فونیکسریمکسبهتام

بازار سرمایه جایگزین تسهیلات بانکی

عصر خودرو- خودروسازان در راستای تاکید سند راهبردی صنعت خودرو بر تنوع بخشی به ابزارهای تامین مالی به انتشار اوراق صکوک مرابحه در بازار سرمایه روی آوردند؛ به‌طوری‌که ایران خودرو روز گذشته با دریافت مجوز انتشار اوراق صکوک مرابحه سعی در تامین منابع مورد نیاز تولید خود از این طریق دارد.

بازار سرمایه جایگزین تسهیلات بانکی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس روز گذشته موافقت اصولی تامین مالی شرکت ایران خودرو به مبلغ 7 هزار میلیارد ریال از طریق انتشار صکوک مرابحه در بازار سرمایه از سوی سازمان بورس اوراق بهادار صادر شد. پیش از این شرکت سایپا نیز در آبان ماه سال گذشته با انتشار 5 هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه به تامین مالی از این طریق پرداخته بود. اوراق شرکت ایران خودرو به‌منظور خرید قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز برای تولید خودرو صادر شده است. موضوع مهم دیگر اینکه ایران خودرو این اوراق را 4 ساله و با نرخ سود 18 درصد بازپرداخت خواهد کرد.

    هر چند این اقدام خودروسازان در راستای تامین منابع مالی تولید است اما موضوع مهم دیگر برای خودروسازان، کاهش وابستگی آنها به نظام بانکی است. خودروسازان همواره به‌منظور تامین سرمایه در گردش خود از تسهیلات بانکی بهره برده‌اند حال آنکه دوره بازپرداخت تسهیلات بانکی کوتاه‌‌مدت است، بنابراین آنها نمی‌توانند از این منابع در امور توسعه‌ای خود بهره ببرند؛ چراکه تجربه چند سال اخیر نشان داده است، نظام بانکی به‌دلیل فشار ناشی از کاهش نرخ سود همواره دوره بازپرداخت تسهیلات خود را برای بنگاه‌ها از جمله خودروسازان کوتاه‌تر کرده است. از سوی دیگر در شرایطی که یکی از مهم‌ترین مشکلات خودروسازان طی چند سال اخیر تامین منابع مالی برای امور توسعه‌ای و تولیدی بوده است و نظام بانکی نیز نتوانسته در این مسیر به خودروسازان کمک کند، بسیاری از کارشناسان بر تامین مالی از طریق بازار سرمایه تاکید داشتند.بدین ترتیب یکی از ویژگی‌های تامین مالی از طریق انتشار اوراق صکوک مرابحه این است که دوره زمان‌بندی آن برای بنگاه تولیدی از جمله خودروسازان طولانی است و این موضوع فشاری را بر شرکت‌ها وارد نمی‌کند. به‌طور مثال ایران خودرو چهار سال برای تسویه این اوراق زمان دارد. اما ویژگی مثبت دیگر این اوراق نرخ سود 18 درصد است؛ چراکه نرخ سود نظام بانکی برای خودروسازان در بهترین حالت بین 28 تا 32 درصد بوده است که این موضوع فشار مضاعف مالی را به شرکت‌های خودروساز وارد می‌کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو