فونیکسریمکسبهتام

افزایش تورم تولیدکننده خودرو

عصر خودرو- بانک مرکزی تغییرات شاخص بهای تولیدکننده در خردادماه را منتشر کرده که طبق آن، تورم تولیدکننده ماهانه بخش تولید وسایل نقلیه موتوری در خردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

افزایش تورم تولیدکننده خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به‌طوری‌که تورم خرداد سال گذشته 3/ 0 درصد بوده اما در خرداد سال جاری به 6/ 0 درصد افزایش یافته است، بنابراین تورم خرداد سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان از افزایش 3/ 0 درصدی دارد.بنابر اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده بخش وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر در خرداد سال جاری به عدد شاخص 6/ 236 رسیده است؛ این شاخص اردیبهشت امسال 2/ 235 بود.

    البته تورم ماهانه بخش خودرو در خرداد ماه نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشته است؛ به طوری که در اردیبهشت امسال تورم تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر 7/ 0 درصد بوده اما با 1/ 0 واحد درصد کاهش در خرداد به 6/ 0 درصد رسیده است اما برخلاف روند ماهانه، تورم نقطه به نقطه افزایشی بوده است؛ به طوری که نرخ تورم نقطه به نقطه وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر از 7/ 2 درصد در اردیبهشت به 9/ 2 درصد در خرداد امسال افزایش یافته است. تورم نقطه به نقطه بخش خودرو در خرداد سال‌جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز از 3/ 2 درصد به 9/ 2 درصد رسیده که نشان‌دهنده افزایشی بودن آن است. در حالی تورم ماهانه بخش خودرو کاهش یک دهم درصدی داشته است اما بررسی تورم این بخش نسبت به سال گذشته از روند افزایشی آن خبر می‌دهد؛ این موضوع به آن معنا است که هزینه تولید خودرو در کشور طی سومین ماه نخست امسال و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است. در شرایطی این آمار نشان از افزایش تورم بخش تولید خودرو دارد که شورای رقابت در اواسط خردادماه امسال با افزایش قیمت درخواستی خودروسازان موافقت کرد. افزایش قیمتی که شورا دلیل آن را نرخ رشد تورم بخش خودرو عنوان کرده بود. شاخص بهای تولیدکننده یکی از شاخص‌های قیمت است که وضعیت و تغییر قیمت‌هایی که در مراحل مختلف فرآیند تولید توسط تولیدکنندگان وضع می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص علاوه‌بر کالاها و خدمات نهایی کالاهای نیم ساخته و مواد خام را هم شامل می‌شود و ابزار خوبی برای بررسی تغییرات هزینه تولید در صنایع و بخش‌های مختلف محسوب می‌شود که خودرو نیز یکی از بخش‌های مهم آن به حساب می‌آید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو