فونیکسریمکسبهتام

اولین آزمایش فنی ساوانا در آستانه ورود به بازار

غول فوتون در راه ایران

عصر خودرو - نام فوتون در بازار خودروهای کشور اول با پیکاپ توانمندی با نام تانلند (از ساخته‌های ایران خودرو دیزل) و سپس با رنج سنگین محصولات این برند شناخته شده است. از این رو جلوه‌ای که نام فوتون در بازار ایران یافته، بیشتر از جنس کاربری و تجاری است تا شهری و روزمرگی.

غول فوتون در راه ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، آنچه در ادامه به آن خواهیم پرداخت تست فنی و بررسی شاسی‌بلند ساوانا (Sauvana VX3)، جدیدترین مدل فوتون در بازار ایران است که اولین بار در نمایشگاه گوانژو سال 2014 در چین رونمایی شد.

نمای خارجی: کپی برابر اصل
در برخورد اول با ساوانا اگر یک شخصیت خودرویی باشید، بلافاصله متوجه ویژگی بصری آشنایی در طراحی کلی نمای خارجی خودرو خواهید شد حتی اگر ندانید که سبک و المان‌های طراحی ساوانا از کجا آمده است. نمای خارجی ساوانا طراحی ساده و محافظ‌کارانه‌ای دارد که جای هیچ ایرادی را باز نمی‌گذارد چرا‌که این حجم از سادگی جلوه مردانه‌تری به خودرو بخشیده است که با توجه به ابعاد فوتون حجیم بدنه ترکیب مطلوب‌تری را به همراه دارد.
با آگاهی از ریشه کاری و سبک عملکرد کمپانی فوتون و همچنین مد نظر قرار دادن مدل تانلند می‌توان دریافت که ساوانا نیز بر پایه تانلند بنا نهاده شده است تا همچون 90 درصد سایر شاسی‌بلندهای مطرح جهان ریشه خود را در یک پیکاپ بپروراند. تانلند نمونه ارتقا‌یافته (ازدیدگاه ابعاد) پیکاپ موفق تویوتا یعنی مدل محبوب ‌هایلوکس بود که با افزایش و ارتقا در ابعاد داخلی و ارگونومی داخلی توانست از دیدگاه این دو مهم توان بهتری را ارائه کند. اما ساوانا از کجا آمده است؟
ساوانا نیز همچون تانلند الهام‌گیری از خودرو موفق دیگری از ساخته‌های تویوتا را ملاک قرار داده تا با استفاده از روش مهندسی معکوس به موازات بهبود ویژگی‌هایی که از پس آن بر‌می‌آمد، حداقل از دیدگاه‌های دیگری یک قدم فراتر گذارد. نمای خارجی فوتون با الهام از شاسی‌بلند سایز متوسط تویوتا فورچونر نسل اول (2005-2015) البته با اعمال تغییرات بسیار شکل گرفته است از این رو طول، عرض و ارتفاعی برابر با 4830×1910×1840 میلی‌متر و فاصله بین محورها برابر با 2790 میلی‌متری دارد که در مقایسه با فورچونر از هر نظر بزرگ‌تر است و این بزرگی تاثیر مثبتی در فضای داخلی خودرو نیز دارد.

نمای داخلی: حتی بزرگ‌تر
نمای داخلی تانلند در نگاه اول بسیار جادار و ساده است اما این سادگی به معنای ظاهر خسته‌کننده و خشک نیست چراکه سادگی آن همچنان با الهام‌گیری از ساخته‌های آسیای شرق است. پشت آمپر خودرو از 4 نشانگر دوار ساده تشکیل شده ‌که با اعداد و علائم بسیار خوانا تا سرعت 200 و دور موتور 7000 علامت‌گذاری شده است. ادوات کنترلی سیستم مولتی مدیا با مانیتور 6 اینچی لمسی با توان پخش از طریق DVD یا پورت USB، مجهز به سیستم ردیاب GPS و پورت‌های اتصالی AUX و iPod ساوانا برای افراد خودرویی بسیار آشنا است. پنل کنترلی این سیستم با کمی زاویه و به شکل شیب‌دار زیر مانیتور تعبیه شده ‌و الهام‌گیری مستقیم فوتون از سبک طراحی محصولات نیسان-اینفینیتی در حدود سال‌های 2005 را نشان می‌دهد که هنوز هم کهنه نشده و جذاب است. ساوانا مورد بررسی از نوع 7 نفره (3 ردیف صندلی) است و از این رو سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک آن در جلو و عقب (ردیف سوم) به‌صورت مجزا عمل می‌کند که از طریق دستور سرنشینان جلو روشن و از سوی سرنشینان ردیف سوم قابل تنظیم است. کمی پایین‌تر بر کنسول میانی اهرم تعویض دنده و کلیدهای کنترلی سیستم دو‌دیفرانسیل، کنترل کشش، کنترل فرود از شیب (HDC) و حالت تعویض دنده در سه حالت اکو، اسپرت و برف قرار گرفته است. با نگاهی مختصر به این چیدمان به‌سادگی می‌توان در یافت با یک شاسی بلند حقیقی و نه یک کراس‌اوور طرف هستیم.
فضای نشیمن سرنشین‌های جلو و وسط بسیار جادار و دلباز است و درست همانند تفاوت‌های بارز میان تانلند و ‌هایلوکس، ساوانا نیز بسیار راحت و البته بزرگ احساس می‌شود که برای شاسی‌بلندی از این کلاس به هیچ‌وجه نکته منفی به حساب نمی‌آید. اما در ردیف سوم که شامل 2 صندلی تا‌شو تعبیه شده در کف خودرو است، به دلیل نزدیکی پشت صندلی‌ها به در ‌پشت نباید زیاد انتظار راحتی و آسایش داشته باشید چرا‌که اصولا این صندلی‌ها برای افراد بالغ و بلند قد و یا سفرهای طولانی تعبیه نشده‌اند.

تست فنی: لذت در سواری
با تکیه بر سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless) پشت فرمان ساوانا قرار گرفتیم. با چرخاندن مغزی پیشرانه 2 لیتری کوچک ساوانا به آرامی روشن می‌شود. با در نظر گرفتن وزن 2065 کیلوگرمی ساوانا حجم 1981 سی‌سی پیشرانه 4 سیلندر خطی یورو 5 چندان چنگی به دل نمی‌زد بنابر‌این از همان ابتدای آغاز حرکت در انتهای اتوبان ترکیب پیشرانه و گیربکس را به چالش کشیدیم تا حساب کار دستمان بیاید. از این رو با قراردادن گیربکس در وضعیت D و انتخاب حالت اسپرت تعویض دنده‌ها اقدام به شتابگیری کردیم.
به شکل تقریا غیر‌قابل‌باوری ساوانا تنها در حدود 12 تا 13 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت و در حدود 10 ثانیه پس از آن به تندی 140 کیلومتر بر ساعت دست یافت. شاید این میزان شتابگیری بر کاغذ چندان گیرا و قابل درک نباشد اما باید در نظر داشت که ساوانا از پیشرانه پرخوران (توربوشارژر) و مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI) بهره می‌برد که در مجموع توان چشمگیر 214 اسب بخار در دور 5000 و گشتاور 320 نیوتن‌متر در دور 1750 تا 4000 را در اختیار مالک قرار می‌دهد که با تکیه بر این توان درخور توجه (با توجه به جثه خودرو و حجم پیشرانه) می‌تواند با شتابگیری فراتر از سطح قابل قبول همچون یک خودرو سدان درون‌شهری نیز ایفا نقش کند.
برای درک بیشتر توانایی‌های ساوانا به ارتفاعات شمیرانات رفتیم تا ضمن افزایش ارتفاع و کاهش غلظت هوا، توان آفرود آن را نیز به چال بکشیم. با ورود به بیراهه‌های خاکی با چرخاندن کلید کنترلی سیستم دودیفرانسیل ساوانا از حالت 2H به حالت 4L وارد حالت دو‌دیفرانسیل سنگین شدیم تا به موازات حس تغییر در ضرایب دنده‌ها میزان کشش در شیب را بسنجیم. گیربکس ساوانا یک نمونه اتوماتیک دارای تیپ ترونیک (تعویض دستی) 6 سرعته ازساخته‌های ZF آلمان است که به گیربکس کمکی دو‌سرعته بورگ‌وارنر از نوع TOD از ساخته‌های شعبه بومی‌سازی‌شده بورگ وارنر آمریکا با قابلیت انتخاب وضعیت دنده‌ها به‌صورت برقی هماهنگ شده است.
به واسطه تجهیز ساوانا به پیشرانه توربو هنگام کار با پدال گاز در ارتفاعات و آفرود باید توجه ویژه و مهارت بیشتری داشته باشید چرا‌که زمانی که پیشرانه در حالت تنفس طبیعی کار می‌کند در ارتفاعات 2400 متری کوهستان‌های شمیرانات توان بسیار کمتری در مقایسه با زمان درگیر شدن سیستم پرخوران تولید می‌کند که ماهیت سواری با خودرو را کاملا دگرگون می‌کند. از آن گذشته زمانی که پیشرانه به دورگیری می‌افتد، ساوانا برای ادامه حرکت هیچ‌گونه مشکلی از خود نشان نمی‌دهد. گیربکس کمکی ساوانا از نوع TOD است. این نام که خلاصه واژگان «گشتاور به محض تقاضا» است، این ویژگی گیربکس را قادر می‌سازد در هماهنگی با سیستم‌های کنترلی دیگر نظیر کنترل کشش به هنگام نیاز گشتاور انتقالی به محورها را کنترل کند تا همواره بالاترین میزان کشش را برای خودرو فراهم کرده و از واماندگی آن پیشگیری کند. تنها دشواری این تست برای ما تک بودن خودرو در کشور است که ما را از اجرای مانورهای سنگین‌تر و حرفه‌‌ای باز می‌داشت. زیربندی ساوانا با توجه به مهندسی معکوس از فورچونر کاملا مشابه ساخته شده است. سیستم تعلیق در جلو از نوع مستقل جناغی دوبل بازو بلند و در عقب از نوع یکپارچه 5 نقطه اتصالی (5-Link) است. ذات این سیستم تعلیق ارائه دو ویژگی آسایش و مانورپذیری آفرود در سطحی قابل قبول است که در بیشتر شاسی‌بلندهای توانمند جهان از جمله جیپ و‌ هامر نیز بسیار استفاده شده است.
از این رو  با توجه به سایر ویژگی‌های فنی چون بالاروی از شیب 60درصد، حداکثر زاویه شیب 40 درجه و توان عبور از آب به عمق 60 سانتی‌متر، ساوانا در زمینه توان آفرود و مانوردهی دست کمی از رقبای نامدار خود ندارد و تنها با اعمال اندکی تغییرات چون حذف رکاب و تعویض سپرهای جلو و عقب با نمونه‌های ویژه آفرود می‌توان به خودرویی توانمند برای بیراهه‌نوردی دست یافت.

سخن نهایی: تکرو بازار
پس از مدت‌ها غیبت فوتون ساوانا خودرویی درخور توجه و ویژه آفرود از کلاس قیمتی قابل قبول است که از سوی صنایع خودروسازی عظیم خودرو به تولید خواهد رسید. بر اساس پیش‌بینی‌ها ساوانا با قیمتی زیر 200 میلیون تومان به بازار راه می‌یابد و از این رو ضمن نداشتن رقبای چندان آن هم از کلاس آفرود بخصوص میان نمونه‌های صفر، ساوانا کاملا قابلیت آن را دارد که فاصله زیاد میان خودروهای کراس‌اوور یا دو‌دیفرانسیل‌های دست‌دوم از برندهای متوسط و نمونه‌های صفر و دست دوم برندهای معتبر و توانمند را به خوبی پر کند. میزان موفقیت ساوانا جدا از تکیه بر توانایی‌های فنی بستگی زیادی به قیمت تمام شده در بازار و خدمات پس از فروش خواهد داشت.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو