فونیکسریمکسبهتام

خودرو چقدر درآمد مالیاتی برای دولت ساخت؟

عصر خودرو- براساس بررسی بانک مرکزی، «خودرو» سال گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای دولت ایجاد کرد.

خودرو چقدر درآمد مالیاتی برای دولت ساخت؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد دولت در دوازده مال سال گذشته "خودرو درآمدی برابر با 4 هزار و 240 میلیارد تومان برای دولت در سال گذشته ایجاد کرد . این مالیات از سه سرفصل نقل و انتقال ، شماره گذاری و واردات خودرو به دست آمده است.

    آخرین گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی که به وضعیت تحقق درآمدهای در سال گذشته اختصاص دارد، نشان می دهد درآمد دولت از محل شماره گذاری خودرو بیش از پیش بینی ها در ابتدای سال باشد.

    این وضعیت نشان می دهد حجم تولید خودرو در این دوره زمانی از ارزیابی های اولیه دولت فراتر رفته است. در حالی که دولت پیش بینی می کرد 770 میلیارد تومان از محل شماره گذاری خودرو مالیات دریافت کند اما در عمل حجم مالیات دریافتی از این سرفصل به بیش از 960 میلیارد تومان رسید.

    بازار ، کسادتر از پیش بینی‌ها

    اگر درآمد شماره گذاری خودرو از برآوردهای اولیه فراتر رفت اما میزان درآمد محقق شده از محل نقل و انتقال خودرو کمتر از ارزیابی های اولیه بود.

    در شرایطی که دولت بازار خودرو را گرم تر از آنچه بود، پیش بینی می کرد، حجم معاملات در بازار خودرو کمتر از ارزیابی های اولیه بود.

    دولت انتظار داشت از این سرفصل 740 میلیارد تومان درآمد کسب کند اما در عمل تا پایان اسفند ماه توانست درآمدی برابر با 620 میلیارد تومان را از خرید و فروش ثانویه اتومبیل یا نقل و انتقال آن در بازار به دست بیاورد.

    این مولفه نشان می دهد با وجود نرمال شدن وضعیت تولید خودرو و همچنین تقاضا برای خودروهای صفر کیلومتر، هنوز بازار خرید و فروش خودرو درگیر مشکلاتی است.

    این مشکلات در سال گذشته کاهش داشت چرا که با وجود محقق نشدن درآمد پیش بینی شده از این سرفصل، میزان درآمد حاصله در سال 1395 افزایشی برابر 11 درصد را نسبت به سال 1394 دارا بود.

    افزایش درآمد واردات

    درآمد دولت از محل واردات خودرو در این دوره زمانی افزایشی چشمگیر را تجربه کرد.در حالی میزان درآمد دولت از این محل به بیش از 2 هزار و 660 میلیارد تومان رسید و رشدی 60 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داد که در دوره مشابه سال قبل ، این درآمد به یک هزار و 660 میلیارد تومان می رسید.

    در این حوزه نیز دولت انتظار کسب درآمدی بیشتر را داشت به طوری که در محاسبات اولیه، پیش بینی کرده بود از محل مالیات بر وارداذت خودرو بتواند درآمدی برابر با 3 هزار و 440 میلیارد تومان به دست آورد اما در عمل درآمد حاصله از 2 هزار و 660 میلیارد تومان فراتر نرفت.

    به این ترتیب ، خودرو ، چه در بخش شماره گذاری صفر کیلومترها ، چه در حوزه خرید و فروش دست دوم ها و چه در بخش مالیات بر واردات خارجی ها در سال گذشته 4 هزار و 240 میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای دولت ایجاد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو