فونیکسریمکسبهتام

دلایل توقف ثبت سفارش برسی شد

پیش شرط های تحقق الزام به داخلی سازی

عصر خودرو- الزام به داخلی سازی از سوی خودروسازان خارجی را می توان یکی از بندهای اصلی پیش بینی شده در «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» دانست.

پیش شرط های تحقق الزام به داخلی سازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، الزامی که براساس آن واردات خودرو منوط به داخلی سازی و سرمایه گذاری در صنعت خودرو کشور شده است. واردکنندگان خودرو درحالی ملزم به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی کشور شده اند که به گفته فعالان این صنعت پیش از در نظر گرفتن الزامات مذکور باید بستر لازم برای جذب سرمایه گذاری در کشور فراهم شود. فراهم نبودن بستر لازم برای ورود سرمایه گذاران به کشور در حالی است که باز شدن سایت ثبت سفارش به تصویب این دستورالعمل گره خورده است. از سوی دیگر پیش بینی صورت گرفته در حالی است که بسیاری از خودروسازان کره‌ای و ژاپنی که سهم بالایی در بازار وارداتی‌ها به خود اختصاص داده‌اند هنوز برای سرمایه گذاری در کشور اعلام آمادگی نکرده اند و ظاهرا برنامه ای برای ورود به فاز تولید در کشور ندارند. با این شرایط این سوال مطرح می شود که در صورت تصویب این دستورالعمل از سوی هیات دولت و اجرایی کردن آن آیا شاهد حذف این برندها از بازار داخلی خواهیم بود یا برای ورود این برندهای پرطرفدار در بازار وارداتی ها تدبیر دیگری درنظر گرفته خواهد شد.
    در این خصوص برخی از فعالان صنعت خودرو  معتقدند برای ساماندهی بازار وارداتی ها باید خودروهای وارداتی را به دو دسته «خودروهایی که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد و خودروهای که امکان ساخت داخل آنها در کشور وجود ندارد (خودروهای لوکس)» تقسیم کرد و براساس تقسیم بندی صورت گرفته نسبت به تدوین دستورالعمل واردات خودرو اقدام کرد. در این خصوص ساسان قربانی یکی از دست اندرکاران صنعت خودرو معتقد است با دسته بندی صورت گرفته این امکان به وجود می آید تا از خودروهای لوکس که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد عوارض بیشتری دریافت کرد و عوارض اخذ شده را صرف صنعت خودروسازی در کشور کنیم به این طریق خودروهای لوکس به منبع درآمدی برای تمرکز در صنعت خودروسازی کشور تبدیل خواهند شد. 
    اما در خصوص خودروهایی که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد نیز این کارشناس خودرو معتقد است که برای این گروه باید برنامه ریزی خاص صورت داد؛ چرا که امکان تولید خودرو در کشور ما وجود دارد و دادن مجوز واردات صرف به خودروسازان خارجی چندان منطقی نیست.
    به گفته برخی از فعالان صنعت خودرو طرح این موضوع در «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» از سوی خودروسازان خارجی مطرح شده که در داخل کشور تولید دارند و طرح این موضوع به این دلیل بود این شرکت ها سعی داشتند تا سود واردات نیز نصیب این شرکت ها شود، اما شاید بتوان گفت آنچه در این بند از دستورالعمل واردات خودرو از دید مسوولان پنهان مانده فراهم نبودن بخشی از زیرساخت ها در راستای تحقق این هدف از یک سو و عدم پذیرش برخی از شرکت های خودروساز برای ورود به فاز تولید در کشور از سوی دیگر است. در این خصوص نیز قربانی نیز در پاسخ به این پرسش که برخی از خودروسازان حاضر به ورود به فاز تولید در کشور نیستند می گوید: آنچه مسلم است برای ترغیب خودروسازان باید مشوق هایی را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفت تا به این طریق شرایط برای ورود آنها به فاز تولید فراهم شود. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در حال حاضر دنیا با مازاد تولید مواجه است و می توان با رفع موانع نسبت به جذب این شرکت ها گام موثری برداشت. با توجه به اظهارات مطرح شده می توان گفت پیش از در نظر گرفتن الزامات در روند واردات باید گام های اصلی در راستای فراهم کردن بستر در نظر گرفت و پس از آن نسبت به سخت کردن پیچ واردات اقدام کرد.

    نویسنده: مژگان نعیمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو