فونیکسریمکسبهتام

بنویسید ٨ خط مترو؛ بخوانید ٧ خط مترو

۳ پرسش بی‌پاسخ در مورد ایمنی متروی فرودگاه امام (ره)

عصر خودرو- در حالی ادامه خط یک مترو، "خط ٨" نامیده شده که حتی مهدی چمران رییس شورای چهارم شهر تهران نیز این نامگذاری را قبول ندارد و در حاشیه نشست خبری اخیر خود می گوید: "بیخود نام ادامه خط یک را خط ٨ گذاشته اند. تهران تنها ٧ خط دارد و اصلاً این خط، درون شهری نیست!"

۳ پرسش بی‌پاسخ در مورد ایمنی متروی فرودگاه امام (ره)
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرآنلاین، در شرایطی این ادعا که ٨ خط مترو در تهران ساخته شده، مطرح می شود که اصولاً خطی به نام "خط ٨" در مسیر فرودگاه امام (ره) از اساس و بنیاد، وجود خارجی ندارد! و خط خودخوانده ٨، انشعابی از خط یک مترو حد فاصل ایستگاه شهر آفتاب تا ایستگاه فرودگاه امام (ره) است و امتداد این خط محسوب می شود.

    عملیات ساخت متروی فرودگاه امام (ره)، 20 بهمن ٨٨ و همزمان با دهه فجر آغاز شد و قرار بود این خط در مدت یک سال و نیم ساخته شده و نیمه اول سال 90 به بهره برداری برسد در صورتی که بارها وعده افتتاح این خط داده شد اما این وعده ها محقق نشد تا اینکه سرانجام این خط، عصر دیروز با ٦ سال تأخیر و با تمام حواشی ای که در مورد ایمنی آن وجود دارد، افتتاح شد.

    درحالی متروی فرودگاه امام (ره) که مدیران شهری نام "خط ٨" را روی آن گذاشته اند، عصر دیروز افتتاح شد که یک روز پیش از آن، دادگستری کل استان تهران طی نامه ای به پلیس آزادراه تهران - قم و پلیس فرودگاه امام خمینی (ره)، دستور داده بود تا زمان تصویب طرح ایمنی خط ٨ مترو در شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی، افتتاح و بهره برداری از این خط را متوقف کنند.

    نکته ای که در مورد ورود وزارت راه و شهرسازی به موضوع متروی فرودگاه امام (ره) که برخی رسانه ها از آن به عنوان "آخرین مصاف آخوندی و قالیباف" نام بردند وجود دارد، این است که از نگاه تخصصی، ابهامات موجود در خصوص ایمنی این خط مورد بررسی قرار گرفته و به پرسش های مطروحه، پاسخ کارشناسی داده شود.

    سه پرسشی که علی الحساب در مورد ایمنی متروی فرودگاه امام (ره) وجود دارد اما تا کنون از سوی مسئولان مربوطه، پاسخ دقیق و روشنی به آنها داده نشده به شرح زیر است:

    - حداقل فاصله (نه میانگین فاصله) بین ریل قطار تا لبه آسفالت آزادراه تهران - قم به ویژه در تقاطع هایی که در محل قوس ها قرار دارند، چقدر است؟ و نیز چه تدابیر و تمهیداتی به منظور ممانعت از برخورد احتمالی خودروهای عبوری با قطارهای مترو اندیشیده شده است؟

    - آیا دیواره های جداکننده از تمامی استانداردهای لازم برخوردار هستند و همه مؤلفه هایی که باید در طراحی و ساخت جداره های حائل که در فضای باز نصب می شوند که مهم ترین آن ایمنی و مقاومت بالاست، در این دیواره ها رعایت شده است؟

    - با توجه به اینکه سرعت حرکت قطارهای مترو در این مسیر، ١٢۰ کیلومتر اعلام شده، سیستم سیگنالینگ این خط برای کنترل قطارها با این سرعت بالا پیش بینی شده و آیا این سیستم از نظر نرم افزاری و سخت افزاری از استانداردهای لازم برخوردار است؟

    بهره برداری از پروژه ای که از سوی مرجعی تخصصی همچون شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی نا ایمن معرفی می شود، می تواند آثار و پیآمدهای غیر قابل جبرانی به دنبال داشته باشد که از جمله می توان به احتمال خروج واگن از خط و برخورد با خودروهای در حال تردد یا انحراف خودروهای عبوری از آزادراه و برخورد با قطارهای در حال حرکت و تجهیزات خط اشاره کرد.

    علاوه بر موارد مربوط به تأمین ایمنی، لزوم اتخاذ تدابیر و تمهیداتی به منظور به حداکثر رساندن امنیت این خط، با توجه به اینکه که تمام طول مسیر آن روی زمین قرار دارد، موضوعی است که باید با بالاترین مرتبه از حساسیت و بیشترین درجه از دقت مورد توجه دستگاه های امنیتی قرار بگیرد تا خدای ناکرده حادثه ناگواری در این مسیر رقم نخورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو