فونیکسریمکسبهتام

راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو را بشناسید

عصر خودرو- آمار سرقت‌ها به خاطر بی‌احتیاطی صاحبان آنها بالا است، چرا که این افراد اصلاً توجهی به هشدارهای پلیسی ندارند.

راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو را بشناسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ، «نصیحت» کلمه‌ای غیر قابل تحمل است، زمانی که در جایگاه نصیحت شونده قرار می‌گیرید مدام در دلتان خط و نشان می‌کشید که ههه! چه خوش خیالم! حتماً هم گوش می‌دهم. شاید همین حس بازدارندگی نصیحت است که باعث می‌شود خیلی‌ها دست از کار اشتباه‌شان بر ندارند با اینکه مدام به آنها توصیه می‌شود راهی که می‌روی به ناکجاآباد است. القصه دانشمندان و روانشناسان، همیشه سعی می‌کنند به جای اینکه صحبت را طولانی کنند و دل به نصیحت دیگران بگذارند، آنچه هشدار است را در قالب داستان و خاطره بیان می‌کنند تا به دل بنشیند و کارساز شود. این نصیحت‌ها در همه جا صدق می‌کند و فرقی هم ندارد چه کسی آنها را بیان می‌کند. برای همین هم هست که آمار سرقت‌ها به خاطر بی‌احتیاطی صاحبان آنها بالا است، چرا که این افراد اصلاً توجهی به هشدارهای پلیسی ندارند و یک گوش برای آنها در است و گوش دیگر دروازه و اکثریت آنها به اتفاق مدعی هستند که «از ما سرقت نمی‌شود» اما همین افراد خوش‌خیال، همان مالباختگان آینده هستند.

    برای همین نصیحت را کنار گذاشتیم به سراغ کهنه‌کاران این کار رفتیم تا خودشان بگویند که چه کارهایی را انجام دهید که در لیست سرقت سارقان خودرو قرار نگیرید.پژمان سر به زیر و کم حرف؛ اما حرفه‌ای. تخصصش سرقت خودرو آن هم در چشم بر هم زدنی است. متهم 20 ساله که بیش از 500 سرقت در کارنامه اتهامات خود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار "روزنامه ایران" به شما می‌گوید چه کنید که روی دست سارقان بلند شوید و به آنها اجازه ندهید که مالکان خودروهای‌تان باشند.

    چه کنیم که خودروهای‌مان سرقت نشوند؟
    باید شرایط را طوری فراهم کرد که سرقت برای سارقان سخت شود. هر چقدر سیستم ایمنی را بالا ببرید احتمال سرقت کمتر خواهد شد. شک نکنید که تنها با در نظر گرفتن یک سری موارد کلیدی که خیلی ساده و پیش پا افتاده هستند، می‌توانید دزدان را نقره داغ کنید. اگر قوانین طلایی «محل پارک خودرو و تجهیزات ایمنی» را رعایت کنید؛ شک نکنید که خودروی‌تان چشم سارقان را نمی‌گیرد.

    برویم سراغ اولین قانون طلایی، منظور از محل پارک خودرو چیست؟
    جاهایی که دوربین دارد، خط قرمز سارقان است. از روی تصاویر ضبط شده دوربین‌ها خیلی سریع شناسایی می‌شویم و برای همین هم کمتر به سراغ خودروهایی می‌رویم که در محل‌هایی پارک شده باشند که دوربین مداربسته داشته باشند. یکی دیگر از مسائلی که در رابطه با جای پارک خودرو باید در نظر گرفت این است که تا آنجا که می‌شود خودرو را در پارکینگ پارک کرد.

    محل خلوت و شلوغ نقشی در بازدارندگی سرقت دارد؟
    نمی‌شود به‌طور حتم و یقین گفت تأثیر دارد، اما بی‌تأثیر هم نیست. سارقان سرعت عمل زیادی در سرقت دارند، اما قاعدتاً اگر محل پارک خودرو شلوغ‌تر باشد،  ترس و وحشت برای شناسایی شدن و لو رفتن بیشتر است، لذا کمتر سراغ این محل‌ها می‌رویم. البته یک سری کارها هم هست که باید روی خودرو انجام داد تا سرقت آنها سخت‌تر شود. دوستی داشتم که تخصصش سرقت خودروهایی بود که در نزدیکی متروها پارک می‌کردند. او مطمئن بود که صاحبان این خودروها، ماشین‌های‌شان را پارک کرده و با مترو به محل کارشان یا خرید رفته‌اند و اگر خیلی زود برگردند بی‌شک دو ساعتی زمان نیاز دارند. او در مقابل متروها زاغ‌زنی راننده‌ها را می‌کرد و با دیدن خودروی مناسب به سراغ آن می‌رفت و چون خیالش راحت بود که صاحب خودرو قرار نیست به این زودی‌ها برگردد با خیال راحت سرقتش را انجام می‌داد.

    در مورد دومین کلید طلایی بگو؟
    اولین کار، گذاشتن دزدگیر قطع‌کن است. همه باتری‌سازها این کار را انجام می‌دهند. یک سوئیچ مخفی روی ماشین نصب می‌کنند و زمانی که من و همدستانم قصد سرقت خودرو را داریم، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و به این خاطر است که تا دکمه را نزنید ماشین استارت نمی‌خورد و کلید این استارت دست راننده است.

    دزدگیر بیشترین تأثیر را دارد؟
    من خودم پول زیادی خرج کردم و خودرو خود را مجهز به دزدگیر کردم. حالا خیالم راحت است و هر جایی بخواهم ماشینم را پارک می‌کنم. دیدن چراغ دزدگیر، خودش باعث می‌شود که دزدها راهشان را کج کنند و به مسیر دیگری بروند. صاحبان خودرو یک چیز را فراموش نکنند که محل قرار دادن دزدگیر را جایی در دسترس قرار ندهند. معمولاً محل نصب این دزدگیرها داخل خودروها مشخص است و سارقان هم بلافاصله با باز کردن در ماشین دزدگیر را قطع می‌کنند، اما اگر محلش را تغییر دهند، باعث می‌شود که صدای دزدگیر و ترس از دستگیری، سارقان فکر سرقت را از سر بیرون کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو