فونیکسریمکسبهتام

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

نمی‌گذاریم کره بازار خودرو ایران را تصاحب کند

عصر خودرو- بدون تعارف و حاشیه سر اصل مطلب میرود و حقایقی را عنوان می کند که شاید افرادی که پیش از او در این منصب بودند حاضر به گفتنش نبودند. اهالی صنعت او را کاربلد می دانند و می گویند طی سال های اخیر تنها وزیری بود که زیر و بم صنعت را می دانست و در همکاری با شرکت های خارجی راهکارهایی ارائه می کرد که در نهایت نتیجه مطلوب عاید شرکت های ایرانی می شد.

نمی‌گذاریم کره بازار خودرو ایران را تصاحب کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از روزنامه ایران،  نمونه این اتفاق ها را هم می توان در قرارداد با خودروسازان خارجی دید. محمدرضا نعمت زاده شاید در کسوت وزیر صنعت دولت دوازدهم نباشد اما گفته هایش می تواند کمک کننده پیشرفت صنعت خودرو باشد. در ادامه گفت وگوی ما با وی می آید.

    - یکی از مباحثی که همواره حوزه صنعت را تحت تأثیر خود قرار داده، خودرو است. بعد از برجام نخستین قراردادهای خارجی که امضا شد با خودروسازان فرانسوی بود. بهتر نبود ایران با دیگر خودروسازان خارجی شریک می شد؟

    اینکه ما با 10 خودروساز خارجی قرارداد ببندیم قطعاً کار درستی نیست. اگر اینطور باشد ما فقط مونتاژکار می شویم. از سویی دنبال این هم نیستیم که 10 شرکت خودروساز خارجی در ایران سرمایه گذاری کنند، چرا که اقتصادی نیست. درست است که بازار خودرو ایران بزرگ است ولی وقتی یک خودرو به توجیه اقتصادی میرسد که صدهزار از آن تولید شود. بنابراین معتقدم با روش درستی حرکت کردیم و به هیچ عنوان از شرکایی که اکنون داریم پشیمان نیستیم. در فرمول جدید گفتیم شرکت خارجی 50 درصد سهم داشته باشد و حتی می تواند این سهم را بیشتر کند. دوم آنکه از هر میزانی که تولید می شود 30 درصد آن صادر شود. سوم بحث داخلی سازی را جدی گرفتیم و تأکید کردیم با 40 درصد داخلی سازی تولید مشترک شروع شود.

    - اما می گویند خودرو 2008 با 6درصد داخلی سازی شروع شده است؟

    اصلاً چنین اتفاقی نیفتاده است. برای شروع کار 20 درصد هم قابل قبول است. اگر می خواستیم از همان ابتدا داخلی سازی 40 درصد را آغاز کنیم در مورد خودرو 2008 باید یکسال دیگر صبر می کردیم. طرف خارجی هم حرفی نداشت که تا آن موقع زمان ببرد. اما ما برای آنکه جلو واردات گرفته شود گفتیم که در چند ماه اول 2008 را با 20 درصد داخلی سازی شروع کنیم که تا آخر سال به بیش از 40 درصد داخلی سازی برسیم.

     - عنوان شده وقتی شما از خط تولید 2008 بازدید کردید خیلی ناراضی بودید و حتی گفتید که ایران خودرو کاری انجام نداده است؟

    ما همیشه باید ناراضی باشیم تا دیگران کار کنند. دوستان شبانه روز کار کردند تا امکان تولید خودرو 2008 فراهم شود. سایت این خودرو متروکه و مربوط به ریخته گری بود. لذا ایران خودرو آن را تخلیه و بازسازی کرد. خوشبختانه قطعه سازان در این طرح فعال شدند و با جرأت می توان گفت برای نخستین بار است که ما چنین مشارکتی را می بینیم. درست است با رنو هم مشارکت داشتیم اما با آن مجموعه بعد از 12 سال به 55 درصد داخلی سازی تندر90 رسیدیم. به طور قطع تا دو سال آینده در مورد خودرو 2008 تا 60 درصد داخلی سازی می رسیم، چرا که برنامه ریزی دقیقی شده است.

    - قرارداد سیتروئن با سایپا به کجا رسیده است؟

    سایپا با سیتروئن سه نوع قرارداد بسته است. سیتروئن صددرصد سهمش را برخلاف گزارش هایی که داده می شود، از طریق سیستم بانکی و به صورت رسمی واریز کرده است. این دو مجموعه همکاری مشترک خود را در کاشان شروع کردند. با قطعه سازان هم قرارداد همکاری بسته شده است. از این رو از سال آینده تولیدات مشترک سایپا-سیتروئن آغاز می شود. البته این امر به شرطی است که تولیدات فعلی سایپا کاشان صدمه نبیند. خوشبختانه شرکت مشترک دو مجموعه هم ایجاد شده است.

    - شما هم به این امر اعتقاد دارید که قراردادهای خودرویی باید محرمانه باشد؟

    بدون شک قراردادها باید محرمانه باشد. هیچ کجای دنیا مفاد قراردادها اعلام نمی شود. وزارت صنعت هم کپی قراردادها را ندارد و ما تنها در جریان امور قرار می گیریم، اما شرکت ها می توانند چارچوب ها را به صورت شفاف اعلام کنند.

    -تفاهم نامه رنو با سازمان گسترش و نوسازی به کجا خواهد رسید؟ چه زمان تفاهم نامه تبدیل به قرارداد می شود؟

    هنوز تفاهم نامه سازمان گسترش تبدیل به قرارداد نشده است. در تفاهم دو مجموعه یاد شده ایدرو 40 درصد و رنو 60درصد شراکت دارد. قرارداد در حال تنظیم است. عمده قرارداد به اتمام رسیده و تنها 20 درصد آن مانده است. در این همکاری به نتیجه رسیدیم که اگر عجله نکنیم به نفعمان است. ایران اکنون قدرت چانه زنی بیشتری دارد. ما می خواهیم به شبکه صادرکنندگان قطعات خودرو رنو وصل شویم و این کار کاملاً جدید است. مدیران رنو مرتب به ایران می آیند تا نکات قرارداد را بررسی کنند. سهام ایدرو با رنو روی 40 درصد نخواهد ماند و پیش بینی می کنیم 20 درصد سهام ایدرو به بخش خصوصی واگذار شود. برای اینکه با خارجی ها مذاکره کنیم اگر تعدد ذینفعان زیاد باشد به ضرر ماست. اما تصور می کنم روز جمعه(13مردادماه) رنو و سازمان گسترش قرارداد همکاری خود را امضا کنند.

    -از همکاری با رنو، پژو و سیتروئن راضی هستید؟

    از همکاری های جدید خوشحال هستم و خودروسازان را هم تشویق به همکاری مشترک کردم. شرکت هایی که به ایران آمدند رو به رشد هستند. لذا می توان با آنها به نتایج خوبی دست یافت. در بین برندهای خودرویی که به ایران آمدند با کره مشکل داریم، چرا که خیلی سخت مذاکره می کنند.

    - وقتی متوجه شدید یکی از شرکت های داخلی به جای تولید داخلی نسبت به واردات اقدام کرده اند چه کاری انجام دادید؟

    قانون می گوید زیر 20درصد تولید داخلی شرکت سازنده باید ارز آزاد بگیرد. متأسفانه یکی از شرکت های خصوصی که می خواهد تولیدکننده محصولات کره ای باشد از ارز مبادله ای و تعرفه پایین استفاده کرده بود. قرارداد سی کی دی بود که حداقل 20 درصد داخلی سازی را شامل می شد اما آن شرکت کمتر از این عدد کار را شروع کرد به همین جهت گفتیم باید ارز مبادله ای پس بدهند و بحث تعرفه هم اصلاح شود. آنها گفتند عجله داشتیم می خواستیم با آنها زودتر کار کنیم اما ما نپذیرفتیم. شرکت های کره ای باید در ایران تولید کنند. ما اجازه نخواهیم داد بازار ما براحتی در اختیار آنها قرار گیرد. آنگونه که خبر دارم شرکت های کره ای برای داخلی سازی محصولات خود در ایران کاری انجام نداده اند و در یک جمله ما از کره ای ها ناراضی هستیم. قرارداد با فولکس واگن هم در حال اجراست. این مجموعه برای نخستین بار است که به ایران می آید به همین دلیل اختلاف هایی با امریکا دارد، حتی نامه عذرخواهی دادند به خاطر گرفتاری که با امریکا دارند و عنوان کردند مدیریت ها عوض شده است به همین دلیل روند همکاری طولانی شده است. خوشبختانه قرارداد همکاری با فولکس واگن در حال پیش رفتن است. با توجه به موضوع هایی که عنوان شد تصور می کنم دیگر در تولید سواری به شراکت جدیدی نیاز نداریم.

    - یکی از بخش هایی که شما همواره از خودروسازان می خواستید تولید خودرو ارزان قیمت بود. اکنون اعتقاد دارید در این خصوص به موفقیتی که می خواستید نرسیدید؟

    به شخصه دنبال تولید خودرو ارزان قیمت بودم، اما متأسفانه تحقق پیدا نکرد. در این مقطع سعی و تأکید داریم که با استفاده از توان داخلی به سمت تولید خودرو ارزان قیمت برویم. اگر بخواهیم با برندهای خارجی تولید خودرو ارزان قیمت را دنبال کنیم زمانبر است. لذا خودروسازان باید در این مقوله ورود کنند، البته امیدواریم که رنو یکی از محصولات ارزان قیمت خود را در ایران تولید کند؛ مانند خودرو رنو کوئید که اکنون در هند تولید می شود. البته این خودرو که در هند تولید می شود استاندارد ایران را ندارد. این خودرو در هند ایربگ، ترمز ای بیاس و...  ندارد. آنها از سه چرخه به کوئید رسیدند و برای آنها قابل قبول است اما استانداردهای ما در حد اروپا و امریکاست. با استانداردهای ما این خودرو هم گران تمام می شود. اما رنو باید سعی کند با قیمت مناسب این خودرو را وارد بازار کشورمان کند. ما باید خودمان را برای جایگزینی پراید آماده کنیم. 

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو