فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصرخودرو»

سود و زیان حذف پرتیراژها

عصر خودرو- توقف تولید برخی خودروهای پرتیراژ داخلی به علت کیفیت پایین و غیراستاندارد بودن را می توان داستان تکراری جاده مخصوص دانست، داستانی که هر از چندی مطرح می شود اما اجرایی نمی شود و تولید این خودروها به دلیل بازار انحصاری و نبود جایگزین مناسب همچنان ادامه دارد.

سود و زیان حذف پرتیراژها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، دراین خصوص فعالان بازار خودرو معتقدند تا زماینکه جایگزین مناسبی برای این خودروها در نظر گرفته نشود خروج این خودروها امکان پذیر نخواهد بود. در میان خودروهای پرتیراژ داخلی، خودروهای پراید و پژو 405 همیشه نامزد اصلی خروج از چرخه تولید بوده‌اند؛ اما همواره به علت درآمدزایی بالای این دو خودرو، این مباحث محقق نشده است. اما این بار و با توجه به اعمال استانداردهای جدید این سوال مطرح می شود که آیا زیرساخت ها برای خروج پراید که سال ها است در خطوط خودروسازان جاخوش کرده فراهم است و آیا جایگزینی برای این خودرو در بازار مدنظر قرار گرفته است؟ در این خصوص برخی از فعالان حوزه خودرو بر خروج خودروهایی که شرایط تطابق با استانداردهای جدید را ندارند تاکید دارند و در مقابل برخی دیگر معتقدند که خروج خودروهای قدیمی از جمله پراید نیازمند پیش بینی خودرو جایگزین است، تفکری که در میان برخی از مسئولین نیز وجود دارد. با این حال هنوز اقدامی در این خصوص در کشور صورت نگرفته و خودروهایی که تاکنون در این راستا معرفی شده اند نیز به دلیل اختلاف قیمت چند میلیونی نتوانسته اند سهم قابل توجهی در بازار به دست آورند.
    با این حال در صورتی که اینبار سازمان ملی استاندارد بر اجرای استانداردهای جدید پافشاری کند، خودروسازان چاره ای جز ارتقای استانداردها و یا حذف خودروهای قدیمی از خطوط تولید نخواهند داشت. تغییراتی که با توجه به استانداردهای موجود باید در سه سطح ایمنی، آلایندگی و بدنه صورت بگیرد و از آنجا که خودروسازان در بحث ایمنی سیستمABS  و کیسه هوا، محصولات خود را به روز کرده اند؛ بنابراین این بار باید در دو سطح دیگر که مشمول پلت‌فرم خودروها می شود گام بردارند، تغییراتی که اعمال آنها بر روی پلت فرم خودروهای کنونی شاید چندان آسان نباشد و با این شرایط پیش بینی می شود این بار نیز همانند سال‌های گذشته خودروسازان یا از سازمان ملی استاندارد درخواست مهلت برای ارتقای محصولات خود کنند و به تولید ادامه دهند یا اینکه برای خروج و جایگزینی محصولات قدیمی خود تمهیداتی بیندیشند.
    در این خصوص امیرحسین کاکایی کارشناس حوزه خودرو می گوید: شرکت سایپا اعمال تغییرات برای رسیدن به استانداردهای جدید را در دستور کار قرارداده است و در صورتی که اواخر سال فشارها برای توقف تولید افزایش یابد اعمال تغییرات را در دستور کار قرار می دهد، اما این اقدام به صورت طبیعی افزایش قیمت این خودرو در بازار را به همراه خواهد داشت و آنچه مسلم است افزایش قیمت این خودرو از دست رفتن بخشی از بازار را به همراه خواهد داشت. 
    افزایش قیمت خودروهای قدیمی در صورت اعمال استانداردهای جدید این سوال را به وجود می آورد که با حذف این خودروها آیا بازار با مشکل مواجه نخواهد شد؟ در این خصوص این فعال حوزه خودرو می گوید: آنچه مسلم است با حذف پراید شاهد رونق بازار خودروهای کارکرده در کشور خواهیم بود؛ چراکه خریداران خودرو پراید توان خرید خودرو با قیمت بالاتر را ندارند و خودروهای کارکرده در این شرایط یکی از گزینه های اصلی برای این گروه محسوب خواهد شد.
    پیش بینی صورت گرفته در حالی است که با رونق بازار خودروهای کارکرده شاهد افزایش بیش از پیش سن خودرو در درازمدت خواهیم بود که این امر نیز کشور را با چالش های دیگری مواجه خواهد کرد؛‌ چرا که با توجه به قوانین موجود در کشور امکان تعویض این خودروها به راحتی وجود ندارد و در حال حاضر نیز خودروهای کارکرده بسیاری در لیست نوسازی قرار دارند اما فراهم نبودن زیرساخت های موجود در کشور موجب شده تا شرایط برای نوسازی این خودروها فراهم نشود. به گفته کاکایی با توجه به موارد مذکور می توان گفت ساختارهای موجود درکشور برای توقف تولید خودروهای قدیمی از جمله پراید فراهم نیست و تمهیدات جانبی در این زمینه دیده نشده است به همین دلیل توقف تولید این خودروها در شرایط کنونی تنها در راستای پاسخگویی به هجمه های مطرح شده صورت گرفته است و چازه ساز نخواهد بود.
    انحصاری بودن بازار یکی دیگر از دلایلی است که این کارشناس خودرو معتقد است شرایط را برای خروج خودروهای قدیمی دشوار می کند، به گفته این کارشناس خودرو مشتریان ایرانی گزینه دیگری در مقابل خودروهای قدیمی ندارند و بنابراین به سمت خرید  این محصولات کشیده می‌شوند و با توجه به بازار انحصاری، راه صحیح و منطقی این است که مانند همه جای دنیا، ابتدا محصولاتی جایگزین برای این خودروها تعریف شود و سپس به‌تدریج خودروهای قدیمی را از خطوط تولید خارج کنیم؛ زیرا حذف ناگهانی آنها (بدون جایگزین) روش استاندارد و درستی به‌شمار نمی‌رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو