فونیکسریمکسبهتام

از رنگ‌های متفاوت چراغ گردان تا ارگان‌های مجاز به استفاده از آن

عصر خودرو- نیروی انتظامی، دستگاه‌های امدادرسانی و خودروی خدمات محسوس از جمله ارگان‌هایی هستند که می‌توانند از چراغ گردان در خودروهایشان بهره ببرند؛ چراغ‌های گردان با رنگ‌های متمایز.

از رنگ‌های متفاوت چراغ گردان تا ارگان‌های مجاز به استفاده از آن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، همه ما کم‌و‌بیش شاهد عبور خودروها با چراغ‌های گردان در کوچه و معابر بوده‌ایم؛ چراغ‌های گردان با رنگ‌های متفاوت و گاهی همراه با آژیر.

    شاید برای همه ما این سؤال پیش آمده که این چراغ‌های گردان برای چیست، تفاوت رنگ ‌آنها به کجا برمی‌گردد و چه کسانی مجاز به استفاده از آنها هستند؛ آیا هر خودرویی که چراغ گردان دارد می‌تواند از هر محدوده غیرمجازی تردد کند یا نه و دهها سوال دیگر.

    به استناد بند 100 ماده یک و ماده 60 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال 1384 چراغ گردان عبارت است از چراغی با طراحی خاص که نور آن برای جلب توجه به حالت چرخشی یا چشمک‌زن منعکس شده و به صورت تک یا چند فانوس ثابت یا سیار به کار برده می‌شود و چراغ گردان‌های با فناوری‌های نوین نیز مشمول تعریف فوق است.

    چراغ‌های گردان هشدار با رنگ‌های محسوسی همراه هستند؛ ماشین‌های نیروی انتظامی با چراغ گردان‌های قرمز، آبی یا ترکیب هر دو همراه هستند؛ در ماشین‌های امداد، رنگ‌های چراغ گردان قرمز، زرد یا ترکیب هر دو است و خودروی خدمات محسوس نیز فقط با چراغ‌های گردان زرد فعالیت می‌کنند.

     

    بر پایه این گزارش، خودروهای نیروی انتظامی، خودروهای امدادرسانی، خودروهای امداد اضطراری آب، برق و گاز، خودروهای خدمات محسوس مانند خودروهای نظافتی و ماشین‌های شهرداری و خودروهای خط‌کشی مسیرها و برف‌روبی مجاز به استفاده از چراغ‌های گردان هستند.

    بر طبق قانون وسایل نقلیه انتظامی و امدادی هنگامی که برای انجام مأموریت در حرکتند در صورت به کار بردن چراغ گردان ویژه اعلام خطر یا آژیر تا حدودی که موجب بروز تصادف نباشد می‌توانند یکسری از اعمال خاص را انجام دهند؛ از جمله توقف در محل ممنوعه، تجاوز از سرعت مجاز، دور زدن در مناطق ممنوعه، عبور از خطوط ویژه با هماهنگی پلیس و ... .

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو