فونیکسریمکسبهتام

اعلام آمار پنج ماهه تولید خودروسازان کشور

حذف خودروهای قدیمی جدی شد

عصر خودرو- در روزهایی که ماجرای حذف خودروهای قدیمی جدی‌تر از قبل شده، آمار تولید ۵ ماهه نیز نشان می‌دهد خودروسازان داخلی تیراژ این محصولات را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داده‌اند.

حذف خودروهای قدیمی جدی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آن طور که آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، دو خودروساز بزرگ کشور از تیراژ محصولات قدیمی خود مانند پراید و پژو 405 کاسته‌اند تا به‌تدریج آنها را از رده تولید خارج کنند.طبق این آمار خودروسازان بزرگ داخلی در مجموع 496 هزار و 833 دستگاه انواع محصولات سواری را تا پایان مردادماه به تولید رسانده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده‌اند.همچنین با بررسی آمار تولید ماهانه خودروسازان، مشخص می‌شود آنها در مردادماه و نسبت به تیر، افزایش تولیدی 13 درصدی را به ثبت رسانده‌اند.در حالت تفکیکی اما آبی‌های جاده مخصوص تا پایان مرداد سال‌جاری با تولید 273 هزار و 441 دستگاه خودروی سواری، به افزایش تیراژی 8/ 16 درصدی دست یافته‌اند و سایپا نیز که 134 هزار و 684 هزار دستگاه انواع محصولات سواری را در پنج ماه نخست امسال به تولید رسانده، افزایشی 21 درصدی را به خود می‌بیند. همچنین پارس‌خودرویی‌ها نیز که 88هزار و 708 دستگاه انواع محصولات سواری را تا پایان مرداد تولید کرده‌اند، توانسته‌اند به این واسطه، افزایشی 3/ 29 درصدی را به نام خود ثبت کنند.از جمله نکات مهم آمار تولید پنج ماهه خودروسازان می‌توان به تیراژ همچنان ضعیف پژو 2008، تداوم افت تولید رانا، توقف تولید پرایدهای دوگانه‌سوز و همچنین رشد تیراژ محصولاتی مانند سوزوکی گرندویتارا، ‌هایما و همچنین تندر-90 اشاره کرد.

    تیراژ ضعیف پژو 2008

    سری اما به جزئیات آمار تولید پنج ماهه خودروسازان کشور بزنیم و ببینیم کدام خودروها با کاهش تولید روبه‌رو بوده و کدام شان افزایش تیراژ را تجربه کرده‌اند.طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها در تولید دو محصول مهم خود یعنی پژو 405 و پارس و همچنین رانا با کاهش تیراژ مواجه شده‌اند، با این حال سایر محصولات شان روندی افزایشی را تجربه کرده‌اند. در این بین، پژو 405 با توجه به تیراژ 57 هزار و 51 دستگاهی‌اش طی پنج ماه نخست امسال، با 2/ 9 درصد کاهش، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته مواجه شده است. همچنین پژو پارس نیز که تیراژی 49 هزار و 332 دستگاهی را تا پایان مردادماه از خود به جا گذاشته، کاهشی 8/ 2 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند. در بین دیگر محصولات پژویی ایران خودرو اما مدل 206 همچنان با افزایش تیراژ روبه‌رو است. این محصول که در پنج ماه ابتدایی امسال 69 هزار و 357 دستگاه تیراژ داشته، توانسته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2/ 30 درصد افزایش تولید را به ثبت برساند. 206 در حال حاضر پرتیراژترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رود و با توجه به حذف پراید و پژو 405 طی یکی دو سال آینده، این خودرو شانس بالایی برای کسب عنوان پر‌تیراژترین محصول خودروسازی کشور نیز دارد.

    اما با وجود آنکه ایران خودرویی‌ها باید طبق تعهدات خود، تحویل پژو 2008 را به مشتریان از شهریورماه آغاز کنند، آمار پنج ماهه نشان می‌دهد این محصول تا پایان مردادماه کمتر از انگشتان یک دست، تولید داشته است. بر این اساس، ایران خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال فقط چهار دستگاه پژو 2008 را تولید کرده و در مردادماه نیز حتی یک دستگاه از این محصول را به تولید نرسانده است. در این شرایط البته مشخص نیست ایران خودرویی‌ها طی روزهای رفته از شهریور اقدام به تولید پژو 2008 کرده‌اند یا نه. طبعا اگر پاسخ منفی باشد، آبی‌های جاده مخصوص نمی‌توانند سر وقت به تعهدات خود در تحویل 16 هزار پژو 2008 ثبت نامی، عمل کرده و این خودرو با تاخیر به دست مشتریان خواهد رسید. از 2008 که بگذریم، ایران خودرو در تولید سمند با افزایش تیراژ مواجه شده و توانسته تا پایان مردادماه 47 هزار و 25 دستگاه از این محصول را به تولید برساند. با این حساب، تولید سمند در پنج ماه و امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8/ 19 درصد افزایش را به خود می‌بیند. اما آن‌طور که آمار پنج ماهه تولید روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشرشده، رانا با تیراژ سه هزار و 842 دستگاهی خود، 23 درصد کاهش تولید را تجربه کرده تا همچنان روند افت تولید آن ادامه داشته باشد. در مقابل اما ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید 13 هزار و 123 دستگاه دنا، تیراژ این محصول را 1/ 50 درصد افزایش دهند.آبی‌های جاده مخصوص اما توانسته‌اند آماری مثبت را در مورد مونتاژی‌های چینی و ژاپنی خود طی 5 ماه امسال به جا بگذارند. بر این اساس، ایران خودرو تا پایان مردادماه امسال دوهزار و 553 دستگاه ویتارا را مونتاژ کرده‌ تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تیراژ این محصول را حدودا 16 برابر کند.ایران خودرو همچنین توانسته چهار هزار و 329 دستگاه‌ هایما را نیز مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان شاسی‌بلند چینی در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته، 1/ 349 درصد افزایش یابد. در میان دیگر محصولات چینی ایران خودرو، دانگ فنگ نیز که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی 11 هزار و 985 دستگاهی را تا پایان مردادماه امسال به ثبت رسانده و این آمار نشان می‌دهد تیراژ دانگ فنگ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 106 برابر شده است.

    خداحافظی تدریجی با پراید

    از ایران خودرو به سایپا برویم، خودروسازی که به‌تدریج خود را آماده وداع با گاو شیرده‌اش پراید می‌کند. طبق آمار وزارت صنعت، مشابه اتفاق رخ داده برای پژو 405، در سایپا هم افتاده، چه آنکه نارنجی‌های جاده مخصوص نیز ترمز تولید پراید را در پنج ماه ابتدایی امسال کشیده‌اند. طبق آمار اعلامی، پراید در بازه زمانی موردنظر تیراژی 92 هزار و 253 دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال قبل، شش درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند. این محصول نیز جزو قدیمی‌های خودروسازی ایران به‌شمار می‌رود که پیش‌بینی می‌شود از پس استانداردهای جدید برنخواهد آمد. سایپا همین چند روز پیش، تولید مدل 111 پراید (پراید‌هاچ بک) را در سایت کاشان متوقف کرد تا اولین قدم را در راه حذف این محصول قدیمی بردارد. طبق اعلام نارنجی‌های جاده مخصوص، قرار است تیبا به‌واسطه افزایش تیراژ، جای خالی پراید را در اواخر سال آینده پر‌کند، خودرویی که در آمار پنج ماهه توانسته با رشد تولید مواجه شود. طبق آمار اعلامی سایپا تا پایان مردادماه 57 هزار و 160 دستگاه تیبا را به تولید رسانده و در نتیجه موفق به افزایش 5/ 55 درصدی تولید این محصول شده است. از این رقم اما پنج هزار و 232 دستگاه به‌صورت دوگانه‌سوز تولید شده‌اند.

    اما در بین دیگر محصولات سایپا، سراتو با تیراژی 10 هزار و 392 دستگاهی، 7/ 90 درصد رشد تولید را در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. همچنین برلیانس به عنوان یکی از میهمانان چینی گروه خودروسازی سایپا، آماری 16 هزار و 874 دستگاهی را از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته، 50 درصد افزایش تیراژ را تجربه کند. این محصول چینی پیش‌تر در سایپا نیز مونتاژ می‌شد،اما هم‌اکنون تولید آن به‌طور کامل در اختیار پارس‌خودرو قرار دارد. سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان مدل CS35 تیراژی سه هزار و 270 دستگاهی را تا پایان مردادماه از خود به جا گذاشته و 1/ 333 درصد رشد را تجربه کرده است. دیگر محصول چینی سایپا اما S300 یا همان آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از تیراژ چهار هزار و 305 دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته با رشدی 241 درصدی مواجه شده است.

    تداوم افزایش تیراژ تندر

    اما سری هم به تندر-90 بزنیم، خودرویی که همچنان با افزایش تیراژ مواجه است. طبق آمار اعلامی، ایران خودرو و پارس‌خودرو در مجموع 38 هزار و 806 دستگاه تندر-90 را تا پایان مردادماه به تولید رسانده و بنابراین افزایشی5/ 29 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرویی‌ها با تیراژ 18 هزار و 964 دستگاهی توانسته‌اند افزایشی 9/ 45 درصدی را در تولید تندر-90 رقم بزنند و پارس‌خودرو نیز که 19 هزار و 842 دستگاه تندر را به تولید رسانده، افزایشی 17 درصدی را به خود می‌بیند. بنابر آمار اعلامی اما پارس‌خودرو توانسته طی پنج ماه ابتدایی امسال 19 هزار و 116 دستگاه ساندرو (مدل‌هاچ بک تندر-90) را نیز به تولید برساند و این موضوع سبب افزایش 5/ 100 درصدی محصول موردنظر شده است. ساندرو البته در دو مدل معمولی و استپ وی در پارس‌خودرو به تولید می‌رسد، اما آمار وزارت صنعت مشخص نکرده سهم هر کدام از آنها در تولید پنج ماهه چقدر است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو