه ای از شهر که باشند، می توانند این خودروها را که مجهز به سیستم مکان یاب (جی پی اس) هستند، از طریق برنامه نصب شده در گوشی تلفن همراه خود به راحتی پیدا کنند و زمانی هم که نیازی به آن نداشتند، در مکانی مناسب در حاشیه خیابان خودرو را پارک کنند.
    انتظار می رود که بر اساس اعلام شرکت مذکور میزان خودروهای برقی برای کرایه تا پایان سال جاری میلادی در 20 شهر پرجمعیت کشور با افزایش قابل ملاحظه ای همراه باشد.
    وزارت امنیت عمومی چین اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی نزدیک به 135 میلیون خودرو در جاده های سراسر این کشور 260 میلیون سفر در هر روز انجام داده اند و چین دیگر مانند گذشته نمی تواند عنوان «پادشاه دوچرخه» را یدک بکشد، زیرا بیشتر از هر زمانی دارای اتومبیل است.
    به باور مسئولان و دست اندرکاران محیط زیست کشور چین، وجود چنین خودروهایی امروزه بیش از هر زمان دیگری در این کشور احساس می شود چرا که شهرهای چین از آلوده ترین شهرها جهان به لحاظ آب و هوایی محسوب می شود و یکی از دلایل آن تردد بالغ بر 300 میلیون دستگاه خودرو در اقصی نقاط آن عنوان شده است.
    به گزارش ایرنا، تنها در شهر پکن پایتخت چین که بیش از 20 میلیون نفر جمعیت دارد، نزدیک به شش میلیون دستگاه خودرو در تردد هستند که نقشی اصلی در آلودگی فزاینده این شهر دارند.
    اداره ترافیک وزارت امنیت عمومی چین نیز به تازگی در گزارش خود از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و خودروها را یکی از منابع مهم آلودگی دانسته است.
    بر اساس یافته های جدید دانشمندان، آلودگی هوا در جهان سالانه نزدیک به شش میلیون نفر را به کام مرگ می فرستد که بیش از نیمی از آمار مرگ و میر ناشی از این پدیده متعلق به کشور های آسیایی هند و چین است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو