فونیکسریمکسبهتام

جانشین پراید در راه است

عصر خودرو- به‌روزرسانی پلت‌فرم کنونی پراید برای پاس‌کردن استانداردهای ۸۲گانه اجباری خودرو در سال آینده از نظر اقتصادی، مقرون به‌صرفه نیست و بر این اساس تا پایان امسال با تولید و عرضه ۲خودرو جایگزین پراید روی پلت‌فرم جدید SP۱۰۰ به بازار، تولید پراید متوقف خواهد شد.

جانشین پراید در راه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، شمارش معکوس برای از رده خارج‌کردن خودرو پراید به‌عنوان پرتیراژترین خودرو تولیدی کشورمان با ابلاغ استانداردهای جدید خودرویی تا پایان امسال آغاز شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب اعلام کرد: مشکل اصلی از رده خارج‌کردن پراید قیمت رقابتی و تقاضای بالای بازار برای این خودرو است چرا که اکنون در هیچ کجای دنیا خودرویی در محدوده قیمتی 20میلیون تومان نداریم و قیمت تمام‌شده محصولات جدید سایپا نیز بیش از پراید خواهد بود.

    مهدی جمالی از عرضه 2خودرو جدید روی پلت‌فرم جدید اس‌پی 100 به‌عنوان جایگزین پراید تا پایان امسال خبر داد و افزود: این دو خودرو هنوز نامگذاری و قیمت آن نهایی نشده است. آنچه مسلم است اگر پراید نتواند استانداردهای جدید تولید و عرضه خودرو که 82 استاندارد بسیار سختگیرانه و در رده استانداردهای تراز اروپاست را پاس کند، قاعدتا تولید این خودرو متوقف خواهد شد. با وجود این، وی تأکید کرد که به‌روزرسانی پلت‌فرم کنونی پراید برای پاس‌کردن استانداردهای اجباری جدید خودرو صرفه اقتصادی نخواهد داشت و با این روند تا پایان امسال خودروهای مذکور جایگزین پراید خواهد شد.

        دیگر شرکای خارجی

    مدیرعامل سایپا همچنین اجرایی‌شدن قرارداد این شرکت با سیتروئن فرانسه را در راستای رقابتی‌شدن صنعت خودرو تلقی کرد و افزود: در چارچوب این قرارداد شرکت مشترک سایپا - سیتروئن تشکیل شده و مقدمات اجرایی لازم برای آغاز همکاری و تولید محصول با برند مشترک در حال اجراست و این محصول مشترک به‌زودی راهی بازار می‌شود.

    جمالی افزود: علاوه بر قرارداد با سیتروئن، شرکت سایپا در حال مذاکره با 2شریک خارجی دیگر برای تولید مشترک خودرو در کشورمان است که یکی از این شرکت‌ها، کیای کره‌جنوبی است و اکنون بیشتر در حال مذاکره در مورد نحوه مشارکت دوجانبه هستیم. وی افزود: در چارچوب این مذاکرات نیز داخلی‌سازی‌ محصولات این برند کره‌ای در چارچوب قرارداد مشارکت و تولید خودرو مدنظر خواهد بود و این مشارکت می‌تواند در قالب تولید محصول مشترک باشد.

        پراید بازنشسته می‌شود

    رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به درخواست افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی اعلام کرد: کمیته صنعت پس از بررسی دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت و تطبیق آن با واقعیت‌های موجود جمع‌بندی بررسی‌ها و نظرات را به اعضای کمیسیون ارائه می‌دهد.

    عزیز اکبریان از بررسی کیفیت خودروهای داخلی توسط کمیسیون صنایع و معادن خبر داد و افزود: مشکلات کیفیت خودرو و راهکار‌های رفع این مشکلات به وزارت صنعت و خودروسازان اعلام شده و پس از‌ ماه مبارک رمضان در جلساتی با حضور خودروسازان و مسئولان وزارت صنعت این اقدامات را بررسی می‌کنیم. وی با بیان اینکه سازمان استاندارد متولی اعلام کیفیت خودرو‌هاست، گفت:

    سازمان استاندارد اعلام کرده که خودروی پراید تا پایان سال96 باید از خطوط تولید خارج و تولید آن متوقف شود و کمیسیون صنایع و معادن به‌خودروسازان نیز اعلام کرده و آنها تا پایان سال‌جاری پراید را بازنشسته می‌کنند. سازمان استاندارد باید نظرات خود را درباره کیفیت سایر خودرو‌ها اعلام کند تا کمیسیون صنایع و معادن مطابق با آن عکس‌العمل داشته باشد.

        مذاکره برای تعیین وضعیت «بن‌رو»

    در چارچوب مذاکرات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت رنوی فرانسه، استفاده از شرکت «بن رو» به‌عنوان آورده طرف ایرانی در حالی مدنظر قرار گرفته که هنوز مشخص نیست آیا این شرکت به‌عنوان رد دیون و بدهی‌های گذشته سایپا به سازمان گسترش واگذار خواهد شد یا اینکه شرکت مذکور ارزشگذاری و از سایپا خریداری می‌شود؟

    مدیرعامل سایپا در مورد تعیین وضعیت «بن‌رو» به همشهری اعلام کرد: در این زمینه مذاکراتی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران داشته‌ایم اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. در مورد قیمت بن رو نیز به تفاهم نرسیده‌ و مذاکرات هنوز نهایی نشده است.

    همچنین روش‌های مختلفی را برای ارزشگذاری سهام بن‌رو در پیش گرفته‌ایم اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. وی با رد اینکه مشخص‌نشدن ارزش سهام بن‌رو و توافق سایپا و سازمان گسترش در این زمینه، علت طولانی‌شدن روند مذاکرات این سازمان با رنو بوده است، گفت: در جریان مذاکرات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنوی فرانسه نیستم و از روند این مذاکرات یا دلایل طولانی‌شدن آن اطلاعی ندارم اما مذاکرات سایپا با سازمان گسترش در مورد شرکت بن‌رو هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو