فونیکسریمکسبهتام

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده

اتومبیل‌های شوخ‌طبع

عصر خودرو- اکثر ما با مسائل، مشکلات و ایرادات متداول خودروها تا حدودی آشنایی داریم و در شرایط مختلف با این مشکلات برخورد کرده‌ایم. در خصوص این مشکلات در خودروهای مختلف تجربه کسب کرده و راه ریشه‌یابی و رفع آنها را می‌دانیم. اما گروهی از ایرادات نیز هستند که به‌ندرت به وجود می‌آیند اما در نگاه اول گیج‌کننده، غیر‌عادی و حتی خنده‌دار به نظر می‌رسند و ممکن است عیب‌یابی و رفع آنها در عین پیش‌پا‌افتادگی، در گام‌ اول ممکن نباشد.

اتومبیل‌های شوخ‌طبع
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به گروهی از این مشکلات احتمالی که در کنار دردسرساز‌بودنشان گاهی سرگرم‌کننده می‌شوند!

    1- با بستن سوئیچ و خارج‌کردن کلید از مغزی، خودرو خاموش نمی‌شود
    یکی از ایرادات عجیبی که ممکن است هر کسی را غافلگیر کند، خاموش‌نشدن خودروست! اکثر ما در خصوص ایرادات و مشکلات مرتبط با پیشرانه بیشتر انتظار داریم پیشرانه روشن نشود. اما گاهی هم وارونه این مسئله رخ می‌دهد. از آنجایی که نمی‌توان خودرو را به صورت روشن رها کرد، در این شرایط چاره کار خاموش‌کردن پیشرانه با کلاچ در قدم اول است. در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک تنها چاره کشیدن فیوز اصلی ECU یا سوکت کوئل است.
    خاموش‌نشدن خودرو چند حالت ممکن است داشته باشد. حالت اول، قطع برق کابین و روشن‌ماندن پیشرانه است. یعنی با بستن سوئیچ برق تجهیزات خودرو قطع شده و تنها پیشرانه به کار خود ادامه می‌دهد. این حالت نشان‌دهنده این است که مغزی کلید سالم بوده و ایراد به احتمال زیاد از دسته سیم‌های پیشرانه است. بنابراین جست‌وجو را باید از محفظه پیشرانه آغاز کرد. گاه پیش می‌آید که یکی از دسته سیم‌ها در یک ناحیه تحت فشار مکانیکی قرار گرفته و سیم‌ها له شده یا توسط جانوران موذی آسیب می‌بیند و رشته‌های داخلی آنها با هم تماس پیدا می‌کند. ذوب‌شدن کنتاکت‌های رله دوبل و قطع‌نکردن برق پیشرانه توسط آن نیز یکی از ایرادات احتمالی است. وجود آلودگی، رطوبت و براده در سوکت‌ها و ایجاد اتصال کوتاه نیز می‌تواند موجب بروز این مسئله شود. نصب دزدگیرهای غیر‌استاندارد به صورت وصله‌پینه و وجود ایرادات نرم‌افزاری در خودروهای مالتی‌پلکس نیز ممکن است باعث روشن باقی‌ماندن پیشرانه شود که در این صورت چاره‌ای جز استفاده از دستگاه عیب‌یابی باقی نمی‌ماند.
    حالت دیگر این مشکل این است که مغزی سوئیچ کلا کار نکرده و اتفاق خاصی با بستن سوئیچ رخ نمی‌دهد. در خودروهایی که رله سوئیچ دارند، این مسئله ناشی از گیرپاچ‌کردن رله یا ذوب‌شدن کنتاکت داخلی آن است اما در صورت سالم‌بودن رله و یا فقدان آن، باید سراغ خود مغزی رفت. وجود اتصالی در سوکت‌های مغزی سوئیچ، دسته سیم داشبورد، نصب غیر‌اصولی دزدگیر، نصب غیر‌اصولی استارت کی‌لس و یا حتی خرابی و فرسودگی توپی مغزی استارت این مشکل را ایجاد می‌کند. معمولا وقتی توپی مغزی استارت فرسوده شود، می‌توان کلید را در هر مرحله‌ای از جای خود بیرون کشید که بنابراین بهتر است کل ست سوئیچ استارت تعویض شود. 

    2- کلیدهای شیشه بالابر وارونه کار می‌کنند
    وارونه کار‌کردن کلید‌های شیشه بالابر نیز یکی از ایرادات دردسر‌سازی است که دلیلی جز دستکاری سیم‌کشی ندارد. گاهی پیش می‌آید که کلیدهای شیشه بالابر به جای یکدیگر کار کنند. مثلا کلید راننده، شیشه شاگرد را حرکت دهد و بالعکس. در خودروهایی که کلیدهای شیشه بالابر ‌روی کنسول یا داشبورد تعبیه‌شده طبیعتا این ایراد ناشی از جا‌به‌جا وصل‌کردن سوکت‌هاست اما در خودروهایی که کلیدهای شیشه بالابر آنها روی درها بوده و به صورت تبدیل بسته شده‌اند یا واجد کنترل یونیت هستند، داستان کمی پیچیده‌تر است. در خودروهایی که کلید تبدیل داشته و سوکت آنها مجتمع است (برای هر کلید، سوکت مجزا وجود ندارد) باید به دنبال وجود براده در سوکت بود. گاهی ممکن است سوکت از داخل تخریب شده یا اصطلاحا در داخل خودش بریزد که در این حالت سوکت را باید ترمیم یا تعویض کرد. دستکاری سیم‌کشی، شل‌شدن اتصال بدنه، لخت شدن سیم و تماس یافتن رشته‌ها در یک ناحیه و انشعاب‌گیری غلط برای سیستم‌هایی نظیر پاور ویندوز ممکن است علت این مسئله باشد. وجود اتصال کوتاه در مدار ‌یک سیم حتی ممکن است باعث وارونه کار کردن کلید شیشه بالابر شود به طوری که با فشار دادن کلید به یک سمت، شیشه در جهت عکس حرکت کند. اگر خودرو به کنترل یونیت شیشه بالابر مجهز است، باید توسط یک متخصص مدارات داخلی آن بررسی شود.

    3- فرکانس راهنما و فلاشر به صورت دائم تغییر می‌کند
    اصولا مدار راهنما و فلاشر در تمامی خودروها فارغ از اینکه نرم‌افزاری باشد یا سخت‌افزاری، به گونه‌ای طراحی شده که به مقاومت مدار حساس است. در واقع فرکانس کاری سیستم راهنما بر اساس مقاومت کلی مدار تنظیم می‌شود. بنابراین اگر یکی از لامپ‌ها به هر علتی کار نکند (سوختن یا قطع ارتباط) یا با نمونه غیر‌استانداردی تعویض شود، فرکانس راهنما‌زدن تغییر یافته و سریع‌تر از حالت عادی چشمک می‌زند. هدف از این نوع طراحی، هشدار به راننده مبنی بر فعالیت نادرست راهنما و سوختن یکی از لامپ‌هاست. اما گاهی ایراد عجیبی که در این سیستم رخ می‌دهد، نوسان فرکانس راهنما‌زدن است به این صورت که به هنگام فعال بودن راهنما، سرعت روشن و خاموش‌شدن آن به تدریج کم و زیاد می‌شود. این نوسان در فرکانس را بیشتر می‌توان در هنگام شتاب‌گیری و ترمز‌گیری مشاهده کرد‌ که حکایت از شل‌بودن یک لامپ یا سوکت آن دارد. گاهی نفوذ رطوبت در کاسه ممکن است موجب بروز این مسئله شود.
    اگر از چراغ‌های LED بازاری استفاده می‌کنید به یاد داشته باشید که کیفیت نامناسب این قطعات و ناپایداری آنها خصوصا در مدار پاور LED و آب‌بندی کاسه می‌تواند این مشکل را برای مدار به وجود آورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط