فونیکسریمکسبهتام

مروری بر درد کهنه نبود پارکینگ در مرکز شهر قزوین

عصر خودرو- نبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر قزوین از جمله کوچه چراغ برق به معضلی برای اهالی، شهروندان و گردشگران تبدیل شده است، معضلی که با افزایش جمعیت، گسترش گردشگران و زیاد شدن خودروها روز به روز حادتر نیز می شود.

مروری بر درد کهنه نبود پارکینگ در مرکز شهر قزوین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، شهر تاریخی قزوین و سرای سعدالسلطنه معروف آن چند سالی است که به نامی آشنا برای تعداد زیادی از مردم ایران تبدیل شده است.
    در کنار این بنای زیبا، کاخ چهل ستون یا همان کلاه فرهنگی، موزه قزوین،زیارتگاه چهار انبیاء(ع) همگی از معروف ترین بناها و آثار تاریخی قزوین هستند که تقریبا در یک نقطه و در فاصله بسیار نزدیکی از یکدیگر در مرکز شهر قرار گرفته اند و این موضوع موجب شده تا علاوه بر شهروندان، بسیاری از گردشگران نیز در ایام مختلف سال راغب به بازدید و گردش در این مجموعه ها باشند.
    رشد و توسعه شهر در سالیان اخیر و از سوی دیگر توجه ویژه به معرفی آثار و بناهای تاریخی و افزایش تعداد بازدید کنندگان موجب شده تا هسته مرکزی شهر کشش ترافیک در بعضی ساعات را نداشته باشد و شهروندان ساکن در کوچه های هسته مرکزی و بافت تاریخی شهر از جمله کوچه چراغ برق که مشرف و نزدیک به مسجد النبی، سعدالسطنه و بازار قزوین است، با مشکل روبرو شوند.
    امروز نبود پارکینگ در مناطق مرکزی و بافت تاریخی شهر به یک معضل جدی تبدیل شده است، به طوری که این مشکل صدای خیلی از شهروندان و کسبه ساکن در این نقاط را درآورده است.

    **تجمیع برنامه ها در مرکز شهری که پارکینگ ندارد/ معضلی که دامن گیر کوچه برقی ها شد
    مشکل نبود پارکینگ در مرکزیت شهر قزوین این روزها دامن گیر محله معروف برق (کوچه برق) قزوین از محلات اصیل و نسبتا سنتی شهر قزوین شده است چرا که مجاورت این محله به مرکز شهر، آستان مقدس چهار انبیاء و از سوی دیگر ایجاد مسیر ارتباطی از این کوچه به سایر محلات سبب شده است تا ساکنان از رفت و آمد دائم خودروها و پارک مستمر خودروهای بازدید کنندگان از این مناطق مقابل درب منازل خود کلافه شوند.
    به گفته ساکنان، حضور افراد مختلف در این محله با توجه به معبر و تردد ایجاد شده بحث امنیت خانه ها و ماشینهای پارک شده را نیز با مشکل روبرو ساخته است.
    همچنین تردد ساکنان در ایام برگزاری مراسم های مختلف و نیز سر و صدای ناشی از برگزاری جشنها در سرای سعد السلطنه از دیگر مشکلات بوجود آمده برای ساکنان این محله است.
    حتی برخی اوقات درگیری ساکنان بواسطه همین موضوع و پارک خودروها مقابل درب منازل و یا برخورد خودروهای پارک شده با خودروهای عبوری نیز پیش می آید که این را هم باید به جمع این معضل ها افزود.

    **درگیری بر سر جای پارک/ جای خالی نظارت مسئولانی که حواسشان به این محله نیست
    محمد رضا منتظری یکی از ساکنین این محله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص می گوید: به نظر می رسد که ایجاد معبر شرقی به سرای سعد السلطنه و درب شرقی مسجد النبی ماموریت مدیران شهری را تمام کرده است و پس از آن نه تلاشی در جهت بهتر کردن اوضاع شده است و نه مدیران شهری مسئولیتی قبول می کنند و حتی برای زیباسازی این مسیر ایجاد شده نیز تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
    وی افزود: در اختیار گذاشتن فضای سعد السلطنه برای برگزاری نمایشگاه های مختلف که اغلب بی ربط به فضای این مجموعه می باشد، باعث هجوم مردم به این منطقه می شود که هیچ آشنایی قبلی با وضعیت محله ندارند و ناخود آگاه برای خود حقی متصورند و با سرعت زیاد وارد کوچه می شوند بدون اینکه بدانند اینجا کوچه هست و محل رفت وآمد مردم می باشد و بارها همین موضوع باعث تصادف و دعوا و درگیری شده است.

    **محله کوچه برق پارکینگ دائمی نمازگزاران نماز جمعه
    انتهای محله کوچه برق اما به مسجد النبی قزوین هم راه دارد، راهی که سبب شده است تا محله کوچه برق به پارکینگی دائمی برای نمازگزاران نماز جمعه تبدیل شود.
    خانم ج یکی دیگر از ساکنین این نقطه از شهر است،او می گوید: گرفتار شدن آمبولانس به دفعات در محله دارالشفا مصداق دیگری از بی توجهی حق الناس می باشد و متاسفانه هر چه بیشتر با مسئولین مکاتبه کردیم کمتر جواب گرفتیم.
    وی اظهار کرد: در آخر پیشنهاد می کنم اگر شهرداری امکان بر طرف کردن مشکل به وجود آورده را ندارد حداقل کوچه دارالشفا را مثل قبل دیوار بکشد تا رفت و آمد بازاریان و دیگران به این محله مثل گذشته از خیابان امام خمینی ره و شهید انصاری صورت بگیرد.

    **خانه هایی که فروش نمی رود/ مشکل پارک دائمی خودروها بر قیمت منازل تاثیر گذاشته است
    محمد مهدی یعقوبیان یکی از دیگر ساکنان این محله نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ساکنان این محله در کنار تمامی مسائل عنوان شده بالا با مشکلات مختلفی چون محدودیت های ایجاد شده برای فروش واحدهای مسکونی خود روبه رو هستند که حتی نقل مکان آنها را از این منطقه امکان پذیر نمی سازد.
    وی اظهار کرد: در کنار مشکلاتی چون رفت و آمد مکرر و نبود جای پارک، خانه های این محله با قدمت بالای 50 تا 60 سال حتما نیازمند نگهداری های مختلف سالیانه و صرف هزینه های مختلف تعمیرات می باشند که با توجه به سطح درآمدی مردم در این قسمت از شهر نمی توان انتظار داشت که هر خانواده بتواند هر ساله با مبلغ نسبتا کلانی نسبت به بازسازی و حتی ایمن سازی محل اقامت خود اقدام کنند.
    یعقوبیان ادامه داد: ضمن آنکه تعدادی از خانه های این محله نیازمند تخریب و بازسازی کامل می باشند که در این رابطه قوانین شهرداری و میراث فرهنگی با توجه به موقعیت مکانی اشاره شده هرگز اجازه چنین اقدامی را به اهالی نداده و یا آنگونه است که بازسازی و ساخت مجدد بنا با قوانین وضع شده مقرون به صرفه نیست.
    وی افزود: قوانین شهرداری و میراث فرهنگی مانع از ساخت و ساز خانه های کلنگی و فرسوده و حتی فروش آن می باشد و توسعه و بازسازی سرای سعدالسلطنه در کنار برگزاری مراسم های مختلف در آن سبب شده است تا محله دارالشفای قزوین دیگر جایی برای آسایش و امنیت ساکنان نباشد که خواهشمندیم با دستورات و پیگیرهای مربوطه اقدام های لازم در خصوص رفع این مشکل صورت بگیرد.

    **پارکینگی که هرگز ساخته نشد!
    اوایل سال 93 طرح ساخت پارکینگ زیر سطحی برای رفع ترافیک این نقطه از شهر مطرح شد اما هیچ گاه به سرانجام نرسید.
    این پارکینگ با ظرفیت 300 خودرو قرار بود در 2 طبقه زیر زمین ساخته شود.
    به گفته آرش رشوند آوه مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین، این طرح برای ساماندهی ترافیکی منطقه بافت تاریخی و برای خدمت به نمازگزارانی که برای اقامه نماز جمعه به مسجدالنبی می‌آمدند، برنامه‌ریزی و طراحی شده بود.
    اما پس از مدتی بنا بر دلایلی طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی متوقف شد و وجود بافت تاریخی و پیدا شدن آثار تاریخی در گودبرداری محل ساخت مانع از ادامه اجرای طرح شد.
    البته معاون میراث فرهنگی وقت قزوین در این خصوص در گفت وگو با خبرنگاران در همان زمان اعلام کرده بود در صورت ساخته شدن این پارکینگ به دلیل قرار گرفتن در کوچه‌ای موسوم به کوچه برق که گذری چهار متری است، با عبور افراد پیاده که برای اقامه نماز به مسجد می‌آیند عبور و مرور اتومبیل امکان‌پذیر نخواهد بود و عملا ساخت این پارکینگ رفاهی برای ساکنان ایجاد نخواهد کرد.

    **نگهبان محله، مسکنی موقتی بر این درد کهنه
    رشوند آوه مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین در این خصوص می گوید: در طرحی که سال 92 برای ساماندهی این نقطه از شهر انجام شد سنگ فرش آن تا گراند هتل و ایجاد یک پارکینگ طبقاتی در دستور کار بود که متاسفانه انجام نشد.
    وی اضافه کرد:در حال حاضر امکان تاسیس پارکینگ در این محله وجود ندارد ولی با توجه به فعالیت های انجام شده امسال برای نخستین بار با برنامه ریزی های انجام شده در نوروز از نگهبانان شهرداری برای کنترل عبور و مرور استفاده شد و تنها ساکنان و میهمانان ویژه محله با کارت هایی که از قبل به آنها تحویل شده بود اجازه داشتند در این محله خودرو پارک کنند.
    مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین اظهار کرد: مردم این محله نیز از این طرح استقبال کردند و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک راهکاری دائمی برای رفع این مشکل پیداکنیم.

    **ساکنان کوچه چراغ برق خواستار ادامه طرح نگهبان محله هستند
    به گفته ساکنان این محله، با مکاتبات متعدد و پیگیری های مختلف نهایتا نسبت به ایجاد محلی به منظور کنترل و نظارت بر ورود اتوامبیل ها به محله اقدام شد که کمک بسیای به کنترل ترافیک و جلوگیری از ایجا مزاحمت برای ساکنین کرد.
    اما توقف اجرای طرح نگهبان و کنترل بر پارک خودرو، موجب هجوم دوباره اتومبیل ها به این نقطه شده است و در کنار آن، برگزاری مراسم های مختلف در سرای سعدالسلطنه سبب شده ناراحتی های بسیاری برای ساکنان این محله که عموما از افراد اصیل و قدیمی شهر می باشند بوجود بیاید.
    این مشکل موجب شد تا چندی پیش امداد رسانی به یکی از شهروندان این محله توسط خودروهای امدادی مقدور نباشد، چراکه ترافیک این درد کهنه باز هم دامن گیر ساکنان این محله شده است.
    به نظر می رسد مدیریت شهری قزوین بنا به وظیفه ذاتی خود باید فکری برای حل این معضل کند تا شاهد افزایش نارضایتی ساکنان نباشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو