فونیکسریمکسبهتام

بررسی موفقیت کراس اوورها در منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر

بخت و اقبال در منطقه آزاد

عصر خودرو - خودروها در مناطق آزاد کشور برخلاف دیگر نقاط که برای ورود و دریافت پلاک ملی نیاز به ثبت سفارش و وجود نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش دارند، به چنین تشریفاتی نیاز نداشته و ‌طبق سلیقه مشتریان وارد کشور شده و پلاک منطقه آزاد را دریافت می‌کنند. در اینجا مسئله‌ای که مطرح می‌شود، نحوه استقبال از یک خودرو در مکانی فارغ از تشریفات رایج گمرکی و وجود حق انتخاب واقعی برای مشتریان است.

بخت و اقبال در منطقه آزاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱:۰۰
  • بخت و اقبال در منطقه آزاد
  • بخت و اقبال در منطقه آزاد
  • بخت و اقبال در منطقه آزاد
  • بخت و اقبال در منطقه آزاد
  • بخت و اقبال در منطقه آزاد
  • بخت و اقبال در منطقه آزاد
  • بخت و اقبال در منطقه آزاد
  • بخت و اقبال در منطقه آزاد

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این نوشتار به معرفی و دلایل موفقیت یا عدم موفقیت خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور در یک سال اخیر در منطقه آزاد اروند خواهیم پرداخت.

هیوندای توسان
هیوندای توسان کراس‌اوور جمع‌‌وجوری است که از سال 2004 برای رقابت با خودروهایی همچون تویوتا راو4 و هوندا CRV وارد بازار شد. توسان تاکنون در 3 نسل به تولید و عرضه رسیده ‌که هر سه نسل آن به ایران نیز وارد شده و توانسته به فروش مناسب و محبوبیت خوبی در بین خریداران برسد. توسان جدید در بخش پیشرانه از یک واحد 2 لیتری 4سیلندر خطی بهره می‌برد که قادر است 165 اسب بخار نیرو و 197 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و به یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک متصل شده است.  دیگر پیشرانه‌ای که در کشورهای حوزه خلیج فارس در منوی خریداران قرار می‌گیرد، همان واحد نام‌آشنای 2.4 لیتری 4‌سیلندر خطی است که می‌تواند 176 اسب بخار نیرو و 228 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در یک سال و اندی که از حضور توسان نسل سوم در بازار منطقه آزاد اروند می‌گذرد اکثر قریب به اتفاق توسان‌های وارد‌شده از پیشرانه 2 لیتری بهره می‌برند که این استقبال به دلیل اینکه اولا‌ توسان به طور استاندارد از پیشرانه 2 لیتری بهره می‌برد و اینکه دیگر پیشرانه‌ها همانند 2.4 لیتری مدتی بعد در منوی خرید قرار گرفت. هیوندای توسان برخلاف کیا اسپورتیج پس از تغییر نسل به خوبی جای خود را بین خریداران باز کرده و توانسته به یکی از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای منطقه آزاد اروند تبدیل شود. مورد دیگری که در موفقیت این خودرو نقش داشته است، طراحی بسیار زیبا، هماهنگ و دوست‌داشتنی توسان در نسل سوم در کنار بالابردن سطح آپشن‌های رفاهی از سوی کمپانی هیوندای و آشنایی نسبی تعمیرکاران با تولیدات هیوندای و سهولت در تامین قطعات است. هم‌اکنون هیوندای توسان بسته به سطح آپشن‌ها بین 78 تا 111 میلیون تومان در نمونه‌های صفر‌کیلومتر قیمت دارد.

تویوتا لندکروزر
لندکروزر در سال 1951 با نگاه و الگو‌برداری از محصولات برند جیپ ساخته شد. لندکروزر در سری‌های مختلفی از جمله سری 50، 60، 80، 100 و 200 تاکنون به بازارهای جهانی عرضه شده است. سری 200 یا J200 آخرین نسل از لندکروزر است که در سال 2007 رونمایی و با مدل 2008 روانه بازارهای هدف شد. لندکروزر سری 200 در سال 2015 برای سومین‌بار مورد بازنگری در طراحی داخلی و خارجی قرار گرفت که با فاصله کمی از عرضه آن در بازارهای جهانی از طریق مناطق آزاد تجاری به کشور و محدوده مجاز تردد خودروهای پلاک اروند وارد شده است. لندکروزر همیشه در بازار داخلی چه آن زمان که قابلیت عرضه خودروهای پلاک ملی با حجم موتور بالاتر از 2500سی‌سی آزاد بود و چه الان که دیگر امکان دریافت پلاک ملی برای آن وجود ندارد، مورد توجه خریداران شخصی و ارگان‌های دولتی به واسطه ویژگی‌هایی همچون قدرت مناسب موتور، ایمنی، مورد اعتماد‌بودن و دوام بوده و هست. از میان پیشرانه‌های متعددی که برای لندکروزر از سوی تویوتا در نظر گرفته شده است، پیشرانه‌های V6 4 لیتری با کد 1GR-FE با توانایی تولید 271 اسب بخار نیرو و گشتاور 385 نیوتن‌متر متصل شده به گیربکس 5 دنده اتوماتیک و پیشرانه V8 5.7 لیتری با کد 3UR-FE که قادر به تولید 362 اسب بخار نیرو و 530 نیوتن‌متر گشتاور متصل شده به گیربکس 8 دنده اتوماتیک بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده‌اند. بیشتر لندکروزرهای وارد شده به کشور از پیشرانه 4 لیتری V6 بهره می‌برند که دلیل این استقبال را می‌توان به کافی بودن قدرت موتور، قیمت تمام‌شده کمتر و استهلاک و مصرف سوخت پایین ‌نام برد. هم‌اکنون تویوتا لندکروزر بسته به سطح تجهیزات رفاهی در منطقه آزاد اروند در نمونه V6بین 220 تا 250 میلیون تومان و در نمونه V8 5.7 لیتری بین 270 تا 330 میلیون تومان در نمونه‌های صفر‌کیلومتر قیمت‌گذاری می‌شود.

مزدا CX5
CX5 کراس‌اوور کامپکت که اولین بار در سال 2012 از سوی کمپانی شهیر مزدا معرفی و با مدل 2013 به بازارهای مورد نظر عرضه شد. CX5 از زبان طراحی کودو و روح حرکت که برای اولین بار در کانسپت شیناری رونمایی شده بود، استفاده می‌کند. مزدا CX5 ‌ روی پلت‌فرمی مشترک با سدان مزدا3 و مزدا6 توسعه یافته است. همچنین این کراس‌اوور دوست‌داشتنی مزدا از فناوری SkyActive به طور گسترده در تمامی اجزای خود بهره می‌برد و در سال 2015‌ روی CX5 یک بازنگری و فیس‌لیفت انجام شد. دو پیشرانه برای CX5 در نظر گرفته شده‌ که اولی پیشرانه 4‌سیلندر خطی 2 لیتری  مجهز به فناوری SkyActive و تزریق مستقیم سوخت بوده که قادر است 152 اسب بخار و 200 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. پیشرانه دوم هم 2.5 لیتری I4 است که 184 اسب بخار نیرو و 250 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. هر دو پیشرانه بالا به گیربکس 6 دنده اتوماتیک متصل می‌شوند. نکته‌‌ حائز اهمیت در اینجا این است که در صورت انتخاب پیشرانه 2 لیتری می‌توان سیستم انتقال قدرت محرک جلو یا 4 چرخ متحرک را انتخاب کرد، اما در صورت انتخاب پیشرانه 2.5 لیتری تنها می‌توان سیستم انتقال قدرت 4 چرخ متحرک را انتخاب کرد. مزدا CX5 یکی از خاص‌ترین خودروهای لیست حاضر است که علاوه بر اینکه از سال 2012 به بازارهای جهانی عرضه شده، جزو معدود کراس‌اوورهای کامپکت غیر‌کره‌ای است که توانسته موفق ظاهر شده و خریداران گوشه‌چشمی به آن به عنوان خودرویی نسبتا خاص و با‌دوام و از برند معتبر که هم توانایی‌های فنی خوبی دارد و هم از عناصر زیبایی‌شناختی و از طراحی جذاب و به‌روزی برخوردار است. هم‌اکنون مزدا CX5 در نمونه‌هایی با پیشرانه 2 لیتری بین 100 تا 120 میلیون تومان و در نمونه‌هایی با پیشرانه 2.5 لیتری 140 میلیون تومان قیمت دارد.

تویوتا فورچونر
تویوتا فورچونر یکی از خودروهای شاسی‌بلند اندازه متوسطی است  که از سوی کمپانی تویوتا در بازارهایی همچون استرالیا و تایلند عرضه می‌شود. این خودرو در سایت تولیدی تویوتا در تایلند مونتاژ می‌شود. فورچونر براساس پلت‌فرم تویوتا ‌هایلوکس شکل گرفته و از پیشرانه‌های مشترکی نیز بهره می‌برد. برخلاف نسل قبل که عناصر طراحی یک وانت در فورچونر به چشم می‌خورد، نسل حاضر از طراحی کاملا‌ جدید و عضلانی بهره می‌برد و کاملا ترکیبی جدید را با مد نظر قرار دادن زبان طراحی تویوتا به نمایش می‌گذارد. شاید برای بعضی از علاقه‌مندان به خودرو جالب و یا حتی عجیب باشد که چطور شاسی‌بلند توانایی از سوی کمپانی صاحبنامی همچون تویوتا با قیمت‌گذاری منطقی و حفظ محدوده دیگر محصولات در لیست خودروهایی قرار گرفته که در یک سال گذشته آنطور که باید نتوانسته جای پای خود را در بازار باز کند؟ پاسخ این سوال را می‌توان از چند جهت بررسی کرد. اول اینکه فورچونر با اینکه در سال‌های پیشین از سوی نماینده تویوتا در ایران عرضه می‌شد، اما به دلایلی همچون سواری نه‌چندان راحت، شباهت بیش از حد به پیکاپ‌ هایلوکس نتوانست در آن سال‌ها به محبوبیتی دست یابد. نکته دوم این است که چون در مناطق آزاد کشور منبعی برای معرفی سایر محصولات وجود ندارد، فورچونر مغفول مانده است‌ و نکته سوم هم به سلیقه خریداران بر‌می‌گردد که صرفاً داشتن برند معتبر، قیمتی منطقی و فارغ از هزینه‌های گمرکی و آشنایی نسبی تعمیرکاران با خودرویی دلیل موفقیت خودرویی در بازار آزاد نخواهد بود. فورچونر در منطقه آزاد اروند با پیشرانه 2.7 لیتری 120 میلیون تومان و با پیشرانه 4 لیتری V6 بین 135 تا 165 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

میتسوبیشی مونترو اسپرت
مونترو شاسی‌بلند سایز متوسطی است که از سوی کمپانی شهیر میتسوبیشی در سال 2016 در برخی بازارها جایگزین مدل افسانه‌ای پاجرو شده است. این خودرو از پیشرانه 3 لیتری V6 بهره می‌برد که قادر است 219 اسب بخار نیرو و 281 نیوتن متر گشتاور تولید کند که به یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک متصل شده است.  مونترو اسپرت در فول‌ترین نسخه عرضه شده به بازار دارای امکاناتی مانند کروز کنترل، سیستم صوتی ارتقا‌یافته با 8 اسپیکر، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، پوشش چرم تریم داخلی و رینگ 18 اینچی آلیاژی مجهز شده است. میتسوبیشی با معرفی مونترو اسپرت در سال 2016 از زبان و المان‌های جدید طراحی خود پرده برداشت که می‌توان نمونه‌هایی از آن را در مدل‌های اوتلندر و ASX جدید مشاهده کرد. در قسمت جلو پنجره مونترو از طرح جدید استفاده شده که با نواری از جنس کروم تزیین شده و لوگوی میتسوبیشی در مرکز آن خود اصطلاحاً بولد شده و تمام خطوط به آن می‌رسند. در نمای کناری از خطوط ساده، روان و پویا استفاده شده که جذابیت بصری فراوانی ایجاد می‌کند. می‌توان یکی از دلایل عدم موفقیت مونترو اسپرت را در منطقه آزاد اروند در طراحی قسمت پشتی خودرو جست‌وجو کرد جایی که دو چراغ پشت به‌صورت قطره اشک از بالای ستون c به پایین کشیده شده است. دیگر دلیلی که می‌توان برای عدم موفقیت مونترو ذکر کرد، ناشناخته‌بودن این مدل برای خریداران است. علاوه بر اینکه چون این مدل به دلیل حجم موتورش از دریافت پلاک ملی محروم شده، لذا از سوی نماینده میتسوبیشی در ایران عرضه نمی‌شود و طبیعتاً در تامین قطعات مصرفی وضع چندان مناسبی ندارد. ضمن اینکه آشنایی تعمیرکاران و بازار دست دوم خوبی را با توجه به موارد ذکر شده نمی‌توان در حال حاضر برای آن متصور بود. مونترو اسپرت در مدل 4 چرخ متحرک بین 100 تا 125 میلیون تومان در نمونه صفر کیلومتر قیمت دارد.

هیوندای کرتا
کرتا، ix25، یا کانتاس نام کراس‌اوور ساب کامپکتی است که از سوی هیوندای موتورز در سال 2014 رونمایی شد. کرتا جوان‌ترین خودرو لیست حاضر است. کرتا‌ روی پلت‌فرمی مشترک با کیا سول، هیوندای آی 30 و الانترا توسعه یافته است. هیوندای برای کرتا در بازار خاورمیانه تنها پیشرانه 1.6 لیتری با توانایی تولید 123 اسب بخار و 152 نیوتن‌متر گشتاور در نظر گرفته که به یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک متصل شده است. هیوندای کرتا در بازار منطقه آزاد اروند با خودروهایی مانند نیسان جوک، رنو کپچر و فورد اکواسپرت رقابت می‌کند. کرتا به سیستم‌های ایمنی همچون کنترل دینامیکی بدنه VSM، کنترل پایداری الکترونیکی EBD، شروع حرکت در سربالایی HAC و سیستم کمکی پارک مجهز شده است. هیوندای کرتا همانند تویوتا فورچونر اشتراکاتی دارند. هر دو خودرو از برندهای شناخته‌شده و محبوب بازار هستند. هر دو اخیرا‌‌ به بازار خودروهای مناطق آزاد کشور وارد شده‌اند‌ و نتوانسته‌اند جای پای خود را در بازار خودرو کشور باز کنند. از دلایل موفقیت کمتر از انتظار کرتا در بازار می‌توان به ناشناخته‌بودن و طراحی که به جذابیت‌های سایر محصولات هیوندای نیست، اشاره کرد. دیگر مسئله‌ای که می‌توان در عدم موفقیت کرتا ذکر کرد ‌محدوده قیمتی آن است که در نمونه‌های صفر‌کیلومتر که به دست مشتریان می‌رسد، در محدوده قیمتی است که می‌توان کراس‌اوور‌های بزرگ‌تری همچون هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج  نسل قبل را با پیشرانه‌هایی  قدرتمند‌تر و امکانات رفاهی گسترده‌تر و همچنین فضای بیشتر اتاق و بازار دست دوم مناسب‌تر خریداری کرد. هیوندای کرتا هم‌اکنون در بازار منطقه آزاد اروند بین 75 تا 90 میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو