فونیکسریمکسبهتام

محلی برای خروج توان موتور

عصر خودرو- از قدیم و اولین روز‌های ساخت خودرو‌های کار و تجاری، سازندگان آنها به دنبال استفاده از قدرت و توان تولیدی پیشرانه در کاربری‌های گوناگون بوده‌اند. نصب ادوات و دستگاه‌های مختلف به پشت تراکتور‌ها و استفاده از شاسی کامیون‌ها برای استفاده‌هایی چون جرثقیل، میکسر، کمپرسی و... در راستای همین جریان است.

محلی برای خروج توان موتور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برای خروج توان موتور در بین مسیر انتقال قدرت تا قبل از رسیدن به سر چرخ‌ها، از دستگاهی به نام PTO استفاده می‌شود. PTO مخفف عبارت Power Take Off است و در بین اهالی فنی در کشورمان به بغل گیربکسی شناخته می‌شود. البته باید بدانیم که بغل گیربکسی در بغل گیربکس خودرو قرار می‌گیرد و اگر در انتهای آن نصب شود به عقب گیربکسی شناخته خواهد شد که در هر دو حالت منظور همان PTO است.
    این قطعه در کنار خروجی گیربکس که برای این کار در نظر گرفته شده است نصب می‌شود. در این محل از گیربکس معمولا یک درب قرار دارد که با برداشتن آن، امکان نصب PTO فراهم می‌شود. چرخ دنده‌های داخل این قطعه بعد از نصب با کمک دسته‌دنده‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است، با چرخ  دنده‌های داخل گیربکس درگیر می‌شود و به این ترتیب انتقال قدرت از گیربکس به PTO صورت خواهد گرفت. انجام این کار در خودرو‌های مختلف، گوناگون خواهد بود به طوری که ممکن است در زمانی که دسته دنده PTO درگیر می‌شود، خودرو شبیه به حالت خلاص برود و انتقال قدرت به چرخ‌ها از گیربکس صورت نگیرد و یا ممکن است باز هم بتوان خودرو را حرکت داده و جابه‌جا کرد. معمولا در خودرو‌های سنگین حالت دوم را داریم اما در خودرو‌های سبک و شاسی بلند‌هایی که گیربکس آنها قابلیت نصب PTO دارند، شاهد حالت اول خواهیم بود. با دریافت نیرو توسط چرخ‌دنده‌های PTO، محور خروجی از این قطعه شبیه به یک گاردان خواهد چرخید و به این ترتیب قادر خواهد بود تا هر قطعه‌ای را که به آن متصل شود، به حرکت وا دارد. می‌توان به محور خروجی از PTO هر وسیله‌ای مثل هیدروپمپ، گاردان و... نصب کرد و نیروی خروجی از گیربکس را با کمک آن برای راه انداختن هر وسیله دیگری به کار گرفت. هیدروپمپ وصل شده به این قطعه نیز می‌تواند جریان سیال پر فشار را برای حرکت جک‌های روغنی کمپرسی، جرثقیل، میکسر سیمان و... تامین کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط